مهم‌ترین اصول نگهداری از مو در طب سنتی
کد خبر: ۱۱۳۵۳
تاریخ انتشار: 2015 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
نگران زیبایی‌ موهای‌تان هستید؟ درست است همه این نگرانی‌ها بجاست، اما قبل از این نگرانی‌ها چقدر موهای‌تان را می‌شناسید؟ مزاج موهای‌تان خشك است یا ‌تر.
 نگران زیبایی‌ موهای‌تان هستید؟ درست است همه این نگرانی‌ها بجاست، اما قبل از این نگرانی‌ها چقدر موهای‌تان را می‌شناسید؟ مزاج موهای‌تان خشك است یا ‌تر. متخصصان طب سنتی معتقدند این تندرستی فرد است كه زیبایی می‌آورد. به سادگی می‌شود نتیجه گرفت زیبایی موها در گرو سلامت بدن است. كسانی كه موهای سالم و زیبا می‌خواهند قبل از هر كاری باید از تندرستی خود مطمئن باشند و بعد سراغ روش‌های زیبا‌تر كردن مو‌های‌شان بروند. برای اینكه خیال‌تان از سلامت موهای‌تان راحت باشد، دكتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی از مهم‌ترین اصول نگهداری از مو در طب سنتی می‌گوید و شیوه صحیح پاسخ به نیازهای روز را ارائه می‌كند.

مهم‌ترین اصول نگهداری از مو در طب سنتی

شست‌وشوی مو براساس مزاج

یكی از راه‌های تامین سلامت مو توجه به شست‌وشوی آن است. اما نه به این معنا كه هر چه بیشتر موها شسته شوند، سالم‌تر خواهند بود؛ بلكه باید پیش از هر چیز مزاج مو را تشخیص داد و براساس آن برای شستن‌ها مو تصمیم گرفت.

* كسانی كه در حالت طبیعی موهای‌شان خشك است، نباید آنها را یك روز در میان بشویند. هر كسی خودش بهتر می‌داند موهایش كی كثیف هستند و كی تمیز! بنابراین به‌طور معمول موهای خشك را دو بار در هفته بشویید. مدت زمان شست‌وشو را هم تا حد امكان كوتاه كنید.

* كسانی كه مزاج موهای‌شان‌ تر است و در حالت تمیزی موهای‌شان خشك نیست و ‌تری متعادلی دارد، می‌توانند آنها را یك روز در میان بشویند تا براقی بیشتری پیدا كند. این دسته از افراد می‌توانند مدت زمان بیشتری را صرف شستن موهای‌شان كنند.

* در فصل بهار و تابستان برای همه مزاج‌ها شست‌وشوی بیشتر اشكالی ندارد؛ البته به شرطی كه موهای خشك، خشك‌تر نشوند.

* در فصل پاییز و زمستان دفعات شست‌وشو به‌طور طبیعی كمتر می‌شود. اما باز هم این نیاز افراد است كه تعداد دفعات را تعیین می‌كند.

راه تشخیص شامپوی مناسب

ماده‌ای كه برای شست‌وشوی مو انتخاب می‌كنید تاثیر مستقیمی بر سلامت موها می‌گذارد. امروزه تنوع شامپوها بسیار زیاد است و همین مساله، انتخاب را سخت می‌كند. ولی به‌طور كلی شامپویی برای مو مناسب به شمار می‌رود كه با مزاج موها سازگاری داشته باشد. از طرفی هم واقعیت این است كه تشخیص مزاج مو قدری دشوار است.

در بسیاری موارد مزاج فرد با مزاج موهایش متفاوت است؛ بنابراین بهترین راه شناخت شامپوی خوب و مناسب این است كه به نشانه‌ها توجه كنید. ببینید موهای‌تان با شامپو سازگار است یا نه. شامپویی كه روی مو خوب كف كند و باعث شود موها بعد از خشك شدن تمیز و براق باشند، شامپوی مناسب و سازگار با موهای‌تان است.

ریزش مو طبیعی است؟

هر ریزش مویی الزاما دلیل بر وجود یك نقص یا مشكل نیست. موها به‌طور روزانه و طبیعی می‌ریزند. اگر تعداد موهای ریخته شده یك روز پیش از  شست‌وشو و یك روز پس از آن و در شت وشو حدود سیصد تار مو باشد وضعیت طبیعی است؛ در غیر این صورت علامت یك بیماری یا كمبود محسوب می‌شود. تغذیه فرد در سلامت موها بسیار مهم است.

 علاوه بر این عوامل دیگری هم در ریزش موها دخیل هستند ازجمله بعضی بیماری‌ها که باعث ریزش مو می‌شوند. مثلا افرادی كه دچار سوء‌مزاج كلیه هستند یا سابقه سنگ كلیه دارند، موهای‌شان بیشتر می‌ریزد. در چنین حالتی راه درمان ریزش مو، علاج بیماری یا كمبود است. كسی كه تغذیه درستی ندارد، باید الگوهای تغذیه‌‌ای‌اش را اصلاح كند.

تراشیدن مو آن را پرپشت می‌كند؟


قدیمی‌ها براثر تجربه دریافته بودند كه تراشیدن كامل مو باعث می‌شود تا مو پرپشت شود. این كار شبیه وجین كردن گیاهان است. با چیده شدن برگ‌های ضعیف، غذای بیشتری به برگ‌های سالم می‌رسد و رشد گیاه بهتر می‌شود. مو هم همین‌طور است؛ وقتی موها به‌اصطلاح از ته تراشیده می‌شوند، موهای ضعیف‌تر یا بیمار از بین می‌روند و اكسیژن بیشتری به ریشه مو می‌رسد؛ درنتیجه موهای جدید با قوت بیشتری رشد می‌كنند و احساس می‌شود مو، پرپشت‌تر شده است.

بافتن مو از موخوره پیشگیری می‌كند؟

موخوره یا دو شاخه شدن مو یكی از نشانه‌های عدم سلامت مو محسوب می‌شود وقبل از اینکه تمام موهارا از بین ببرد باید به‌موقع درمان شود. خشك بودن موها علت اصلی به وجود آمدن موخوره است. برای پیشگیری از آن باید عواملی را كه خشكی می‌آورند، از میان برد. به عنوان مثال گاهی خشكی بیش از حد مو و موخوره در اثر استفاده از شامپوی نامناسب ایجاد می‌شود. شامپوهایی كه مواد پاك‌كننده قوی دارند، برای موهای خشك مناسب نیستند؛ یا اینكه خشكی مو در اثر تغذیه نامناسب پدید آمده است. اما بافتن مو به تنهایی نمی‌تواند راه‌حل قطعی مشكل باشد.

ماسك افزایش رشد مو

ممكن است افراد به دلایل مختلف بخواهند در مدت زمان كوتاهی موهای‌شان قدری بیشتر از حد طبیعی رشد كند. برای این هدف كافی است یك ماسك طبیعی و ساده را امتحان كنید. نصف قاشق چای‌خوری پودر خردل را با مقدار زیادی آب چغندر پخته‌شده مخلوط كنید. مقدار آب چغندر باید زیاد باشد؛ چون قرار است مو‌ها را به جای آب با آن بشویید. بعد از انجام شست‌وشو مو را با روغن مورد روغن‌مالی كنید. در هفته اول لازم است هر روز این كار را تكرار كنید. در هفته‌های بعدی دو تا سه بار شست‌وشو در هفته كفایت می‌كند.

ماسك شوره سر

وقتی پوست و موی سر دچار خشكی باشد، شوره سر به وجود می‌آید. با یك ماسك ساده ولی موثر می‌توانید این مشكل را برطرف كنید. 100 گرم آرد نخود، 15 گرم آرد شنبلیله، 15 گرم سبوس، 15 گرم خردل، 10 گرم ختمی و یك قاشق غذا خوری سركه سیب خانگی را در آب با یكدیگر خوب مخلوط كنید.

درست مشابه كاری كه برای حنا انجام می‌دهید. وقتی یك خمیر یكدست حاصل شد، آن را روی سر بگذارید. 40 دقیقه بعد ماسك را از روی مو‌ بردارید و با آب گرم بشویید. درصورتی‌كه احساس كردید پس از شست‌وشو موهای‌تان خشك شده، آن را با روغن گل سرخ روغن‌مالی كنید. به این ترتیب كه انگشتان دست را به روغن آغشته كنید و لابه‌لای مو ببرید.

مهم‌ترین اصول نگهداری از مو در طب سنتی

ماسك لخت‌كننده مو

برای لخت كردن مو روش‌هایی به كار می‌رود كه روش‌های سالمی به‌شمار نمی‌آیند و به آن آسیب می‌زنند. برای داشتن موهای لخت می‌توانید از یك ماسك طبیعی و بدون ضرر استفاده كنید. در ظرفی روغن زیتون و سركه را به مقدار مساوی با هم مخلوط و روی حرارت ملایم گرم كنید.

سپس اجازه دهید مایع ولرم شود و آن را به شكل ماسك روی سر بگذارید. بعد از 30 تا 40 دقیقه مو را با آب گرم بشویید. عمل آبكشی مو را به دقت انجام دهید تا چیزی از ماسك روی مو باقی نماند. درست است كه سركه خاصیت نرم‌كنندگی مو را دارد، ولی اگر مدتی طولانی روی آن بماند، نتیجه معكوس می‌دهد و مو را خشك می‌كند.

ماسك فركننده مو

مقداری آرد شنبلیله، مرّ، تخم بذر البنج سفید آرد شده، سدر و مازو را خیس كنید. مخلوطی از مواد را با آب به شكل خمیر در بیاورید. خمیرتان از نظر قوام باید شبیه خمیر حنا باشد. آن را روی سر به شكل ماسك قرار دهید و پس از گذشت 40 دقیقه موها را به دقت آبكشی كنید. تعداد دفعاتی كه از این ماسك استفاده می‌كنید، بر میزان فر شدن مو تاثیر می‌گذارد.

مثلا اگر برای فر شدن موهای‌تان عجله دارید شاید لازم باشد در یك روز چهار تا پنج بار این ماسك را تكرار كنید. درصورتی‌كه به همه این مواد دسترسی نداشتید، می‌توانید یك ماسك ساده‌تر را به كار بگیرید. به این شكل كه پودر برگ صدر و مازو را با آب مخلوط كنید و خمیر به دست آمده را روی سر ماسك كنید.

مجله سیب سبز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار