«منیزیم» دروازه بان قهار برای گیرنده‌های مغزی و حافظه
کد خبر: ۱۱۲۴۸۳
تاریخ انتشار: 2018 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
منیزیم برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی با کلسیم رقابت می کند، که برای تولید انقباض های قلبی ضروری است. منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است. این ماده مغذی در بیش از 600 واکنش سلولی، از ساخت DNA تا کمک به انقباض عضلانی نقش دارد.

منیزیم چه کاری برای بدن انسان انجام می‌دهد؟ 

یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است

منیزیم چه کاری برای بدن انسان انجام می‌دهد؟به گزارش «تابناک با تو»؛ منیزیم برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی با کلسیم رقابت می کند، که برای تولید انقباض های قلبی ضروری است.

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است. این ماده مغذی در بیش از 600 واکنش سلولی، از ساخت DNA تا کمک به انقباض عضلانی نقش دارد.

به رغم اهمیت منیزیم برای بدن انسان، بسیاری از بزرگسالان به میزان کافی از آن در روز مصرف نمی کنند.

سطوح کم منیزیم با بسیاری از نتایج منفی سلامت مانند ضعف، افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی پیوند خورده است. در ادامه با آنچه منیزیم برای بدن انسان انجام می دهد، فواید سلامت و چگونگی افزایش مصرف آن بیشتر آشنا می شویم.

حفظ عملکرد سالم مغز

منیزیم نقش مهمی در انتقال سیگنال ها بین مغز و بدن ایفا می کند. این ماده معدنی همانند یک دروازه‌بان برای گیرنده های ان-متیل-دی-آسپارتات (NMDA) عمل می کند که در سلول های عصبی یافت می شوند و به رشد مغز، حافظه و یادگیری کمک می کنند.

در بزرگسالان سالم، منیزیم درون گیرنده های NMDA قرار می گیرد، و از تحریک شدن آنها به وسیله سیگنال های ضعیف که ممکن است سلول های عصبی را بی دلیل تحریک کنند، پیشگیری می کنند.

زمانی که سطوح منیزیم بدن شما پایین است، گیرنده های NMDA کمتری نیز مسدود شده اند. این به معنای مستعد تحریک شدن بیش از حد نیاز آنها است.

این نوع از تحریک بیش از حد می تواند مرگ سلول های عصبی را به همراه داشته و شاید موجب آسیب مغزی شود.

حفظ ضربان قلب سالم

منیزیم برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی با کلسیم رقابت می کند، که برای تولید انقباض های قلبی ضروری است.

زمانی که کلسیم وارد سلول های عضلانی قلب می شود، فیبرهای عضلانی را برای انقباض تحریک می کند. منیزیم این اثر را خنثی کرده و به این سلول ها در کسب آرامش کمک می کند.

این حرکت کلسیم و منیزیم در سلول های قلبی به حفظ ضربان قلب سالم کمک می کند.

زمانی که سطوح منیزیم بدن شما پایین است، کلسیم ممکن است سلول های عضلانی قلب شما را بیش از حد تحریک کند. یکی از علائم شایع این شرایط ضربان قلب سریع و/یا نامنظم است که می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد.

افزون بر این، پمپ سدیم-پتاسیم، آنزیمی که تکانه های الکتریکی تولید می کند، برای ارائه عملکرد درست نیازمند پتاسیم است. برخی تکانه های الکتریکی می توانند بر ضربان قلب تاثیرگذار باشند.

منیزیم چه کاری برای بدن انسان انجام می‌دهد؟

منیزیم برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد

به انقباض های عضلانی کمک می کند

منیزیم در تنظیم انقباض های عضلانی نیز نقش دارد. همانند قلب، منیزیم به عنوان یک مسدودکننده طبیعی برای کلسیم عمل کرده و امکان کسب آرامش را برای عضله فراهم می کند.

در عضلات بدن انسان، کلسیم با پروتئین هایی مانند تروپونین C و میوزین پیوند تشکیل می دهد. این فرآیند شکل این پروتئین ها را تغییر می دهد که به ایجاد یک انقباض منتج می شود.

منیزیم با کلسیم برای ایجاد پیوندی مشابه رقابت می کند که به کسب ارامش عضلات انسان کمک می کند.

اگر بدن شما به میزان کافی منیزیم نداشته باشد تا با کلسیم رقابت کند، عضلات بیش از حد منقبض می شوند که به گرفتگی ها و اسپاسم ها منجر می شود.

بر همین اساس، مصرف منیزیم به طور معمول برای درمان گرفتگی های عضلانی توصیه می شود. با این وجود، نتایج مطالعات درباره توانایی این ماده معدنی برای تسکین گرفتگی های عضلانی یکدست نیستند.

منیزیم چه کاری برای بدن انسان انجام می‌دهد؟

سطوح پایین منیزیم با علائم افسردگی نیز پیوند خورده است

یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا یک نگرانی سلامت جدی محسوب می شود که افراد بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. مطالعات نشان داده اند که مصرف منیزیم ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشد.

ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

چندین مطالعه نشان داده اند که سطوح پایین منیزیم با خطر بیشتر ابتلا به بیماری قلبی پیوند خورده است. در مقابل، افزایش مصرف این ماده معدنی ممکن است این خطر را کاهش دهد. منیزیم از ویژگی های ضد التهابی قوی بهره می برد، ممکن است از لخته شدن خون پیشگیری کند و می تواند به کسب آرامش رگ های خونی برای کاهش فشار خون کمک کند.

ممکن است کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت را بهبود ببخشد

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب دارای سطوح پایین منیزیم هستند، که ممکن است بیماری آنها را وخیم‌تر سازد زیرا منیزیم به تنظیم انسولین و خروج قند از خون و ورود به سلول ها برای ذخیره در آنها کمک می کند.

به عنوان مثال، سلول های بدن انسان دارای گیرنده هایی برای انسولین هستند که برای ارائه عملکرد درست به منیزیم نیاز دارند. اگر سطوح منیزیم پایین باشد، سلول ها نمی توانند به طور کارآمد از انسولین استفاده کنند که بالا ماندن سطوح قند خون را در پی دارد.

افزایش مصرف منیزیم ممکن است قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد.

اثرات مفید منیزیم بر کنترل قند خون تنها در مطالعات کوتاه مدت مشاهده شده اند و برای ارائه توصیه های دقیق باید مطالعات بلند مدت نیز در این زمینه انجام شوند.

می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد

خواب ضعیف یک مشکل سلامت جدی در سراسر جهان محسوب می شود. مصرف منیزیم از طریق کمک به آرامش ذهن و بدن ممکن است کیفیت خواب را بهبود ببخشد. این آرامش در به خواب رفتن سریع‌تر نقش دارد و ممکن است کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

همچنین، منیزیم نشان داده است که با گیرنده های گاما-آمینوبوتیریک (GABA) پیوند تشکیل می دهد. هورمون گابا به آرامش فعالیت عصبی کمک می کند که ممکن است بر شرایط خواب اثرگذار باشد.

منیزیم چه کاری برای بدن انسان انجام می‌دهد؟

منیزیم در تنظیم انقباض های عضلانی نیز نقش دارد

ممکن است به مبارزه با میگرنمسن ترین کلاس اولی دنیا مازکسین چینی با ۱۰۲سال سن؛به همه ثابت کردکه هیچ وقت برای ادامه تحصیل دیر نیست. او رکورد پیرترین دانش آموز جهان را دارد! کمک کند

چندین مطالعه نشان داده اند که سطوح پایین منیزیم ممکن است موجب بروز میگرن شود. در همین راستا، افزایش مصرف منیزیم می تواند ساده‌ترین روش برای مقابله با میگرن باشد.

البته بیشتر مطالعات فواید کوتاه مدت منیزیم بر میگرن را بررسی کرده و برای ارائه توصیه های سلامت دقیق‌تر به انجام مطالعات بلند مدت نیز نیاز است.

ممکن است نشانه های افسردگی را کاهش دهد

سطوح پایین منیزیم با علائم افسردگی نیز پیوند خورده است. منیزیم به تنظیم عملکرد مغز و خلق و خو کمک می کند و این یکی از دلایل این پیوند است.

چندین مطالعه نشان داده اند که افزایش مصرف منیزیم ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. برخی مطالعات حتی نشان داده اند که این کار می تواند از اثربخشی برابر با داروهای ضد افسردگی برخوردار باشد.

منابع غذایی برای منیزیم

افراد بسیاری مقدار مصرف توصیه شده روزانه (RDI) برای منیزیم برابر با 400 تا 420 میلی گرم برای مردان و 310 تا 320 میلی گرم برای زنان را دریافت نمی کنند.

این ماده معدنی در مواد غذایی بسیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:


ماده غذایی                            مقدار RDI                (بر اساس 400 میلی گرم در روز)


دانه های کدو تنبل                      16 گرم                        46 درصد
اسفناج، آب پز                           180 گرم                        39 درصد
برگ چغندر سوئیسی، آب پز       175 گرم                        38 درصد
لوبیا سیاه، پخته                        172 گرم                        30 درصد
دانه های کتان                            28 گرم                        27 درصد
برگ چغندر، آب پز                      144 گرم                        24 درصد
بادام                                         28 گرم                        20 درصد
بادام هندی                                28 گرم                        20 درصد
شکلات تلخ                                 28 گرم                        16 درصد
آووکادو                                    200 گرم                        15 درصد
توفو                                       100 گرم                        13 درصد
ماهی سالمون                         100 گرم                          9 درصد

اگر نمی توانید از طریق رژیم غذایی نیاز روزانه خود به منیزیم را تأمین کنید، مصرف مکمل را مد نظر قرار دهید. البته پیش از آغاز مصرف مکمل با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید، زیرا می تواند با برخی داروهای رایج برای فشار خون بالا، آنتی بیوتیک ها یا ادرارآورها تداخل ایجاد کند.

منبع:asriran

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار