تصاویر:کوچه "قهر و آشتی" واقعی اینجاست!
کد خبر: ۱۰۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
زغال، هفت پيچ، اسكرو، صابوني ها، دوشنبه، قشو رشو، قهر و آشتي و... نام هايي است كه مردم شيراز برروي برخي از كوچه ها و گذرهاي اين شهر تاريخي گذاشته اند! نام هايي كه برگرفته از فرهنگ عامه مردم است و هنوز هم برخي از اين اسامي برروي تابلوهاي معرفي سطح شهر ديده مي شود.

شايد معروف ترين كوچه قديمي شيراز، كوچه قهر و آشتي باشد كه در نزديكي آرامگاه سيدعلاءالدين حسين(ع) قرار گرفته و به دليل آنكه در يكي از مسيرهاي گردشگري شهري واقع شده، مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي است.

تصاویر:کوچه

تصاویر:کوچه

تصاویر:کوچه

از اين دست كوچه ها و گذرهاي تاريخي كه اسامي عجيب و غريبي هم دارند در شيراز كم نيست. به طور مثال مي توان به كوچه زغالي ها و يا كوچه صابوني ها و گذر و يا طاق هايي چون اسكرو و قشو رشو در بافت تاريخي شيراز و محلاتي چون اسحاق بيگ و گودعربان اشاره كرد.

 در اين رابطه سيامك بصيري كارشناس ميراث فرهنگي فارس  مي گويد: برخي از اسامي به دليل بي حوصلگي مردم و محاوره هاي روزمره تغيير نام يافته، به طور مثال كوچه اي كه شيرازي ها به آن قشو رشو مي گويند در واقع كوچه خشايارشاه بوده كه با گذشت زمان و يا حذف شدن برخي از حروف آن، به اين نام خوانده مي شود.

وي ادامه مي دهد: اين كوچه در محله اسحاق بيگ و نزديكي مسجد و خانه نصيرالملك واقع شده است.
بصيري در خصوص كوچه اي به نام صابوني ها نيز مي گويد: اين كوچه در خيابان آستانه واقع شده و به دليل آنكه در اين منطقه، كارگاه صابون سازي وجود داشته، اين كوچه به اين نام ناميده شده است.

وي با بيان اينكه قدمت اين نام گذاري ها مشخص نيست، مي گويد: در ضلع شرقي بازار وكيل، كوچه يا طاقي به نام اسكرو وجود دارد كه نامش برگرفته از كفاش نابينا و يا كم بينايي بوده كه به وي استاد كفاش كور مي گفتند و در محاوره هاي عامه و گذشت زمان به استاد كور و بعدها به اُس كور و اُسكرو معروف مي شود.

به گفته اين كارشناس ميراث فرهنگي، بي شك هريك از اين كوچه ها و گذرها داراي حكايت ها و داستان هاي متعددي است.

وي در ادامه مي گويد: در كوچه زغالي هم مغازه ها و دكان هايي وجود داشته كه زغال مي فروختند و يا گذر حاج زينل كه برگرفته از نام فردي بوده و يا گذر ملك كه به واسطه مجموعه خانه ها و عمارت هاي تاريخي به همين نام، نام گذاري شده است.

بصيري مي گويد: البته هستند نام هايي كه مبناي نامگذاري شان معلوم نيست. به طور مثال گذر و يا كوچه دوشنبه در بافت تاريخي شيراز قرار دارد و حتي برخي از مردم محل نيز از علت اين نام گذاري بي خبرند.

اين كارشناس در ادامه اضافه مي كند: به رغم اينكه اين كوچه ها و گذرها در بافت تاريخي شيراز قرار دارند و اكثراً در مسيرهاي گردشگري تعريف شده اي قرار گرفته اند، هنوز به جاذبه گردشگري تبديل نشده اند كه جا دارد فعالين در اين حوزه نسبت به معرفي اين جاذبه ها اقدام نمايند.

منبع: تورسیم آنلاین
برچسب ها: قهر و آشتی ، کوچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
جالبه که تو شهر یزد هم و در محله های قدیمی و بافت سنتی دهها کوچه باریک هست که عموما" اسمهای خودشونو دارن اما به علت باریکی بیش از حد به کوچه های آشتی کنون معروفن
دلیلش هم مشخصه : در قدیم وقتی دو یا چند نفر باهم مشکل داشتن و کدورتها باعث قهر و دلخوری میشد وقتی به این کوچه ها میرسیدن ، ادب و نزاکت و همچنین اخلاق اسلامی بهشون اجازه نمیداد بدون سلام کردن بگذرن ، نتیجه هم مشخصه ، جواب سلام واجبه و لاجرم با سلامی که ردوبدل میشد کدورتها هم کنار زده میشد
کاش برنامه های مستندی در خصوص آداب و رسوم و فرهنگهای نقاط مختلف کشور تهیه میشد تا بقیه هموطنان با قشنگیهای کشورمون آشنا بشن ، ضمن اینکه این خصوصیت باید در همه باشه که به دوروبرمون بیشتر توجه کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار