استقبال عجيب آمريکايي‌ها از پادشاه سعودي
کد خبر: ۱۰۲۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 07    -    ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
سفر پادشاه عربستان به واشنگتن و دیدارش با مقامات آمریکایی موضوعی است که این روزها دست تحلیلگران را برای تحلیل باز گذاشته است.

استقبال عجيب آمريکايي‌ها از پادشاه سعودي

نکته قابل تامل این سفر، نحوه استقبال آمریکایی‌ها از پادشاه سعودی بود "ملک سلمان" که به دعوت رسمی "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا کشور به واشنگتن سفر کرد، در فرودگاه پایگاه هوایی "اندروز" مورد استقبال جان کری و شماری از مسئولان آمریکایی قرار گرفت ضمن اینکه این سفر، نخستین دیدار ملک سلمان از کاخ سفید از زمان رسیدن به پادشاهی در ژانویه محسوب می‌شود.

این استقبال ساختار شکنی‌هایی را به همراه داشت و به عبارت دیگر خلاف عرف دیپلماتیک آمریکایی بود، از جمله اینکه "جان کری" به پای پله‌های هواپیما آمد تا از پادشاه سعودی استقبال کند! چنین استقبالی  در منش آمریکایی‌ها آنچنان جایی ندارد به همین جهت جای تامل خواهد بود.

از سوی دیگر شاهد بودیم که "باراک اوباما" نیز بر خلاف عرف از کاخ سفید خارج شده و برای استقبال به نزد اتومبیل حامل ملک سلمان آمد و از همه جالب‌تر اینکه وی به زبان عربی خوش آمد گفته و صحبت کرد.

استقبال عجيب آمريکايي‌ها از پادشاه سعودي

برخی تحلیلگران این رفتار امریکایی‌ها را اینگونه تفسیر می‌کنند که انها با این استقبال خارج از عرف دیپلماتیک کشورشان می‌خواهند نشان دهند که بر روابط استثنایی با ریاص تاکید دارند.

از سوی دیگر بر کناری ولیعهد عربستان که امری بی سابقه در این کشور است آن هم پیش از سفر سلمان به آمریکا موضوعی قابل بحث بوده و درکلتفکر در دستورات صادر شده جدید نشان می‌دهد نشان می‌دهد ملک سلمان با همراهی آمریکایی‌ها وارد سازماندهی جدید قدرت شده و اشخاص نزدیک به واشنگتن ( نظیر محمد بن زاید و عادل الجبیر) را در معامله‌ای برای تعیین محمد بن سلمان در منصب جانشین ولیعهد عربستان و برکناری مقرن و در نهایت به حاشیه راندن خاندان عبدالله بر سر کار آورده است.

سلمان ثابت کرد که آمادگی دارد چیزهایی که پادشاه قبلی به آمریکایی ‌ها واگذار نمی ‌کرد در راستای ترمیم ائتلاف استراتژیک بین ریاض و واشنگتن، به این کشور بدهد.

به طور کلی این دوکشور از سفر ملک سلمان به دنبال اهداف خود پیرامون روابط دو جانبه و منافعشان در منطقه هستند و چنانچه شاهد نتوانست شاهد تحقق اهداف شوم خود پیرامون همکاری با روسیه درباره سوریه باشد به خانه اول خود بازگشته و مانند همیشه دست به دامن آمریکا شده است اما واشنگتن نیز تنها به دادن امیدواری‌های تصنعی در این زمینه بسنده کرده است.

همچنین شاهد بهره برداری این کشور در قبال سکوت امریکا درباره جنایت هایش در برابر عربستان هستیم و آمریکا نیز از فرو رفتن عربستان در بحران‌های منطقه ای برای وابستگی هرچه بیشتر به خود استفاده می کند، موضوع هسته‌ای ایران نیز از موترد مهم مطرح شده در دیدار مقامات ریاض و واشنگتن بود.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نيما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
2
3
چه عجب
آمريكايي ها به يكي از نوكر هايشان احترام گذاشتند.
علی محمد بیدارمغز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
2
0
سلام.
هر دو نوع استقبال مطابق با تشریفات بین المللی است و عجیب نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار