برپایی جشنواره داستان کوتاه در اصفهان
کد خبر: ۱۰۶۹
تاریخ انتشار: 2015 May 25    -    ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در آینده‌ای نزدیک یکی از معتبر‌ترین جوایز ادبی داستانی کشور می‌شود.

داریوش اسماعیلی امروز (دوشنبه، چهارم خرداد) در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود اظهار کرد: کشف استعدادهای نو، حمایت از خالقان داستان - در شرایطی که در سال‌های گذشته توجه درخوری از دست اندرکاران فرهنگ به این حوزه نشده است - و جلب توجه همگان به مسأله زاینده‌رود به منزله شریان حیات بخش منطقه و تأثیرات غیرقابل انکار آن در فرهنگ، زندگی، تاریخ، تمدن، روح و روحیه مردم، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان را بر آن داشت تا ایده برگزاری جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود را دراندازد.

وی افزود: با توجه به پرسشگری، روح نقادانه، حقیقت‌جو، بالنده و بانشاط دانشجویان، بستر دانشجویی بهترین بستر برای اجرای این مهم یعنی برگزاری جشنواره است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: طرح ایده این جشنواره با معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استقبال و مشارکت این دانشگاه منجر به تولد جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود شد؛ جشنواره‌ای که در آینده‌ای نزدیک یکی از معتبر‌ترین جوایز ادبی داستانی کشور می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه ۳۰۰ عنوان داستان در دو بخش آزاد و ویژه به دبیرخانه جشنواره رسیده، ادامه داد: برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی در طول برگزاری جشنواره با حضور نویسندگان و استادان صاحب نام از جمله برنامه‌هایی است که در جهت توجه به آموزش و تداوم جریان‌های ادبی درنظر گرفته شده است.

او به روند داوری جشنواره اشاره کرد و گفت: داوری این دوره از جشنواره در سه مرحله توسط علیرضا سیف الدینی، یوسف انصاری و سیاوش گلشیری بوه و در مرحله پایانی ۷۳ داستان داوری شد و در ‌‌نهایت به هفت داستان برگزیده و ۱۲ داستان شایسته تقدیر رسید.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: دغدغه نسبت به مسائل روز جامعه، خلاقیت در موضوعات، پرداخت هنرمندانه آن‌ها و رعایت ایجاز در بیان آثار از نقاط قوت برخی آثار رسیده به شمار می‌آید.

اسماعیلی اضافه کرد: بی‌توجهی به دستور زبان فارسی، رعایت نکردن درست‌نویسی، بی‌توجهی به فرم متناسب با محتوا، تأثیر غیرقابل انکار سینما و سریال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای در آثار، انتخاب نامناسب عناوین و تقلید سطحی از آثار بزرگان نیز از جمله آسیب‌های آثار به شمار می‌رود.

وی سپس اظهار کرد: به امید جهانی که همه ما به جای اسلحه با قلم با یکدیگر گفت‌و گو کنیم.

همچنین ذبیح‌الله شاهمرادی معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای هر شهری چند نماد وجود دارد و یکی از نمادهای استان اصفهان زاینده‌رود است و امیدواریم این رود همواره زاینده باشد.

وی افزود: با جاری شدن زاینده‌رود، روح‌ها لطیف می‌شوند و روابط انسانی‌تر.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امیدواریم دلنگرانی‌های مربوط به زاینده‌رود پایان یابد، اضافه کرد: اشعار و داستان‌هایی که گفته می‌شود باید در روحیه تأثیر مثبت ‌گذارد و همه باید دست در دست هم دهیم تا از این بحران خارج شویم.

جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود به همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و امروز با معرفی آثار بر‌تر به کار خود پایان داد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار