تهران و نیویورک از نگاه جالب توسعه شهری
کد خبر: ۱۰۲۲۶۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 06    -    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
بررسی تفاوت‌های شهر «تهران» و شهر «نیویورک» از لحاظ توسعه‌ی شهری با توجه به محدودیت‌های موجود آماری، کار سهل و ساده‌ای نیست. اما بررسی برخی از تفاوت‌های این دو شهر که تقریباً جمعیت یکسانی دارند، شاید بتواند رویکرد‌های جدید و مؤثرتری را تداعی کند. 

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهریاختصاصی «تابناک باتو»؛ با عطف به مفهوم توسعه، می‌توان دریافت که بشر برای پاسخ به نیازهای خود راهی به جز پیشرفت و توسعه ندارد. این سخن نقض و خردمندانه از «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان آلمانی الاصل و یکی از بزرگترین نوابغ تاریخ بشریت، تکلیف را اینگونه برای بودن و زیستن روشن می‌کند: «زندگی همچون راندن یک دوچرخه است. برای حفظ تعادل باید رکاب زد و پیش رفت.»

بررسی تفاوت‌های شهر «تهران» و شهر «نیویورک» از لحاظ توسعه‌ی شهری با توجه به محدودیت‌های موجود آماری، کار سهل و ساده‌ای نیست. اما بررسی برخی از تفاوت‌های این دو شهر که تقریباً جمعیت یکسانی دارند، شاید بتواند رویکرد‌های جدید و مؤثرتری را تداعی کند. 

پیشینه‌ی شهری

زمانی که پای کاشفان اروپایی در حوالی سال 1524 میلادی (حدود پانصد سال قبل) به شهر «نیویورک» باز شد، نزدیک به پنج هزار سرخ پوست در این شهر سکونت داشتند. این شهر در سال 1626 میلادی، «نیو آمستردام» نامگذاری شد و پس از تصرف این شهر توسط انگلیسی‌ها در سال 1664 میلادی به «نیویورک» تغییر نام داده شد. «نیویورک» از سال 1785 تا 1790 میلادی، عنوان پایتختی ایالات متحده آمریکا را به یدک کشید.

«تهران» در گذشته‌ی دور یکی از روستاهای شهر «ری» بوده است و تاریخ سکونت در این شهر به حدود هفت هزار سال قبل باز می‌گردد. در دی ماه سال 1393 شمسی، اسکلت یک انسان (زن) در محله‌ی مولوی تهران کشف شد که طبق بررسی‌های باستان شناسی به حدود هفت هزار سال پیش تعلق داشت.

جغرافیای شهری

شهر «نیویورک» در ایالت نیویورک ایالات متحده آمریکا واقع شده است. جمعیت این شهر در سال 2016 حدود 8,500,000 نفر برآورد شده است. مساحت زمینی شهر نیویورک 783 کیلومتر مربع می‌باشد. این شهر علاوه بر مساحت زمینی، 429 کیلومتر مربع مساحت آبی دارد. این شهر در همسایگی اقیانوس اطلس قرار گرفته است و دریاچه‌ها و رودخانه‌های بسیاری از جمله رودخانه‌ی پر آب «هادسون» در این شهر جاری هستند. این شهر فقط 10 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

شهر «تهران» در استان تهران جمهوری اسلامی ایران واقع شده است. جمعیت این شهر در سرشماری سال 1395 شمسی حدود 8,800,000 نفر به ثبت رسید. مساحت شهر «تهران» 730 کیلومتر مربع است. هیچ دریا و اقیانوسی در کنار این شهر قرار ندارد. چندین رودخانه در این شهر وجود دارند که دِبی آنها با رودخانه‌ای همچون رودخانه «هادسون» در شهر «نیویورک» قابل قیاس نیستند. شهر «تهران» در ارتفاعی بین 900 تا 1830 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

مترو (قطار زیر زمینی)

مترو در سال 1904 میلادی در شهر «نیویورک» راه اندازی شد. شهر «نیویورک» طبق آمار اعلامی، دارای 36 خط مترو است که این خطوط در مجموع شامل 472 ایستگاه می‌شوند. خطوط سی و شش گانه‌ی متروی شهر نیویورک، قریب به 5.6 میلیون مسافر را در روز جابه‌جا می‌کنند.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

مترو در اواخر سال 1377 شمسی (1999 میلادی) در شهر «تهران» کار خود را آغاز کرد. شهر تهران دارای 7 خط مترو است که خطوط 6 و 7 آن هنوز فعال و عملیاتی نشده‌اند و این دو خط نیز احتمالاً تا سال 1397 به بهره‌برداری خواهند رسید. این خطوط شامل 118 ایستگاه می‌شوند. خطوط پنجگانه‌ی شهر تهران، قریب به 4.8 میلیون مسافر را در روز جابه‌جا می‌کنند.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

تعداد بیمارستان‌های شهر «نیویورک» در چند دهه‌ی اخیر کاهش پیدا کرده است و هم اکنون حدود 60 بیمارستان در این شهر در حال خدمت رسانی هستند.

تعداد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهر «تهران» از رقم 100 بیمارستان نیز عبور کرده است. اما علت اصلی احساس کمبود بیمارستان در شهر تهران، سیل مراجعه‌ی بیماران از سایر نقاط کشور به بیمارستان‌های شهر «تهران» برای تشخیص بیماری و ادامه درمان است.

سینما و تئاتر

42 سالن سینما در منطقه تئاتری خیابان برادوی و 32 سالن سینما در خارج از این منطقه در شهر «نیویورک» فعال هستند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

در حال حاضر، حدود 60 سینما در سطح شهر «تهران» وجود دارند. البته سینماهای «تهران» از نظر تعداد صندلی، کیفیت سرویس‌دهی و تجهیزات سینمایی با سالن‌های سینما در شهری همچون «نیویورک» فاصله قابل توجهی دارند.

فضای سبز

مساحت پارک‌های شهری احداثی در شهر «نیویورک» به حدود 11.3 هکتار می‌رسد. این شهر دارای پارک‌های شهری مشهوری از جمله «پلهام بِی پارک» منطقه برونکس با مساحتی حدود 11.2 کیلومتر مربع، «گرین بلت پارک» استاتن آیلند با مساحتی حدود 7.2 کیلومتر مربع، «ون کورتلند پارک» برونکس با مساحت تقریبی 4.6 کیلومتر مربع، «فلاشینگ میدوز-کرونا پارک» با مساحتی حدود 3.6 کیلومتر مربع و «سنترال پارک» منهتن با مساحتی حدود 3.4 کیلومتر مربع است.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

مساحت پارک‌های شهری ایجاد شده در شهر تهران، حدود 12.6 هکتار است. «پارک جمشیدیه»، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر محسوب می‌شود. در حال حاضر، چندین پارک در شهر «تهران» به طور کامل به بانوان اختصاص یافته است.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی

آمارها نشان می‌دهند که هم اکنون حدود 90 دانشگاه در شهر «نیویورک» و در حدود همین تعداد دانشگاه نیز در شهر «تهران» مشغول به آموزش دانشجویان در مقاطع تحصیلی دانشگاهی هستند.

فرودگاه‌ها و پروازهای هوایی

شهر «نیویورک»، بیشترین ترافیک هوایی در بین سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا را دارد. این شهر دارای سه فرودگاه بزرگ و پُر ترافیک به نام‌های «فرودگاه بین المللی جان اف کندی» (JFK) (افتتاح در سال 1948 میلادی)، «فرودگاه بین المللی لیبرتی نیوآرک» (EWR) (افتتاح در سال 1928 میلادی) و «فرودگاه لاگواردیا» (LGA) است. البته چهار فرودگاه تجاری دیگر نیز به نام‌های «فرودگاه لانگ آیلند مک آرتور»، «فرودگاه بین المللی استوارت»، «فرودگاه ترنتون-مرسر» و «فرودگاه وستچستر کانتی» در این شهر فعالیت دارند. همچنین فرودگاه‌های کوچک بسیاری از جمله «فرودگاه اسکس کانتی» و «بروک هِیون» در «نیویورک» مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عین حال، شهر «نیویورک» دارای فرودگاه‌های اختصاصی هلیکوپتر (بالگرد) بسیاری است.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

شهر «تهران» دارای دو فرودگاه بین المللی به نام‌های «فرودگاه بین المللی امام خمینی» (IKA) (افتتاح فاز اول در سال 1383 شمسی) و «فرودگاه بین المللی مهرآباد» (افتتاح در سال 1317 شمسی) است. البته در چند سال اخیر، «فرودگاه مهرآباد» اغلب برای پروازهای داخلی در نظر گرفته می‌شود و پروازهای بین المللی از «فرودگاه بین المللی امام خمینی» انجام می‌گردد. «فرودگاه بین المللی امام خمینی» با وجود نزدیکی به شهرستان رباط کریم، در حوزه سیاسی و اداری شهرستان ری قرار دارد.

بررسی تفاوت‌های تهران و نیویورک از نگاه توسعه شهری

شبکه فاضلاب شهری

قدمت شبکه فاضلاب شهری در شهر «نیویورک» به اواسط قرن 19 میلادی یعنی بیش از 150 سال پیش می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های فاضلاب شهری در عصر مدرن به شمار می‌آید. در حال حاضر، شبکه فاضلاب شهری شهر «نیویورک» دارای بیش از 12 هزار کیلومتر لوله‌ی فاضلاب است و علاوه بر خدمت رسانی به بیش از 8 میلیون شهروند این شهر، نیاز یک میلیون خط انشعاب دیگر را نیز تأمین می‌کند.

شبکه فاضلاب شهری «تهران» به طول 9 هزار کیلومتر در حال احداث است که تاکنون حدود 7 هزار کیلومتر از آن تکمیل شده است. البته این شبکه هنوز برای جمعیت 9 میلیون نفری شهر تهران قابل استفاده نیست و پیش بینی می‌شود تا سال 1400 شمسی به بهره‌برداری برسد.

کلام آخر

البته قیاس این دو شهر از تمامی ابعاد توسعه شهری شاید امکان‌پذیر نباشد و در صورت امکان، انجام چنین قیاسی، نیازمند نگارش چندین جلد کتاب است و در این مجال، تنها به برخی از زیر ساخت‌ها و موارد توسعه‌ی شهری به طور خلاصه پرداخته شد.

نویسنده: وحید کوکبی حمیدپور

منابع:

  1. وبگاه شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه
  2. وبگاه راهنمای سالن‌های سینما و تئاتر نیویورک
  3. وبگاه شهرداری شهر تهران
  4. وبگاه شهرداری شهر نیویورک
  5. ویکی پدیا
  6. وبگاه مرجع دانشگاه‌های کشور
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
4
14
تابناک اين بررسي رو با نگاه طنز انجام دادي يا وقعاً جدي به اين موضوع پرداختي؟ تفاوت‌هاي تهران و نيويورک ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نکته ای که باید به نگارنده ی محترم عرض کنم اینه که صرف استفاده از منابع یاد شده برای گرفتن نتیجه ی شما کافی نیست. و این هم از طنازی های تابناکه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
10
17
اینجوری که شما مقایسه کردید تهران خیلی بهتر از نیویورکه.
اما
به نظر من زندگی در یک روستای کوچک و دور افتاده در آمریکا خیلی بهتر از زندگی در تهرانه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
از صمیم قلب آرزو می کنم به آرزوت برسی
علی
| |
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
زندگی در روستا کلا بهتر از زندگی در تهران و شهرهای بزرگه افراد برای پیشرفت به شهرها مهاجرت میکنند فکر کنم کشف بزرگی کردی.
الکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
5
11
دوستان زیاد فکر نکنید! اینکه سیستم فاضلاب اونا بیش از 150 سال قدمت داره و برای ما هنوز راه اندازی نشده خودش به تنهایی گویای همه چیزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
3
11
هواي نيويورك و تهران چطور ان هم قابل قياسه؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
8
7
از آقای وحید کوکبی حمیدپور برای گردآوری این مطلب مصور باید تشکر کرد و اصولاً این نوع کارها باید در ایران مرسوم شود. متأسفانه ما ایرانیها حرف هامان از روی دلیل و مدرک نیست و بقول معروف به قضایا با دلیل و برهان صحبت نمی کنیم. برای اینکه بدانیم ایران چقدر قابلیت و زیبایی دارد باید چند سالی در خارج از کشور بوده باشیم تا قدر یار و دیار خود را بدانیم.
فهامه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
4
19
تقریبا به این شکل مقایسه شد...

در آلمان دو غول خودروسازی به نام های بنز و بی ام و وجود دارد

در تهران هم دو غول خودرو سازی به نام های سایپا و ایران خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
16
8
شاید به نظربعضیا زندگی تو دستشویی های نیورک هم خوب باشه اما این فقط نظر شونه.یعنی عمدتا مردم هرجایی همین جور فکر میکنن که مرغ همسایه غازه .چندین سال پیش مردم شهرستانی خودشون را میکشتن همه چیزشون را میفروختن بچه هااز بابانهنهشون فرارمیکردندبیان تهران .حالاهمونها کلاسشون بالا رفته میخان برن نیویورک.عجب روزگاریه
اسماعیل
|
United States of America
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
3
6
لطفا در نظر بگیرید که شهر نیویورک بین آمریکاییها طرفدار ندارد و افراد کمی حاضر هستند در آن شهر زندگی کنند. شاید از لحاظ سطح زندگی شهر نیویورک شماره 20 در آمریکا میباشد. بهترین شهرهای آمریکا سن دیگو در کالیفرنیا و نیز سیاتل در ایالت واشینگتن میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
سلام اسماعیل جان. من همیشه نظراتت رو میخونم و لذت میبرم. موفق باشی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
3
اینجوری که تعریف کردید من هم میخوام توی همین تهران بمونم و نییورک نرم دیگه,خیلی بهتز از نیویورکه تهران
گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
3
5
چقدر اعتماد به نفست زیاده تهران رو با نیویورک مقایسه کردی متاسفانه در ایران بافت شهری از بین رفته و بر روی هیچ استانداردی خانه سازی میشه خانه های قد و نیم قد خیابانهای باریک با تعداد ماشین زیاد که همه برمیگرده به فروش های غیرمجاز توسط شهرداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
2
9
شهرهایی مثل بارسلونا و میلان و هنگ کنگ به این راحتی خودشون رو با نیویورک مقایسه نمی کنند. بعد شما....؟
تهران؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
تهران بهترین شهر دنیا هستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
4
0
هیچم اینطور نیست نیویورک بهترین شر جهانه می خواید قبول کنید می خوایید نکنید ولی پایتخت جهانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
3
عزیزان لطفا خودتون مطالعه کنید وبپرسید وبعد ببینید مرغ همسایه واقعا غازه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
فقط جمعیت نیویورک رو کلا دروغ گفت
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
1
0
اولا مساحت نیویورک اگه شهرستات رو بخوایم حساب کنیم ۷ هزار کیلومترمربع ۷ هزار کیلومتر مربع وسعت داره نه ۷۰۰ کیلومترمربع دوما تهران رو با نیویورک کسی مقایسه میکنه؟؟؟؟؟؟
رهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
3
0
آقا ول کنید بیاین خودمونو گول نزنیم تهران هر چقدرم پیشرفت کنه هرچقدرم عالی باشه بازم صد پله از دنیا عقبتره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار