مربای گل محمدی خشک
کد خبر: ۱۰۶۱۵۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2018 April 16    -    ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
این مربا جزو مربا‌های اصیل منطقه اذربایجان میباشد که چه باکره چه باخامه چه همراه شیربرنج بسیار خوشمزه میباشد. در زبان ترکی به قیزیل گول معروف میباشد.

مربای گل محمدی خشک«تابناک با تو» - این مربا جزو مربا‌های اصیل منطقه اذربایجان میباشد که چه باکره، چه باخامه، چه همراه شیربرنج بسیار خوشمزه میباشد. در زبان ترکی به قیزیل گول معروف میباشد.

 

مربای گل محمدی خشک

مواد لازم:

گل محمدی خشک

یک ونیم پیمانه

شکر سه پیمانه

آب سه پیمانه

جوهرلیمو نصف ق. چ

رنگ قرمز مجاز خوراکی چند قطره درصورت تمایل

طرز تهیه:

ابتدا دو لیوان آب و شکر را روی حرارت میگذاریم، جوهر لیمو را در دو قاشق سوپ خوری آب حل کرده داخل شربت میریزیم و میگذاریم آروم آروم بجوشه و قوام پیدا کنه گل محمدی‌های خشک را در ماهی تابه‌ای ریخته؛ روی حرارت خیلی خیلی کم حدود پنج دقیقه تفت میدهیم.

سپس در ظرف دیگری ریخته بعد از سرد شدن بادست کمی خوردشان میکنیم که گلبرگ‌ها کمی ریز شوند بعد ازاین مرحله یک لیوان از آبی که باقی مونده بود میجوشانیم و روی گل‌ها میریزیم و در ظرف را میگذاریم تا گل‌ها خوب نرم شوند (حدود ۴۵ دقیقه) بعد ازاین مدت که شربت روی حرارت به خوبی قوام اومده گل‌های خیس خورده را داخل شربت میریزیم و چند قطره رنگ خوراکی قرمز در صورت تمایل میریزیم و باز به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت کم میگذاریم بعد از روی حرارت برداشته و یک دم کنی رویش گذاشته و بعد از سردشدن داخل ظرف مربا ریخته و در یخچال قرار میدهیم. این مربا بسیار خوشمزست و خاصیت گرم دارد و همراه گردو هم بسی خوشمزه میباشد.

برای اینکه متوجه قوام آمدن شربت بشوید یک قاشق از آن را برداشته بگذارید کاملا سرد شود قاشق رو کج کنید باید سریع روان نشود و تاحدی غلظت داشته باشد.

فوت و فن طرز تهیه مربا گل محمدی مجلسی و روش گرفتن تلخی مربا

 

فوت و فن طرز تهیه مربا گل محمدی مجلسی و روش گرفتن تلخی مربا

 

*برای درست کردن مربای مجلسی گل محمدی تازه بهتر است از برگ گل‌های محمدی مناطق کوهستانی استفاده کنید نه کویری، چون گل‌های کوهستان تلخ نیستند.

*برای اینکه مربا کپک نزند باید حتما به قوام برسد و غلیظ نشود.

*درست است که نام دیگر این مربای مجلسی مربای گل سرخ است اما برای درست کردن این مربا باید از گلبرگ‌های گل محمدی صورتی استفاده کنید. برگ‌های گل محمدی قرمز برای شربت گل محمدی و مربا تلخ هستند و البته مسهل.

*علت سفت و لاستیکی و کشدار شدن مربای گل محمدی این است که مربا خوب پخته نشده است.

*در صورت تمایل  ۲ قاشق گلاب هم به مربا اضافه کنید.

*به مربای گل محمدی رنگ اضافه نکنید چون تلخ می‌شود.

*در هنگام تفت دادن گل های خشک بسیار باید دقت کنید که زمان تفت دادن بسیار کم باشد. اگر حتی یکی از برگ‌ها بسوزد تمام مربا را تلخ می‌کند. در حقیقت تفت دادن در حد گرم شدن گلبرگ‌ها باشد نه بیشتر.

مربای گل محمدی خشک

خواص دارویی گل محمدی و فواید چای گل محمدی

گل سرخ یا گل محمدی نام نوعی گل رز است که نماد عشق و زیبایی بوده و عطر بی نظیری دارد و از آن گلاب می‌گیرند. علاوه بر عطر استثنایی این گیاه، خواص دارویی آن نیز از دیرباز شناخته شده است. گل سرخ دارای مزایای زیادی برای سلامتی، زیبایی پوست و مو است. گل محمدی را به شکل‌های مختلف از جمله چای و دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی و گلاب نیز استفاده می‌شود.

پاک کننده پوست

گل محمدی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و با حساسیت‌های پوستی، چربی اضافه پوست و میکروب‌ها مبارزه می‌کند و سبب پاکسازی پوست از گرد و غبار و آلودگی می‌شود.

برای پاکسازی پوست خود ابتدا با مقداری چای گل محمدی صورتتان را بشویید و سپس غنچه گل محمدی را پودر کرده و ۱ قاشق چایخوری از پودرآن را با عسل طبیعی مخلوط کنید و به پوست صورت بمالید و پس از ۱۵ دقیقه صورتتان بشویید.

گل محمدی برای کاهش چین و چروک‌های پوستی

گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک را برطرف می‌کند. این گیاه یک اسکراب بسیار مفید برای لایه برداری از پوست، رفع چین و چروک، پاک کردن آرایش و برطرف کردن آلرژی‌های پوستی است. نوشیدن چای گل محمدی نیز می‌تواند سبب کاهش چین و چروک‌های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست حفظ شود.

گل محمدی برای درمان التهاب‌های پوستی

این گیاه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروک‌های صورت و درمان التهاب‌های پوستی بویژه در پوست‌های حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) موثر است به همین دلیل در تولید صابون، لوسیون‌های پاک کننده پوست، کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می‌کنند.

گلبرگ‌های گل محمدی یک مرطوب کننده پوست

روغن‌های طبیعی گلبرگ‌های گل محمدی سبب حفظ رطوبت سلول‌های پوست شده و برای هیدراتاسیون مفید هستند و خشکی پوست را برطرف می‌کنند.

گل محمدی برای لایه برداری پوست

گلبرگ‌های گل محمدی یک لایه بردارملایم برای پوست هستند که سبب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و کاهش چربی پوست می‌شوند.

اگر می‌خواهید گل محمدی را به عنوان لایه بردار استفاده نمایید ۲/۱ فنجان روغن نارگیل را با ۱ فنجان گلبرگ گل محمدی تازه یا خشک ترکیب می‌کنیم و ۴/۱ فنجان سرکه سفید به آن می‌افزاییم سپس ۷ قطره روغن گل محمدی یا روغن گل شمعدانی به این ترکیب اضافه کرده و در حمام ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روی پوست صورت و بدن خود می‌مالیم.

پودر گلبرگ‌های گل محمدی برای آکنه و جوش

اگر مقداری پودر گلبرگ گل محمدی یا روغن گل محمدی یا گلاب را روی جوش و آکنه خود بمالید، جوش و آکنه شما درمان شده و التهاب ناشی از آکنه و جوش صورت کاهش می‌یابد.

گل محمدی برای مرطوب کردن لب‌ها

به گلبرگ گل محمدی چند قطره عسل و یک قاشق خامه اضافه نموده تا یک ترکیب خمیری شکل تشکیل شود سپس این خمیر را حدود ۱۵ تا ۲۰ روی لب‌ها بگذارید و سپس آن را بشویید. این ماسک، لب‌های تان را مرطوب و درخشان می‌کند.

گردآوری از مجله آشپزی مثبت، نمناک

فوت و فن تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه‌ی مربای سیب سبز

شیرینی مربایی انگشتی، آسان، شیک و خوشمزه

مربای آناناس؛ این میوه زمستانی خوشرنگ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
3
5
این دستور مربا افتضاح بود باید می گفتین برگ های گل را بعد خیس کردن باید زود ابش را خالی کرد .خیلی تلخ وبد مزه شد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
گل تبریز تلخ نیست دوست عزیز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
3
6
این دستور اشتباهه بعد اینکه گل ها رو ریختین نباید حرارت بدین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
2
2
من باهمین دستوردرست کردم عالی شده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
1
1
بهترین مربای دنیاست عالیه
ناشناس
|
Bulgaria
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
1
2
سلام خیلی تلخ شد برای ۴۵ گرم برگ خشک ۲۰۰ گرو شکر ریختم باز تلخه باید تلخیشو میگرفتم که تو دستور نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
2
2
سلام .با گلهای آذربایجان تلخ نمیشه،امّا اگه گل های مناطق کویری و مرکزی ایران رو انتخابرکنید باید تلخی شون رو بگیرید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
1
1
باسلام من برای 50 گرم گل خشک یک کیلو شکر ریختم خوبم شد یعنی پیمانه من یک سطل کوچک بود و 1/5 پیمانه من شد یک کیلو
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
سلام وخسته نباشید
یه روش ساده برای پخت گل محمدی
شکر وای که قوام میاد
مرجانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
1
2
تنها اشکال دستور نگفتن گلها متفاوت هستند،کسی را میشناسم که گل تازه را از تبریز می اوردند و داخل شیشه میریختند ولابلاش شکر ودر افتاب می گذاشتن تا شکر اب شود و مربا قوام پیدا کند وبسیار خوش رنگ وخوش مزه میشد وجوشاندنی در کار نبود
نورا نوبخت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
اين دستور واقعا بيخود بود دستور مربا را براتون مينويسم درست كنيد ببينيد مرباى گل چى هست يك مشت گل خشك را كمى حرارت بدهيد خنك كه شد كمى با دست خورد كنيد بذاريد كنار توى قابلمه چهار ليوان شكر را با سه ليوان اب بزاريد قوام بياد وقتى قوام امد گلهاى خشك را توى قابلمه بريزيد اجازه بدهيد دو تا سه دقيقه بجوشد در حين جوش يك دو بار هم هم بزنيد البته گلها همش روى شربت ميماند مهم نيست چند بار هم بزنيد بعد دو سه دقيقه جوهر ليمو يه قاشق مربا خورى بريزيد و هم بزنيد اگر گردوى خورد شده خواستيد ميتونيد هم زمان با گل توى شربت بريزيد خلاصه بعد از ريختى جوهر ليمو يه هم بزنيد بعد شعله را خاموش كنيد و دم كنى بگذاريد و قابلمه مربا را ببريد جايى بگذاريد كه تا ٢٤ ساعت نه دست بزنيد و نه براى كنجكاوى درش را برداريد بعد از ٢٤ ساعت در را باز كنيد و از ديدن مرباى گلتان هوشحال بشويد و وقتى تست كرديد لذت ببريد
به همين راحتى از همه مربا ها هم راحتر درست ميشه
لاله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
1
2
به نظر من هم دستور خوبی نبود. باید می گفتید چه گلی را انتخاب کنیم. در ضمن هنگام حرارت دادن خیلی از خرده گلهای من که ریز تر بودند بویی شبیه بوی سوختگی و سیگار گرفتند. و شاید اینهم به دلیل تلخ بودنش اضافه شد! به نظرتون ۵ دقیقه مدت زیادی نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
1
شخصی که فرمودند گل با شکر را درشیشه جلوی آفتاب بزارید . خواستم بگم اون مربا نیست گل قند آفتابی هستش .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
1
سلام گل محمدی تبریز تلخ نیستش و عطر و طعم خوبی داره
از دستور پخت شما هم ممنونم عالی بود
ولی بنظر من شکر سه برابر گل باشه و اب دو و نیم برابر گل باشه بهتر میشه چون هم غلظت مربا خوب میشه و هم نسبت گل و شیره مناسبه
رقیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
1
سلام عزیزان گل محمدی کاشان برا گلاب گیری هستش برای مربا فقط باید از گل محمدی تبریز استفاده کنید
که اصلا تلخ نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار