تبدیل مغز به بافت شفاف
کد خبر: ۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: 2015 September 16    -    ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
دانشمندان ژاپنی روشی نوین برای مشاهده درون مغز و کشف علت بیماری های صعب العلاجی نظیر آلزایمر ارایه کرده اند.
 
از پرتوهای ایکس گرفته تا فناوری ام.آر.آی، دانشمندان علوم پزشکی در سراسر جهان تلاش می کنند که از ابزارهای گوناگون پزشکی برای نفوذ هرچه مؤثرتر به درون بدن انسان استفاده کنند. در این میان مغز از جمله اهداف بلندبالای دانشمندان بوده است.

آنها دهه های طولانی است که به دنبال نفوذ به مغز و درک هر چه بهتر ساختارهای آن هستند. اکنون تیمی از دانشمندان ژاپنی روشی منحصربفرد ارایه کرده اند که می تواند پاسخی به این نیاز باشد.

این روش جدید «ScaleS» نام دارد که با استفاده از آن می توان سراسر مغز و بدن را مشاهده کرد.

در روشهای فعلی از رنگدانه های مخصوصی برای تصویربرداری هرچه بهتر از بخش های مختلف بدن استفاده می شود اما این مواد شیمیایی اثرات مخرب خاص خود را بر اندام های بدن به همراه دارند.

در روش جدید دانشمندان ژاپنی از دو ماده «سوربیتول» و «اوره» استفاده می کنند. سوربیتول نوعی قند قابل یافت در میوه، ذرت و گیاهان دریایی است و اوره که بدن انسان به طور طبیعی به همراه ادرار از خود خارج می کند.

دانشمندان دریافته اند وقتی مغز در این محلول قرار می گیرد نه تنها ساختار خود را از دست نمی دهد بلکه تا یک سال نیز به همان شکل باقی مانده و این درحالی است که می توان بخش های درونی آن را مشاهده کرده و پی به راز بروز انواع بیماری ها از جمله آلزایمر برد.

این روش نوین که می توان گفت در آن مغز به بافتی شفاف تبدیل می شود بر روی مغز موش های مبتلا به آلزایمر انجام شده و با موفقیت همراه بوده است.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار