بادگیرهای یزد در دستان اعراب دوبی +تصاویر
کد خبر: ۱۰۲۱۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 March 03    -    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

اعراب در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و بخصوص شیخ‌نشینان امارات متحده عربی در چند سال اخیر با هر تلاشی اقدام به ایجاد و احداث جذابیت‌های ساختگی به منظور جذب گردشگران و توریست‌ها از نقاط مختلف جهان می‌کنند که یکی از این جذابیت‌های ساختگی بادگیر‌های یزد و شهر بستک استان هرمزگان است که در شیخ نشین دوبی در حال گسترش است و باعث جذب سالانه هزاران گردشگر خارجی شده است.

محله بستکیه – جایگاه ویژه بادگیر‌های دوبی

بستکیه محله‌ای است در شرق شهر دوبی در امتداد آبراهه (خور دوبی) به طول تقریبی ٣٠٠ متر وبه عرض ١٠٠ متر که تمامی این محله مزین شده به بادگیرها، درب‌های چوبی و گچ بری‌هایی با معماری ایرانی ـ. اسلامی که این محله یکی از مکان‌های اصلی جذب گردشگران خارجی‌ها شده است.

این محله از سال‌های ١٨٩٠ میلادی به بعد توسط مهاجران ایرانی که از بندر لنگه و به خصوص از شهر بستک واقع در استان هرمزگان به دوبی می‌آمدند بنا شده و به همین سبب آن را بستکیه می‌گویند.

بیشتر خانه‌های بستکیه دو طبقه می‌باشد وبارز‌ترین ویژگی این محله در واقع بادگیر‌های آن است و نشان ایرانی بودن آن حتی در نامی که عرب‌ها به آن دادند یعنی بارجیل که معرب بادگیر است به خوبی مشهود است.

بازسازی و افزایش یادگیر‌ها در امارات

پس از کپی برداری شیخ نشین دوبی از بادگیر‌های یزد و معماری ایران، دیگر شیخ نشینان امارات همچون ابوظبی و شارجه و عجمان نیز اقدام به احداث گسترده بادگیر‌ها در نقاط مختلف این شیخ نشینان کرده‌اند که در حال جذب گردشگران و توریست‌ها هستند.

ثبت بارجیل (بادگیرها) در میراث فرهنگی امارات!

کلمه "برجیل" همان بادگیر به زبان عربی است که اخیرا در کتاب میراث فرهنگی و کتاب‌های تاریخی امارات به نام میراث فرهگی و تاریخی امارات به ثبت رسیده است.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
1
ناراحتی نداره حداقل نابودشن کردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
1
9
خاک ایران رو میخرن جزیره مصنوعی درست میکنن و مساحت ساحلشون و زیاد میکنن و کم کم به مرز ایران میرسن و..
ایران هم فعلا برنامه 25 ساله برای حذف اسراییل دارد تا مشکلات داخل کشورش حل و کشور ثروتمند و پر از رفاه و آسایش داشته باشد برای مردمش....!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار