چگونه با موبایلمان عکس های خوب بگیریم؟
کد خبر: ۱۱۴۹۶
تاریخ انتشار: 2015 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
این روزها صحبت بر سر دوربین به کار رفته در تلفن های هوشمند بسیار داغ است. در طول یکی دو سال گذشته دستگاه هایی که در رده پرچم داران روانه بازار شدند از دوربین های بسیار خوب و با کیفیتی بهره برده اند و از طرفی سبکی و قابلیت حمل و نقل راحت آنها نیز باعث شده افرادی که علاقمند به عکاسی هستند و همچنین ترجیح می دهند تا حدی از تنظیمات دستی دوربین استفاده کنند این دستگاه ها را به عنوان وسیله اصلی خود انتخاب کنند.
اما به هر حال عکاسی یک هنر است و گرفتن عکس های خوب نیاز به آموزش و تجربه بسیار زیاد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۶ نکته ساده برای گرفتن عکس هایی بهتر با دوربین تلفن های هوشمند را که اتفاقا جزو پیشنهادات ال جی هستند با هم مرور کنیم.
- از بالا عکس بگیرید اولین نکته ای که کمپانی ال جی به آن اشاره می کند عکس گرفتن از بالا (یا گرفتن لنز دوربین به سمت پایین) است. به وسیله این کار می توان کادرهایی بهتر برای عکاسی ایجاد کرد و همچنین ظاهر بهتری به شخصی که در تصویر وجود دارد داد. به علاوه آن طور که LG می گوید، اگر از دستگاهی مانند G4 استفاده می کنید نیازی به نگرانی درباره افتادن دستها یا آرنجتان در کادر هم نیست چون می توانید از قابلیت دستور صوتی یا حرکتی برای گرفتن عکس استفاده کنید.
- سرعت شاتر را تغییر دهید این نکته همیشه جزو مواردی بوده که عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند و کاربران عادی به دلیل نداشتن اطلاعات آن را ندیده می گیرند. اما باید بدانید تغییر دادن سرعت شاتر می تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عکس هایی که می گیرید داشته باشد. تنظیم سرعت شاتر وابسته به میزان نوری است که در محیط وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، سرعت شاتر میزان در معرض نور قرار گرفتن سنسور را مشخص می کند. هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد عملیات شفاف تر شده و همه جزئیات ثابت می شوند. در طرف دیگر با کم کردن سرعت شاتر اشیای در حال حرکت نرم تر به تصویر در می آیند و نویز تصاویر نیز کمتر می شود. اما برای گرفتن عکس هایی با سرعت شاتر کمتر باید دقت بیشتری به خرج بدهید چون در این شرایط حرکت دوربین به معنی تار شدن عکس خواهد بود. برای حل این مشکل می توانید از سه پایه های عکاسی استفاده کنید.
- قانون یک سوم را رعایت کنید از هر عکاسی بپرسید مهم ترین قانون در عکس برداری چیست به احتمال زیاد پاسخ یکسان خواهد بود: ترکیب بندی. تکنیک های پیشرفته زیادی برای ترکیب بندی یک عکس وجود دارند اما ساده ترین و پر کاربرد ترین آنها قانون یک سوم است. استفاده از این تکنیک هم بسیار ساده است. کافی است در ذهنتان تصویر را به سه قسمت هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی تقسیم کنید. حالا شما ۹ مستطیل در کادر خواهید داشت و باید سوژه عکس را در مستطیل مرکزی قرار دهید. برای خلاقیت به خرج دادن هم می توانید سوژه اصلی را در یکی از چهار گوشه مستطیل مرکزی قرار دهید؛ البته باید توجه داشته باشید که در این حالت فضای مرده بیشتری در عکس به وجود خواهد آمد و باید برای آن فکری کنید.
- درباره ISO بیشتر بدانید ISO اطلاحی بسیار رایج و پر کاربرد در عکاسی است که خیلی از کاربران اطلاع دقیقی از آن ندارند و به همین دلیل مختص دنیای عکاسی حرفه ای باقی مانده است. اگر بخواهیم ساده صحبت کنیم، ISO حساسیت سنسور را تعیین می کند. هر چقدر ISO پایین تر باشد نور کمتری ثبت خواهد شد. بر عکس، با افزایش ISO نور ثبت شده در تصویر بیشتر می شود ولی در کنار آن نویز نیز افزایش خواهد یافت. البته می توانید از سرعت شاتر بالاتر استفاده کنید یا اینکه تصویر را روشن تر کنید. در حال حاضر بسیاری از تلفن های هوشمند قابلیت تنظیم دستی ISO را در اختیار کاربر قرار می دهند اما اگر برنامه دوربین شما چنین قابلیتی ندارد کافی است سری به بازارهای اندرویدی بزنید و یک برنامه دیگر را امتحان کنید!
- از پانوراما استفاده کنید اگر سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید آنقدر بزرگ (یا طویل) است که در کادرتان جا نمی شود می توانید از حالت پانوراما استفاده کنید. تقریبا همه تلفن های هوشمند از حالت پانوراما پشتیبانی می کنند. پانوراما در واقع با گرفتن چندین عکس در زاویه های مختلف و در آخر چسباندن آنها به همدیگر یک تصویر بزرگتر ایجاد می کند. البته لازم نیست تمام ۳۶۰ درجه را امتحان کنید و فقط به اندازه ای که نیازی دارید دوربین را بچرخانید. به این نکته هم توجه کنید که باید از حرکات سریع و ناگهانی و همچنین لرزش دست در هنگام عکاسی جلوگیری کنید تا تصویر واضحی داشته باشید. - HDR را فراموش نکنید HDR که مخفف عبارت High Dynamic Range (طیف دینامیکی گسترده) است می تواند تصاویری به یاد ماندنی برایتان ثبت کند. البته تنظیمات این حالت در دوربین های حرفه ای کمی پیچیده تر است اما شما که از تلفن های هوشمند استفاده می کنید می توانید همه چیز را به خود دستگاه بسپارید و از عکس بی نظیری که گرفته شده لذت ببرید.
عکاسی در حالت HDR زمانی که تضاد بسیار زیادی در نور وجود دارد بهترین نتیجه را خواهد داشت. تلفن هایی که از HDR پشتیبانی می کنند به صورت خودکار تصویر را از لحاظ روشنایی و جزئیات موجود در کادر تنظیم خواهند کرد و نیازی به نگرانی درباره هیچ کدام از آنها نیست.

برسام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار