طاعون نیمی از کل و بزهای ده بهار زنجان را کشت
کد خبر: ۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار: 2015 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
با پیدا شدن لاشه های جدید، تعداد تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم به حدود 50 درصد جمعیت کل و بزهای وحشی موجود در دربند ده بهار این منطقه رسید.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نهم شهریور جاری پنج لاشه، یازدهم هفت لاشه، دوازدهم 11 لاشه، سیزدهم 18 لاشه، چهاردهم 12 لاشه، بیستم و بیست و یکم 12 لاشه، بیست و دوم 9 لاشه، بیست و سوم 9 لاشه و بیست و چهارم پنج لاشه، بیست و پنج نیز هشت راس در دربند ده بهار این منطقه یافت شد.

ناصر جعفری با بیان اینکه منبع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم تاکنون مشخص نشده است، افزود: به منظور جلوگیری از شیوع سریع این بیماری به سایر کل و بزها، لاشه های تلف شده همان لحظه به صورت اصولی و بهداشتی توسط اکیپ های جستجو معدوم می شوند تا اثری از آنها باقی نماند.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک فقط در دربند ده بهار منطقه شکار ممنوع خرمنه سر مشاهده شده و با توجه به زیست قریب 200 راس کل و بز در این دربند، کنترل و مهار هرچه سریعتر این بیماری بسیار ضروری به نظر می رسد.

دربند ده بهار، باتلور، جمال آباد و پاسار، زیستگاه کل و بز در این استان است و اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان زنجان تلاش دارند این بیماری به سایر دربندها و زیستگاه های حیات وحش استان سرایت نکند.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.

حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها است.

این منطقه دارای گونه های گیاهی مختلف نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.

براساس آخرین سرشماری انجام شده در زمان حاضر قریب یک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم زیست می کند.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار