لحظاتی که تام کروز به مرگ نزدیک شد
کد خبر: ۱۰۶۳۵
تاریخ انتشار: 2015 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
تام کروز بازیگر مطرح سینمای جهان که در تمامی فیلم‌های کارنامه کاری خود بدون استفاده از بدلکار به ایفای نقش پرداخته، در ۱۲ صحنه از ۱۲ فیلم، به مرگ نزدیک شده است.

تام کروز علاقه مند است که در زندگی سینمایی و در زندگی شخصی خود، همیشه به عنوان یک قهرمان باشد.

او در زندگی واقعی خانواده ای را که در یک قایق در حال سوختن گرفتار شده بودند نجات داد، در تصادفی در مراسم افتتاحیه یک فیلم از یک کودک خردسال محافظت کرد و همچنین از جت شخصی خود برای انتقال خدمه صدمه دیده یک کشتی به بیمارستان، استفاده کرد.

او همیشه در صدر لیست نام بازیگرانی قرار دارد که تمام جلوه های ویژه فیلم هایی را که در آن ها به ایفای نقش می پردازد، خود انجام می دهد و از بدلکار استفاده نمی کند.

در ذیل لحظاتی را که تام کروز به نام هنر با مرگ دست و پنجه نرم کرده است، مرور می کنیم:

۱- مأموریت غیر ممکن ۵ – ملت سرکش

یکی از خطرناک ترین و هیجان انگیزترین صحنه های بدلکاری در فیلم «مأموریت غیر ممکن ۵»، صحنه ای است که تام کروز در نقش اتان هانت قصد دارد وارد هواپیمای نظامی A۴۰۰M شود و وقتی هواپیما در حال بلند شدن از باند فرودگاه است، مأمور ویژه با انگشتان دست خود به بدنه آن چسبیده و در هوا آویزان می شود.

برای بازی در این صحنه و برای محافظت از چشمان تام کروز، گروه سازنده و اجرایی فیلم از لنزهایی مخصوص برای محافظت از مردمک و عدسی چشم وی در مقابل جریان شدید هوا و حشرات استفاده می کنند.

تام کروز در خصوص این صحنه گفته است: موضوعاتی نظیر برخورد با پرندگان یا اشیا ریز ما را نگران کرده بود. ما چندین روز را به پاکسازی چمن های اطراف باند فرودگاه اختصاص دادیم تا از حضور نداشتن پرنده ها در زمان فیلمبرداری اطمینان پیدا کنیم. همچنین عوامل اجرایی فیلم نیز به بهترین شکل ممکن باند فرودگاه را شستند. آن ها از داخل هواپیما مراقبت اطراف بودند تا در صورت دیدن هر شی یا پرنده یا هر اتفاق دیگری، به هر شکلی که شده من را به داخل هواپیما منتقل کنند.

در پایان گروه ۸ بار این صحنه را تمرین کرد. کروز در این باره چنین گفته: من با هواپیمای تمرینی نظامی و هواپیمای مخصوص حرکات آکروباتیک هوایی این کار را انجام دادم اما صحنه اصلی با هواپیمای A۴۰۰M خیلی هیجان انگیز و دلهره آور بود. آدرنالین به شدت ترشح می شد. وقتی در حال بلند شدن از روی باند بودیم پاهای من به سمت پایین کشیده می شد و لحظه ای بعد کاملا در هوا به شدت معلق بودم و این برای من بسیار مهیج بود.

۲- تاپ گان

یکی از لحظات اوج بروز یک حادثه در تولید فیلمی سینمایی، مربوط به صحنه ای از فیلم «تاپ گان» می شود که طی آن شخصیت تام کروز، بدن بی جان خلبان گوس را در آب اقیانوس حمل می کند. چتر نجات کروز قبل از اینکه او خود را از آن آزاد کند، از آب پر می شود و شروع به پایین کشیدن او می کند. پیش از اینکه چتر نجات تام کروز را به اعماق اقیانوس بکشد، بندهای چتر بریده می شوند.

بری توب بازیگر نقش ولفمن در فیلم «تاپ گان» در این باره گفته است: بیشتر از هر کسی که در زندگی ام دیده باشم، تام کروز در آن صحنه از فیلم «تاپ گان»، به مرگ نزدیک شده بود.

نکته تأسف بار در فیلم «تاپ گان» این بود که آرت شول فیلمبردار هوایی فیلم به مانند تام کروز خوش شانس نبود. هواپیمای دوباله شول در زمانی که او قصد داشت در صحنه ای از فیلم «تاپ گان» تصویر پی او وی شخصیت ماوریک را نشان دهد، از کنترل خارج می شود و به داخل دریا سقوط می کند. شول دچار سانحه شده و بلافاصله فوت می کند.

۳- لبه فردا

تام کروز در فیلم سینمایی «لبه فردا» مدام به دست نقش مقابل خود با بازی امیلی بلانت، کشته می شود. در سکانسی که مربوط به تصادف ماشین بود، بلانت به صورت مستقیم و با سرعت بالا با تام کروز برخورد کرد.

بلانت درباره آن سکانس می گوید: ناگهان وقتی دست راستم را چرخاندم، شنیدم که تام کروز مدام تکرار می کند که ترمز کن، ترمز کن، ترمز کن... خدایا، خدایا، ماشین رو متوقف کن، ماشین رو متوقف کن. بار اول که صدای کروز را شنیدم، پیش خودم گفتم که خفه شو. چون من بیشتر از تام کروز بدلکاری با ماشین را بلد بودم!

۴- وثیقه

تجربه نزدیک به مرگ دیگری که تام کروز پشت سر گذاشت، مربوط به فیلم «وثیقه» به کارگردانی مایکل مان می شد. در سکانسی از فیلم قرار بود جمی فاکس با تاکسی خود ضربه ای به مرسدس بنز تام کروز بزند اما فاکس در محاسبه سرعت خود اشتباه کرد. آن برخورد باعث شد تا ماشین کروز واژگون شود.

تام کروز درباره آن صحنه می گوید: من به سقف ماشین خوردم و روی زمین پرتاب شدم.

جمی فاکس هم درباره آن اتفاق می گوید: همه نگران بودند که من با این کار باعث کشته شدن تام کروز شده ام.

۵- مأموریت غیر ممکن ۴

یکی از صحنه های خطرناک و در عین حال به یادمادنی صحنه های بدلکاری و اکشن در سینمای جهان، مربوط به صحنه صعود تام کروز در نقش اتان هانت به بالای برج خلیفه در دبی به ارتفاع حدود ۸۳۰ متر است. در این صحنه کروز با استفاده از دستکش های چسبنده و همچنین یک کابل به بالای برج صعود می کرد و در صحنه ای هم از یک پنجره باز به بیرون می پرید.

برای این صحنه تام کروز باید با وزش باد در ارتفاع مقابله می کرد و صحنه را بارها و بارها تمرین کرد.

۶- جک ریچر

در سال ۲۰۱۲ تام کروز در برنامه تاک – شوی جیمی فالن، گفت که پای او بر اثر تکرار مبارزه با نقش مقابل خود در تریلر فیلم «جک ریچر» صدمه دید.

کروز درباره آن صحنه گفت: در ۱۰ بار اول برایم خوب بود اما با درد همراه شد. بعد از اینکه ۵۰ بار تمرین کردیم، پای من ورم کرد و کفشم را از دست دادم.

راب آلونزو طراح جلوه های ویژه فیلم «جک ریچر» درباره تام کروز چنین گفته است: تام کروز بهتر از هر بدلکاری است. او یک راننده باورنکردنی است، یک مبارز و یک بدلکار فوق العاده است. او قادر به هدایت هواپیماست، او می تواند سوارکاری و موتورسواری کند. بسیاری از کارگردان ها آرزو دارند که با تام کروز همکاری کنند زیرا فقط کافی است که دوربین را روشن کنند و روی او متمرکز شوند و لذت ببرند.

۷. والکری

در این فیلم که تولید سال ۲۰۰۷ میلادی است، تام کروز در نقش یک درجه دار نازی آلمان ایفای نقش می کند که در طرح ترور آدولف هیتلر ناموفق است. در صحنه ای از فیلم تام کروز در پشت یک کامیون و در میان آتش گلوله های سربازان نازی قرار گرفته و با وجود اینکه تمام مسائل ایمنی برای او در نظر گرفته شده بود، او ۱۱ بار بر اثر گلوله های شلیک شده به سمت کامیون، زخمی شد.

۸- مأموریت غیر ممکن ۲

در صحنه اول این فیلم که در سال ۲۰۰۰ ساخته و اکران شد، کروز در نقش اتان هانت در حال صخره نوردی از دیواره «اسب مرده» در ایالت یوتای آمریکا دیده می شود. در آن صحنه تام کروز تمام بخش های صخره نوردی را به سلامت انجام داده بود اما در یک لحظه روی بخش صفحه مانندی از دیواره تعادل خود را از دست داد و این در حالی بود که کابل محافظ او حذف شده بود.

جان وو کارگردان این فیلم سینمایی درباره اتفاق رخ داده چنین گفته است: من جرأت دیدن آن صحنه را نداشتم، از اینکه این ستاره سینما از ارتفاع ۲۰۰۰ فوتی سقوط کند بسیار وحشت کرده بودم.

۹- آخرین سامورایی

تام کروز که در زمان ساخت فیلم «آخرین سامورایی» ۴۱ ساله بود، ۸ ماه برای تمرین شمشیرزنی، اسب سواری و هنرهای رزمی زمان صرف کرد. تام کروز در آن زمان به دیلی میل گفته بود: تا پیش از این فیلم، صحنه مبارزه ای بازی کرده بودم اما این کاملا متفاوت از کارهایی بود که قبلا تجربه کرده بودم. در رزم سامورایی ها وقتی بینایی، چشایی و بویایی خود را از دست داده باشید، ۷۰ راه برای تماس و حرکت وجود دارد.

تام کروز در صحنه ای از این فیلم به مرگ نزدیک شده بود و آن زمانی بود که باید با هیروشی سانادا بازیگر دیگر فیلم «آخرین سامورایی» مبارزه می کرد. لحظه ای هر دو بازیگر روی اسب بودند که اسب سانادا ضربه ای به تام کروز وارد کرد و او را به زمین انداخت و در همان لحظه شمشیر سانادا هم از دست اش رها شده و به فاصله چند میلیمتر با گردن تام کروز، فرود آمد.

سانادا جان تام کروز را در این لحظه نجات داده بود زیرا به گفته هیروش سانادا، زمانی که شمشیر سامورایی او از دست اش رها شد، او تمام تلاش خود را کرد تا در لحظه آخر با نوک انگشتان اش شمشیر را منحرف کند و این کار باعث شد تا شمشیر کنار گردن کروز، فرود بیاید.

۱۰- مأموریت غیر ممکن ۱

در یکی از صحنه های به یاد ماندنی قسمت اول مجموعه فیلم های «مأموریت غیر ممکن»، تام کروز دیواره آکواریوم بزرگی را می شکند و حجم زیادی از آب به یکباره رها می شود. کروزه این کار خطرناک را بدون استفاده از بدلکار انجام داد و یک بار از ناحیه مچ پا آسیب دید و یک بار هم شیشه پای او را شکافت.

۱۱- روزهای رعد

در این فیلم که بر اساس ایده مسابقات رانندگی ناسکار ساخته شد، تام کروز بدون استفاده از بدلکار در پیست مسابقات ناسکار پشت فرمان یکی از ماشین های مخصوص این مسابقه نشست. در لحظه ای از این صحنه، کروز کنترل ماشین خود را از دست داد و ماشین در حال انحراف و آماده واژگون شدن بود که کروز تلاش کرد کنترل ماشین را با هدایت فرمان به سمت مخالف، به دست آورد. این کار باعث شد ماشین مسابقه ای کروز به خودروی حمل تجهیزات فیلمبرداری برخورد کند. کروز در این سانحه آسیب زیادی ندید اما ۱۰۰ هزار دلار خسارت به دوربین و تجهیزات دیگر وارد شد.

۱۲- دور و دورتر

تام کروز در این فیلم که در سال ۱۹۹۲ تولید شد، ایفاگر نقش یک مدعی مسابقات مشت زنی خیابانی بود. کروز درباره آن صحنه چنین گفته است: من در صحنه ای گرفتار شده بودم و بدلکاران مقابل من قصد نداشتند که به من آسیبی وارد کنند اما باید آن صحنه ها واقعی جلوه می داد.

نیکول کیدمن دیگر بازیگر این فیلم نیز درباره آن صحنه می گوید: من واقعا ترسیده بودم. کبودی های روی بدن او را می دیدم و به او می گفتم که بهتر است به ران هاوارد کارگردان فیلم بگوید که چه اتفاقی افتاده است اما تام بسیار سخت بود.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار