خارجی‌زبان‌ها برای فتح اسکار آماده می‌شوند
کد خبر: ۱۰۸۶۶
تاریخ انتشار: 2015 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
 
ایوان، برزیل، اتریش، لوکزامبورگ، هلند، اردن، شیلی، ایسلند و یکی‌دو کشور دیگر هم نمایندگان خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی کردند.

شيلي كه 2سال پيش با «نَه» پابلو لارين نامزد جايزه اسكار شده بود، امسال «كلوب» همين فيلمساز را راهي اين رقابت سخت كرده است. اين فيلم نخستين‌بار زمستان گذشته در بخش رسمي جشنواره برلين به نمايش درآمد و جايزه بزرگ هيأت داوران را برد. كلوب داستان 4كشيش مغضوب را روايت مي‌كند كه در يك شهر ساحلي كنار هم زندگي مي‌كنند اما زندگي آرام آنها با آمدن يك نفر ديگر به هم مي‌ريزد.

هو سيائو-سين فيلمساز نامدار تايواني با «آدمكش» به نمايندگي از سينماي اين كشور آسيايي راهي اسكار2016 مي‌شود. اين فيلم رزمي بهار امسال در بخش مسابقه جشنواره كن براي دريافت جايزه نخل طلا رقابت كرد و در نهايت جايزه بهترين كارگردان را برد. سيائو-سين 68ساله از حدود 3دهه پيش مي‌خواست آدمكش را بسازد و سرانجام آن را سال2010 كليد زد.

برخي اين فيلم را زيباترين تجربه كارگرداني او مي‌دانند كه پس از حضور در جشنواره‌هاي تورنتو و نيويورك، از اواخر مهر در آمريكا روي پرده مي‌رود.«بابا» به كارگرداني ويسار مورينا نماينده كوزوو در اسكار هشتاد و هشتم است. نخستين تجربه كارگرداني فيلمساز مقيم آلمان تابستان امسال در جشنواره كارلووي واري در جمهوري چك به نمايش درآمد و جايزه بهترين كارگردان را برد. «مادر دوم» آنا مولايخچ برزيلي هم پس از درخشش در جشنواره‌هاي ساندنس و برليناله، حالا بايد بخت خود را براي درخشيدن در اسكار بيازمايد. فيلم داستان خدمتكاري است كه نقش مادر حقيقي فرزند يك خانواده را ايفا مي‌كند.

«قوچ‌ها» به كارگرداني گريمور هاكونارسن پس از بردن جايزه اصلي بخش نوعي نگاه جشنواره كن، نماينده ايسلند در اسكار2016 خواهد بود. فيلم درباره 2برادر است كه 40سال است با هم حرف نمي‌زنند و براي نجات گوسفندان و ميش‌هاي خود دوباره آشتي مي‌كنند. قوچ‌ها كه دومين فيلم هاكونارسن است، نامزد دريافت جايزه لوكس پارلمان اروپا بود و در فهرست 52فيلم جوايز فيلم اروپا هم قرار دارد. ايسلند تنها يك‌بار در 1992 با «فرزندان طبيعت» نامزد اسكار شده است.

از قاره آسيا و كشورهاي عرب‌زبان، اردن با درام تاريخي «ذيب» نخستين ساخته ناجي ابو نوار به اسكار مي‌رود. اين فيلم در بخش افق‌هاي جشنواره ونيز جايزه بهترين كارگردان را برده و در جشنواره لندن هم تقدير شده است. «شب به خير مامان» به كارگرداني سورين فرالا و ورونيكا فرانتس نماينده اتريش در جوايز آكادمي اسكار خواهد بود و هلند هم «سوييت بهشتي» يوست فن خينكل را معرفي كرده است. اين فيلم در جشنواره تورنتو روي پرده مي‌رود.

مهلت معرفي فيلم‌هاي خارجي‌زبان به آكادمي اسكار روز اول اكتبر (9مهر) پايان مي‌يابد و پس از آن، 9فيلم به فهرست كوتاه بهترين فيلم خارجي‌زبان راه پيدا مي‌كنند. 5نامزد نهايي اين بخش 14ژانويه (24دي) همراه ديگر نامزدها معرفي مي‌شوند. هشتاد و هشتمين دوره جوايز اسكار 28فوريه (بامداد دوشنبه 10 اسفند) در دالبي تيه‌تر هاليوود برگزار مي‌شود.

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار