بارزترین پرنده بر فراز آسمان
کد خبر: ۱۰۷۸
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
عقاب‎ها یکی از بارزترین پرندگانی هستند که در زمره‌ی پرندگان مورد حمایت قرار دارند.

مهندس «بابایی»، رئیس اداره‌ی نظارت بر حیات‎وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان، گفت: عقاب‎ها به‌لحاظ ابهت ظاهری یکی از بارزترین پرندگانی هستند که موجب جلب توجه دوستداران طبیعت می‎شوند، از همین‌رو آمار نگه‎داری آنها توسط مردم عادی و دیگر علاقه‎مندان طبیعت نسبت به سایر پرندگان وحشی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‎دهند.

وی اظهار کرد: این پرنده معمولاً نیمه‎مهاجر است و در یک قلمرو نسبتاً ثابت ساکن می‎شود،عده‎ای نیز مهاجرند و به صورت انفرادی و یا جفت زندگی می‎کنند و در مناطقی که طعمه‌ی کافی وجود داشته باشد تا آخر حیاتشان در آنجا زندگی می‎کنند.

بابایی ادامه داد: از ویژگی‎های این پرنده قدرتمند، پرواز آنها است که تا ارتفاع 3600 متری از سطح دریا اوج می‎گیرند، پرندگان شکاری معمولاً در زمره‌ی پرندگان مورد حمایت هستند، طول عمر این پرندگان بین 30 تا 45 سال برآورد شده است و از جمعیت کم‎تری نسبت به دیگر پرندگان برخوردار هستند، شاید یکی از علل آن تولیدمثل دیرهنگام و کمبود تخم‎هایی است که بمنظور زاد و ولد استفاده می‎شود.

رئیس اداره‌ی نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: به‌طوری‎که این پرنده در سن 4 تا 7 سالگی بالغ می‎شود و جوجه‌آوری آن فقط یک بار در سال انجام می‌شود و هر بار نیز بین 1 تا 3 تخم بطور متوسط 2 تخم را برای جوجه‎آوری انتخاب و زمان جوجه‎آوری آن تقریباً 2 برابر پرندگان اهلی است و مدت 42 روز به طول می‎انجامد.

وی تصریح کرد: این پرنده روی تخم‎ها می‎خوابد، از طرفی فصل تولیدمثل به تناسب دمای محیط متفاوت بوده و از ماه اسفند تا گرمای مرداد دوره زادآوری طول می‎کشد.

بابایی خاطرنشان کرد: این پرنده تک‌همسری بوده و رابطه جفتی خود را معمولاً به‌صورت طولانی مدت حفظ می‎کند، عقاب‎ها در قله صخره، روی تنه درختان بلند، ساختمان‎های برج‎ها و دکل‎های برق آشیانه‎سازی می‎کنند و اغلب در بوته‎زارها و بیشه‎زارها دیده می‎شوند.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار