خوراک عجیبی که وارد قابلمه جنجالی رسانه‌های معاند شد
کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

«آنچه می‌بینید، ظرف غذای یک خانواده است؛ تصور می‌کنید که محتوی آن چیست؟! آنچه این خانواده و بسیاری دیگر می‌خورند گوشت گربه است! آنان حتی از اندک گوشت کلاغ مُرده هم نمی‌توانند بگذرند؛ چون چاره‌ای ندارند و می‌خواهند زنده بمانند...»

پست اینستاگرامی خبرنگار صدا‌وسیما، با این جمله‌ها آغاز می‌شد. عکس این پست هم مکمل آن بود. از قابلمه‌ای که خوراکی نامتعارف و بدرنگ در آن بود و گفته شده بود خوراک گوشت گربه است و غذای «یکی از ده‌ها خانوار ساکن در روستا‌های بسیار محروم گمشاد، کندوکه، ملادادی، جهان‌آباد، رودینی، هیرمند و قرقری در شهرستان زابل واقع در استان سیستان‌وبلوچستان.»

خوراک عجیبی که وارد قابلمه جنجالی رسانه‌های معاند شد

انتشار این پست، آن هم در ماه مبارک رمضان، با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد. واکنش‌هایی که یک سوی آن کانال‌های خبری و شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران بودند و با ذوق‌وشوق، این گزارش خبری را پوشش دادند.
از جمله «رادیو فردا» که با تیتر «وقتی گوشت گربه غذای ساکنان فقیر زابل می‌شود» به استقبال آن رفته بود. سوی دیگر واکنش‌ها، اما در داخل کشور شکل گرفت و پس از آن که این پست در شبکه‌های اجتماعی به سرعت بازنشر شد، سیل موافقان و مخالفان به‌راه افتاد تا درباره این ادعا اظهار نظر کنند.
چندتن از فعالان رسانه‌ای سیستان‌وبلوچستان، اما واکنش‌هایی قابل‌توجه‌تر از بقیه داشتند. از جمله آقای «مجتبی نورا» فعال رسانه‌ای و اجتماعی منطقه سیستان که دیروز در صفحه اینستاگرامش نوشت که به روستا‌های موردنظر سر زده و ادعای خوردن گوشت گربه توسط مردم این روستا‌ها را تکذیب کرد.
او نوشت: «بعد از چند ساعت بالاخره رسیدم. مفصل بعداً در خصوص این موضوع خوردن گوشت گربه مطلب خواهم نوشت. پیشاپیش تکذیب موثق می‌کنم.»
آقای «محمد بلوچ‌زهی» فعال دیگر بلوچ هم در این‌باره در توییتر شخصی‌اش نوشت: «می‌پذیریم که اکنون مردم محروم سیستان‌وبلوچستان فشار اقتصادی کم‌سابقه‌ای را تحمل می‌کنند. می‌دانیم نتیجه خشکسالی‌های اخیر شده فقر و فلاکت. آگاهیم به‌دلیل انسداد مرز‌ها برنج، قوت غالب مردم شده حکم طلا. اما نمی‌پذیریم که مردم مسلمان استان به‌خاطر نداری از گوشت الاغ و گربه تغذیه کنند!»
آقای «نوید برهان‌زهی» فعال رسانه‌ای بلوچ نیز در این‌باره در توییترش نوشت: «کاشکی کمی شناخت داشت از مردم اون منطقه، آن‌ها فقیر و محروم هستن، ولی مردم دین‌دار بلوچ و سیستانی حاضرن از گرسنگی سنگ به شکمشون ببندن یا بمیرن، ولی هیچ‌وقت تن به همچین کاری نمیدن.»
پست غیر عادی و شتاب‌زده حسن شمشادی خبرنگار صدا‌وسیما از عکس ظرف غذای یک خانواده سیستانی که خیلی پیش‌تر از این‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود؛ و حالا شمشادی با بازنشر آن در صفحه اینستاگرامش اولاً این‌گونه القا می‌کند که خودش عکس را گرفته و ثانیاً ادعا می‌کند ظرف خوراک از گوشت گربه است جای شگفتی و تأسف دارد!
کانال خبری- تحلیلی «مکتوبات» هم در این‌باره مدعی شد: «باید گفت که محتویات این ظرف پوست مرغ و سیرابی است نه گوشت گربه و کلاغ مرده. مردم روزه‌دار سیستان‌وبلوچستان هیچ‌گاه با گوشت حیوان حرام‌گوشت روزه خود را افطار نکرده‌اند.»
از سوی دیگر شمشادی که این خبر را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود وعده داد در این‌باره حرف‌هایی دارد که با مخاطبانش در میان خواهد گذاشت.
حالا باید منتظر ماند و دید ماجرای جنجالی قابلمه خوراک در سیستان‌وبلوچستان به کجا ختم خواهد شد؟ ماجرایی که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از شتاب‌زدگی در انتقال اطلاعات باشد. موضوعی که خوراک خوبی هم از این قابلمه جنجالی برای رسانه‌های معاند فراهم کرد.

صبح نو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
شبیه پوسته نه گوشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار