آیا رستم ایرانی همان ایندره هندی است؟
کد خبر: ۱۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
ر پایان می‌توان نتیجه گرفت که چون جنگ و دفاع و بلایای طبیعی در آن زمان ارزش فراوان داشته است رستم و ایندره قدرت گرفتند و چون باید جنگجویی برتر از دیگران وجود می داشت تا همیشه پیروز باشد و پیروزی آورد، در صدر قرار گرفتند.
پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی با عنوان آیا رستم را می‌توان ایندره هندی دانست برگزار کرد.

مریم دارا عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها در این جلسه گفت: هر گاه به گذشته نظر افکنیم مردمانی را می‌بینیم که بر بدی‌ها پیروز شده‌اند و در این نبرد به شکل اسطوره‌ها و حماسه‌ها باقی ماندند و وارد ادبیات حماسی و شاهکارهای ادبی چون شاهنامه ایرانی، مهابهارت هندی وسایر حماسه‌ها شدند.

او بااشاره به اینکه هنگام مقایسه میان اسطوره های مشابه دو قوم باید دقت و ظرافت ویژه ای داشت تصریح کرد: نکاتی را باید در خاطر داشت که از آن جمله می توان به انطباق یا شباهت خویشکاری اسطوره ها ، برخی مراسم ها و نیایش مختص آنان جغرافیای باور ایزدان، ریشه شناسی نام و حتی گاهی ظاهر و لباس و وسایل آنها اشاره کرد.

این استاد زبان شناسی با اشاره به نظرات متعدد در مورد شباهت، یا حتی یکی بودن اسطوره ایندره و رستم اظهار داشت:از شباهات های ایندره و رستم که شادروان بهار نقل کرده به دنیا آمدن غیر معمول از پهلوی مادر است و اینکه هر دو در کودکی پهلوانانی قدرتمند بوده‌اند.

آیا رستم ایرانی همان ایندره هندی است؟
دارا شکست ناپذیری و ثروت بخشی را از شباهت های این دو عنوان کردو گفت :رستم پهلوان شکست ناپذیر، سوار بر اسب، پوستین پوش و درشت هیکل با موی سر و ریشی پریشان است و ایندره نیز همین گونه توصیف شده است.

وی در بیان گوشه‌ای از تفاوت های ایندره و رستم افزود: رستم جوانمرد است و همه جا به یاد خداست و فضایل اخلاقی و معنوی دارد ولی ایندره فاقد اخلاق است .
به گفته دارا ، ارج و قرب رستم تا امروز در میان ایرانیان باقی مانده است و محبوبیت او هرگز کم رنگ نشده ولی ایندره در هند گاهی قدرتمند و بزرگترین خدا شده و بعد ها نیز از محبوبیت اش کاسته می شود.

این زبان شناس اظهار داشت: در پایان می‌توان نتیجه گرفت که چون جنگ و دفاع و بلایای طبیعی در آن زمان ارزش فراوان داشته است رستم و ایندره قدرت گرفتند و چون باید جنگجویی برتر از دیگران وجود می داشت تا همیشه پیروز باشد و پیروزی آورد، در صدر قرار گرفتند.

دارا خاطرنشان ساخت که، البته چنین عقاید و تفکرات و اساطیری به یک منطقه خاص محدود نمی شوند و رنگ و روی آن منطقه را به خود می‌گیرد و تغییر و تفاوت پیدا می کنند ولی ماهیت اصلی آنها یکی باقی می‌ماند.

این استاد زبان شناسی افزود: بنابراین تفکر پیروزی مبارزه است که این دو را پدید می آورد و نمی توان این دو را منبع دیگری دانست.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
1
خوب رستم در جنوب ایران و سیستان بوده که اون موقع‌ها ایران باستان بوده و نه هندوستان و احتمالاً اسمش بعداً توی هندی عوض شده.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار