آشنایی با انواع ساعت مچی
کد خبر: ۱۰۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 08    -    ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
ساعت‌های مچی معمولا بر اساس آیتم‌های مختلفی چون نیروی محرک، طراحی، مواد به کاررفته در آنها، فضایی که در آن استفاده می‌شوند و بسیاری دیگر، تقسیم‌بندی می‌شوند اما مهم‌ترین نوع تقسیم‌بندی آنها بر اساس نیروی محرک و یا سیستم کار آنهاست.
حتماً پیش از این هنگام خرید ساعت مچی با چنین وضعیتی روبه‌رو بوده‌اید که در انبوه ساعت‌های زیبا غرق شدید و در نهایت نتوانستید به درستی انتخاب و خرید کنید.

انتخاب یک ساعت مچی به دلیل تنوع و زیبایی انواع این ساعت‌ها بسیار طاقت فرساست به ویژه اینکه بخواهید تصمیم بگیرید آن را با چه نوع پوششی سِت کنید.

آشنایی با انواع ساعت مچی

اما از ویژگی‌های انواع ساعت‌های مچی چقدر اطلاع دارید؟ می‌دانید تفاوت آنها در چیست؟ ترجیح می‌دهید یک ساعت زیبای کوارتز داشته باشید یا یک ساعت زیباتر اتوماتیک؟

ساعت‌های مچی معمولا بر اساس آیتم‌های مختلفی چون نیروی محرک، طراحی، مواد به کاررفته در آنها، فضایی که در آن استفاده می‌شوند و بسیاری دیگر، تقسیم‌بندی می‌شوند اما مهم‌ترین نوع تقسیم‌بندی آنها بر اساس نیروی محرک و یا سیستم کار آنهاست.

در این مقاله سعی می‌کنیم انواع مشهور و متعارف ساعت مچی را با ذکر تفاوت آنها معرفی کند. اساس تقسیم‌بندی این ساعت‌ها ابتدا نیروی محرک و سپس اصطلاحات مشهور بازار است.

ساعت کوارتز

اگر به دنبال ساعتی هستید که بتوانید با خیال راحت به صحت و درستی آن تکیه کنید، ساعت‌های کوارتز بهترین نوع ممکن است. سیستم کوارتز یک تکنولوژی تقریباً جا افتاده در میان ساعت‌های مچی است که در بازار کل دنیا شناخته شده و معروف است.

در ساعت‌های کوارتز یک باتری با طراحی خاص، یک کریستال کوارتز را به حرکت در می‌آورد که تعداد زیادی ارتعاش در ثانیه دارد. این ارتعاشات با یک تراشه کامپیوتری تبدیل به پالس‌هایی می‌شوند که یک موتور الکترونیکی را می‌راند؛ موتوری که وظیفه‌ی آن چرخاندن عقربه‌های ساعت است.

کوارتز هم اکنون رایج‌ترین نوع تکنولوژی در ساعت‌های مچی است و به خاطر دقت و ثبات خود بسیار محبوب است. این ساعت‌ها در طول یک ماه تنها ده ثانیه عقب می‌مانند و هر یک یا دو سال یکبار به تعویض باتری نیاز پیدا می‌کنند.

ساعت‌ مکانیکی

چرخ‌دهنده‌های این ساعت را به وضوح می‌بینید! اگر از آن دسته آدم‌ها هستید که وسایل مکانیکی را دوست دارید و زیبایی را در چرخش چرخانه‌ها و چرخ دهنده‌ها می‌بینید پیشنهاد می‌کنیم از این ساعت نگذرید. البته تمام ساعت‌هایی که شما می‌توانید آنها را با چرخش پیچ آنها را تنظیم کنید، مکانیکی به شمار می‌آیند اما اصطلاح مکانیکی در بازار بر روی این ساعت‌ها باقی مانده است.

تفاوت اصلی ساعت‌های کوک سر خود و مکانیکی، در این است که نوع اول نیازی به تنظیم برای آغاز به کار ندارد اما انواع مکانیکی ضرورتاً به کوک دستی نیاز دارند. اگر این ساعت‌ها خوب کوک شده باشند، تا ۴۰ ساعت بی‌وقفه کار می‌کنند. هر چند که این ساعت‌ها چندان در بازار ساعت ایران شناخته شده نیستند.

آشنایی با انواع ساعت مچی

ساعت اتوماتیک

یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان استفاده‌کنندگان است. این ساعت‌ها از حرکت مچ استفاده‌کننده به عنوان عامل اصلی حرکت استفاده می‌کند و کوک کردن دستی را غیر ضروری می‌کنند. در واقع حرکت عقربه‌های این نوع ساعت توسط یک چرخانه (روتور) انجام می‌شود که با نیروی گرانش حرکات عادی مچ انسان تنظیم می‌شود.

ساعت های اتوماتیک به دقت ساعت‌های کوارتز نیستند، این ساعت ها ممکن است در هر روز ۱۰ ثانیه جلوتر و یا عقب‌تر بروند.

برخی از ساعت‌های اتوماتیک انرژی خود را از حرکت مچ شما می‌گیرند.

آشنایی با انواع ساعت مچی

ساعت‌‌ مقاوم در برابر آب

ما این ساعت‌ها را به نام ضد آب (Waterproof) می‌شناسیم هرچند که دیگر استفاده از این واژه چندان مرسوم نیست و محصولات صنعتی بر اساس استاندارد IP درجه‌ی مقاومت در برابر آب و یا جلوگیری از نفوذ آن را درجه‌بندی می‌شوند.

اگر ساعت شما ضد آب است و نمی‌دانید در برابر چه مقدار فشار مقاومت می‌کند، به صورت پیش فرض آن را مقاوم در برابر ۱۰ اتمسفر حساب کنید.

ساعت کورنوگراف یا گاه سنج

یک ساعت چند کاره است که به شما برای سنجش فواصل زمانی بیشتر کمک می‌کند. ساعت‌های کورنوگراف سه پنل ریز برای اندازه‌گیری، ساعت، دقیقه و ثانیه بر روی صفحه‌ی اصلی دارند. این ساعت‌ها به طور همزمان با دو محرک اتوماتیک و کوارتز ساخته می‌شوند.

آشنایی با انواع ساعت مچی

ساعت اسپرت

ساعت اسپرت طیف گسترده‌ای برای انتخاب دارد. از مدل‌های مدرن و یا فانتزی موجود در بازار که برای تیپ‌های اسپرت خود انتخاب می‌کنید تا ساعت‌های GPS دار مخصوص دوندگان.

تمام این ساعت‌ها برای کسانی که سبک زندگی فعال دارند مناسب است. به عنوان مثال، ساعت غواصی که گاهی به آن ساعت دریایی نیز می‌گویند خاص فشار آب در عمق زیاد ساخته می‌شود و بهترین آنها معمولاً تا عمق دو هزار متری نیز کار می‌کند. این ساعت‌ها ویژگی‌های دیگری نیز دارند و افزون بر اعلام فشار وارد بر غواص و حجم اکسیژن باقی مانده در مخزن،  در اعماق تاریک آب، کاملاً درخشان هستند.

ساعت خلبانی نیز از این دسته است و با نام دیگر ساعت هوانوردی برای رفع نیازهای ناوبری خلبانان ساخته می‌شود. این ساعت ها قادر به انجام تمام محاسبات طرح پرواز هستند.

انواع دیگر ساعت

همانطور که گفتیم ساعت‌ها بر اساس ظاهر، نیروی محرک، جنس لوازم به کار رفته در آن، محل استفاده، کارکردهای افزوده و بسیاری دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال ساعت‌های لوکس که در بسیاری از آنها الماس به کار رفته است می‌توانند به عنوان نوعی از ساعت معرفی شوند اما در هر حال سیستم محرک آنها ممکن است اتوماتیک و یا کوارتز باشد. همچنین ساعت‌های نظامی نیز از انواع دیگری هستند که کارکردهایی افزوده برای شرایط رزمی دارند.

ممکن است این ساعت‌ها دست‌ساز باشند، ایتالیایی و یا سوئیسی باشند که هیچ کدام از تقسیم‌بندی‌هایی که برای شما عنوان کردیم، جدا نیستند اما ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را نیز دارند.

بامیلو بلاگ


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نبی اله فاضلی
|
-
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
مطالب جالب وبه درد بخوری بود استفاده کردیم من حدود یک ماه ونیم پیش یک ساعت سیکوپنج اتوماتیک خریداری کردم که در یک ماه اول در شبانه روز حدود 12 ثانیه جلوتر می رفت ولی الان در شبانه روز حدود 18 ثانیه جلوتر می رود به نظر شما این خرابی محسوب می شود یا طبیعی است آیا قابل تنظیم و دقیق تر کردن آن است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار