امروز، آخرین مهلت ثبت نام اوراق ۲۰ درصدی بانک‌ها
کد خبر: ۱۰۱۹۸۷
تاریخ انتشار: 2018 March 01    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
همزمان با آخرین روز ارائه گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد در بانک ها، بسیاری از مردم ساعت هاست در بانک‌های منتخب در صف دریافت این اواراق هستند.
 
بعد از تشدید التهاب در بازار طلا و ارز بانک مرکزی چهارشنبه ۲ هفته گذشته از بسته‌ای رونمایی کرد که به بسته ضد التهاب معروف شد. بر این اساس بانک مرکزی سه جایگزین را برای خرید ارز معرفی کرده است:

نخست انتشار گواهی سپرده ریالی. در این روش به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود از ۲۸/۱۱/۹۶ به مدت دو هفته مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد کند. اوراق مزبور در سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.

روش دوم انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی‌بر ارز است. در این روش به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسید‌های یک و دو ساله منتشر کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسید‌های یادشده به ترتیب چهار و ۴.۵ درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه‌مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

مورد سوم پیش‌فروش سکه بهارآزادی است. در این روش بانک مرکزی اقدام به پیش‌فروش ۶ ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، در روش اول که مشتری می‌تواند گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد دریافت کند، بانک‌ها تنها ۲ هفته مهلت داشتند که این اوراق را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ و امروز آخرین روزی است که مردم می‌توانند نسبت به دریافت اواراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی اقدام کنند.

از همین رو، مراجعه به شعب بانک‌های ارائه دهنده اوراق گواهی سپرده ریالی نشان میدهد که امروز از روز‌های قبل شلوغ‌تر شده و بسیاری از مردم برای دریافت این اواراق ساعت هاست در بانک‌ها منتظر هستند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره تمدید زمان ارائه گواهی سپرده ریالی به مردم در بانک‌ها با سود ۲۰ درصد گفته است: نرخ سود بیست درصدی تنها برای دو هفته از سوی بانک مرکزی تعیین شده و بعد از این مدت، مطابق با آنچه در بخشنامه هم ذکر شده، باید به روال قبل برگردد.

همچنین میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نیز در روز‌های قبل به بانک‌ها هشدار داده بود که اطلاعات غلط به مشتریان ندهند؛ وی گفته است: نرخ سود علی الحساب سالانه این گواهی ۲۰ درصد و پرداخت آن در مقاطع ماهانه خواهد بود. بازخرید قبل از سررسید گواهی یاد شده در شعب بانک عامل، با نرخ ۱۴ درصد سالانه خواهد بود و پرداخت نرخ بالاتر به هیچ وجه ممکن نیست و با هرگونه تخلف در این زمینه، برخورد خواهد شد. همچنین بازفروش و یا نقل و انتقال این گواهی به غیر به اشکال مختلف ممنوع است.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در دو هفته گذشته بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی فروخته شده است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار