حکم جالب قاضی کوهدشتی برای یک نوجوان
کد خبر: ۱۰۲۲۸۲
تاریخ انتشار: 2018 March 04    -    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

«مطالعه برای آزادی»، نام پروژه‌ای است که تلاش می‌کند به زندانیان امکانی برای کوتاه کردن دوران حبس دهد؛ آزادی به شرط کتاب خواندن و نوشتن مقاله‌ای درباره‌ی آنچه که در کتاب آموخته‌اند. الگوی این پروژه نه از اروپا که از یک کشور آمریکای جنوبی می‌آید، از برزیل. در این پروژه به ازای خواندن هر یک کتاب و بحث درباره آن، چهار روز از دوران حبس زندانی کم می‌شود. البته هر زندانی در سال اجازه دارد تنها دوازده کتاب را برای آزادی مطالعه کند. برای هر کتاب هم به او چهار هفته وقت داده می‌شود. به این ترتیب پرکارترین زندانیان می‌توانند در سال چهل و هشت روز از حبس خود را کاهش دهند.

در ایران نیز زندان‌ها مجهز به کتابخانه هستند، در زندان‌های سراسر کشور ۳۸۹ کتابخانه وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ کتابخانه‌ی مرکزی و مابقی کتابخانه‌های متفرقه مختص به هر بخش و اندرزگاه هستند. ۱۷۸ کتابخانه از ۲۵۰ کتابخانه مرکزی زندان‌ها مستقیماً زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شوند.

تشویق زندانیان و مجرم‌ها به مطالعه در سال‌های اخیر در سراسر جهان به عنوان یک راهکار جذاب و خلاق مطرح شده است، در این میان اقدام یک قاضی کوهدشتی نیر جالب توجه است، یک قاضی در کوهدشت لرستان، برای نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در حوادث دی‌ماه بازداشت شده، حکم به خواندن ۳ جلد کتاب در مورد ریشه‌ها و دستاورد‌های انقلاب ظرف ۶ ماه داد.

این نوجوان متولد ۱۳۸۰ بوده و متهم به اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق ایجاد هیاهو و مشارکت در تخریب اموال عمومی دولتی و با تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی دیگران را دعوت به اغتشاش و حضور در آن نموده است.

قاضی پرونده این حکم را با توجه به وضع فردی و خانوادگی متهم و فقدان سابقه کیفری و پیش بینی اصلاح وی در آینده صادر کرده است. هدف دادگاه از این حکم اصلاح متهم و جلوگیری از خروج وی از بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برخورد با رافت اسلامی با متهم و هم چنین بالا بردن سرانه مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار