دام شکارچیان آنلاین برای کودکان
کد خبر: ۱۰۷۵۰
تاریخ انتشار: 2015 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰

تب بازی‌های اینترنتی همه‌جا را فراگرفته بود و پسر 12 ساله از این قاعده جدا نبود. او هم مثل دیگر دوستانش کلش‌آف‌کلنز بازی می‌کرد و نهایت لذت را می‌برد. این بازی در میان کودکان و نوجوانان مثل یک ویروس خطرناک پخش شده بود. اولین‌بار ساسان وارد بازی شد و با هیجان خاصی برایشان تعریف کرد. بعد از آن همه بچه‌ها یکی پس از دیگری وارد بازی شدند و کم‌کم بهتر بازی کردن میانشان به نوعی رقابت تبدیل شد. هر کسی مرحله بالاتری بود در میان دوستان از احترام بیشتری برخوردار بود.

پسر 12 ساله از آخرین کسانی بود که عضو بازی شد و به همین دلیل از همه پایین تر بود. می خواست هر چه زودتر مرحله اش بالا برود و میان دوستانش خودی نشان دهد ولی خواسته اش به این راحتی ها هم تحقق نمی یافت. یک هفته تمام شب و روز بازی کرد ولی باز هم مرحله اش خیلی بالا نرفت. مادر و پدرش مدام با او دعوا می کردند و می گفتند که همه زندگی اش شده تبلت و بازی ولی او به هیچ چیز جز امتیازات بازی اش توجه نمی کرد. یک روز این موضوع را با دوستش در میان گذاشت و گفت که هر چه بازی می کنم امتیازم به بقیه بچه ها نمی رسد. دوستش به او پیشنهاد کرد که امتیاز بخرد. دوستش گفت: عموی من پنج میلیون داد و کلی منابع خرید و حالا امتیازش از ما بیشتر است. حالا اگر پنج میلیون نداری اشکال نداره. هر چقدر پول داری بده و منابع بخر این طوری امتیازت بالا می رود.

همکلاسی اش آدرس یک سایت به او داد و گفت که از این سایت اقدام به خریدن امتیاز کند و او هم همین کار را کرد.به محض آن که به خانه رسید اول از همه وارد سایت موردنظرش شد و در خواست منابع داد. مبلغ موردنظر ـ که چندان زیاد هم نبود ـ و اطلاعات بانکی پدرش را هم وارد کرد.

سایت اعلام کرد مشکلی پیش آمده و دوباره تلاش کند. چند بار امتحان کرد، اما بی فایده بود به همین خاطر منصرف شد. سه ساعت بعد از طریق سیستم پیامک بانک برای پدرش یک پیامک رسید و به او اطلاع داده شد که تمام پول موجود در حساب بانکی اش برداشت شده است. با وارد شدن پلیس به ماجرا مشخص شد سایتی که پسر 12 ساله از آن امتیاز بازی خریده بود یک سایت کلاهبردار است و با استفاده از اطلاعات بانکی که در دست داشت حساب بانکی مرد را خالی کرده است. این گونه اتفاقات به روش های مختلف اتفاق می افتد. شکارچیان آنلاین در فضای مجازی همیشه به دنبال افرادی هستند که اطلاعات خود را براحتی ارائه می کنند و کودکان بهترین طعمه برای آنهاست.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این باره هشدار داد: در تابستان شاهد افزایش استفاده کودکان از اینترنت و سیستم های رایانه ای هستیم که متاسفانه خانواده ها نظارت کمتری بر این موضوع دارند.

سرهنگ علیرضا آذردرخش اضافه کرد: در فضای مجازی تهدیدات بسیار بیشتر از فضای حقیقی است. امکان برقراری تماس های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوءاستفاده، بهره برداری یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد لذا تنها گذاشتن کودکان در این فضا خطرناک است. ارائه اطلاعات شخصی در مکان هایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، مثل شبکه های اجتماعی وجود دارد؛ از این رو، امکان تبدیل شدن کودکان و نوجوانان به عامل یا هدف زورگیری سایبری دور از انتظار نیست. بنابراین از کودکان بخواهید تا هرگونه زورگویی سایبری را به سرعت و از طریق گفت وگوی حضوری یا تلفنی به شما اطلاع دهند.

وی با هشدار به خانواده از آنها خواست کودکان را نسبت به این مساله آگاه کنیم که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که ادعا می کنند، چه بسا مجرمانی هستند که تلاش دارند از کودکان سوءاستفاده نمایند. آنها هرگز نباید بدون نظارت والدین خود با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته اند، در دنیای واقعی ملاقات داشته باشند. همچنین والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود و خانواده را در فضای سایبر منتشر نکنند ضمن آن که مانع از به سرقت رفتن اطلاعات مهم و حساس در سیستم های رایانه ای گردند. دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلم ها، تصاویر، مطالب و نوشته های غیراخلاقی، نژادپرستانه، خشونت آمیز و دیگر موارد مضر و خطرناک را یکی دیگر از تهدیدات بالقوه و بالفعل فضای سایبر برای کودکان است.

والدین برای نظارت بر فعالیت آنلاین کودکان خود می توانند از نرم افزارهای ویژه کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید.

وی تاکید کرد: در برخی پرونده ها شاهد هستیم که مجرمان از کودکان برای به دست آوردن اطلاعات حساب والدین آنها استفاده می کنند. آنها به بهانه ارائه بازی های رایانه ای از کودکان می خواهند تا شماره عابربانک و رمز دوم آن را در اختیارشان قرار دهند. این مجرمان پس از به دست آوردن اطلاعات حساب اقدام به سرقت می کنند. نباید فراموش کرد که ارائه اطلاعات اینترنتی حساب بانکی به کودکان کار درستی نیست و باید روی سایت ها و بازی هایی که آنها مرتکب می شوند نظارت کافی داشته باشند.

جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار