پیتزا هم شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود؟ + عکس
کد خبر: ۱۰۶۴۲
تاریخ انتشار: 2015 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
موضوع مالیات بر ارزش افزوده غذایی که مردم مصرف می کنند، یکی از بحث برانگیزترین مسایل مالیاتی کشور در ماه های اخیر بوده است.

برخی از مسئولان از جمله نمایندگان تشکلهای صنفی می گویند سازمان مالیاتی با رسته های شغلی مانند چلوکبابی ها و سفره خانه داران و تالارهای پذیرایی تفاهم نامه ای منعقد کرده که از آنها مالیات بر ارزش افزوده غذای مردم را بگیرد و سایر غذاها از جمله ساندویچ و پیتزا دارای مالیات بر ارزش افزوده نیست.

مسئولان سازمان مالیاتی هم می گویند برخی از مشاغل مانند آژانسها و تاکسی تلفنی ها نباید از مردم مالیات بگیرند و اگر بگیرند غیرقانونی است. در کنار اینها برخی از مشاغل مانند اغذیه فروشی هایی که پیتزا برای مردم سرو می کنند هم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند.

ولی اینطور که پیداست هنوز برای پیتزا باید مالیات بر ارزش افزوده داد.

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، فیش پرداختی پیتزای خود را برای ما فرستاده و نوشته که برای خوردن پیتزا به یک اغذیه فروشی مراجعه کرده و پس از پرداخت پول غذا و دریافت فیش، متوجه شده است مالیات بر ارزش افزوده از کل غذا دریافت شده.
او اینطور توضیح داده که یک بطری کوچک دوغ همراه با پیتزا خریده بود و روی این بطری، برچسب و پرفراژ قیمت تاکید کرده بود که با مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده، مبلغ این بطری دوغ ۱۰۰۰ تومان است، ولی هنگام دریافت پیتزا، علاوه بر اینکه ۹ درصد روی پیتزا مالیات داده، برای دوغ هم مالیات بر ارزش افزوده مضاعف داده. به تعبیری برای یک بطری دوغ حدود ۹۰۰ تومانی، ۱۱۰۰ تومان پرداخته که نزدیک به ۲۰۰ تومان آن، مالیات بر ارزش افزوده است.

این کاربر سئوال کرده: چطور می شود ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به اغذیه فروشی بدهیم در حالی که مسئولان اصناف و سازمان مالیاتی می گویند اصلا پیتزا شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شود!

برای پیگیری این موضوع با آقای کاظمی، مسئولی که نام او در این فیش غذا ذکر شده تماس گرفتیم. او در پاسخ به سئوال درباره اینکه چرا این مالیات را از مشتریان می گیرد، گفت: ما در سایت سازمان مالیاتی ثبت نام کرده ایم و به صورت مرتب، مالیات بر ارزش افزوده را به این سازمان پرداخت می کنیم. اگر کار ما غیرقانونی است، چرا جلوی کار ما را نمی گیرند و مالیات بر ارزش افزوده ای را که از مردم میگیریم، به حساب سازمان مالیاتی می ریزیم؟

آقای کاظمی در تشریح نحوه محاسبه این مالیات گفت: این مالیات بر اساس داده هایی که به صندوق داده شده است، محاسبه می شود. یعنی هر چه در فاکتور درج شود، مبنای محاسبه ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.

اکنون سئوال اینجاست: به فرض صحت سخنان آقای کاظمی، مسئول این واحد صنفی، سازمان مالیاتی با چه مجوز قانونی از خوراک پیتزای مردم مجوز می گیرد؟ چرا رویه یکسانی برای این مسئله در کشور وجود ندارد؟ چرا سازمان مالیاتی بارها تاکید کرده از کل فاکتور خرید باید ۹ درصد مالیات اخذ شود. مواردی مانند بطری دوغ که قیمت آن بر اساس ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، روی کالا درج شده، فراوان است و عملا مشتری مجبور است یک بار موقع انتخاب این کالاها، مالیات را روی نرخ برچسب شده بپردازد و یک بار هم مالیات را موقع پرداخت فاکتور باید بدهد که عملا این مالیات در اقلامی از این دست به ۱۸ درصد می رسد. تاکنون شهروندان چه میزان از این پولها را پرداخته اند و حساب و کتاب آن کجاست؟

صبحانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار