باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ
کد خبر: ۱۱۰۷۶
تاریخ انتشار: 2015 September 14    -    ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
تخم مرغ یکی از غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند نیازهای بدن را به‌طور متعادل تأمین کند. ویژگی تخم مرغ ترکیب پروتئینی موجود در سفيده و زرده و تركيبات مهم ديگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود 76 کیلوکالری است.
 تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین نماید. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی موجود در سفيده (60% پروتئين تخم مرغ) و زرده (40% پروتئين تخم مرغ) و تركيبات مهم ديگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود 76 کیلوکالری است.

باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ

تخم مرغ بدلیل دارا بودن 210 میلی گرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماریهای قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

امروزه مطالعات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته كه ثابت کرده اند :

1- تغذیه با تخم مرغ نه تنها نسبتLDL : HDLکه مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماریهای قلبی است را تغییر بسیار کمی می دهد و در نتیجه بر روی احتمال بروز بیماریهای قلبی-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می گردد.


2- مصرف تخم مرغ در گروههای جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول خون ندارد. شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماریهای قلبی نداشته و حتی در بروز بیماریهای قلبی-عروقی در افرادیکه 1 تخم مرغ در هفته و کسانیکه 1 تخم مرغ در روز مصرف مي كنند ارتباطی مشاهده نشده است.


3- آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول های غذایی و در تخم مرغ تنها يك سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوعHDL(کلسترول خوب) وLDLکم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داری را در نسبتLDL:HDLایجاد نمی کند.


4- بدلیل مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا شعاری برای تشویق جوامع به بازگشت برای مصرف تخم مرغ و بهره برداری کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از:An egg a day is okو در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد: «هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز».

منبع: میزان
برچسب ها: تخم مرغ ، کلسترول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار