اعتیاد متمدن از نوع جدید آن + جزییات
کد خبر: ۱۰۱۷۸
تاریخ انتشار: 2015 September 07    -    ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
استفاده از شبکه‌هاي مختلف اجتماعي، اعتيادآور است که از بزرگ ترين و تهديدآميزترين اعتيادها بوده و حتي خطرناک تر از مواد مخدر است.شبکه‌هاي اجتماعي جزء موارد نوظهوري هستند که پديد آمده و استفاده از آنها غيرقابل انکار است.

گذر زمان و تغيير شرايط از جمله مواردي هستند که باعث گسترش آنها شده‌ و افراد به ناچار از آنها استفاده مي‌کنند و اين موضوع در تمام جوامع وجود دارد.اينکه چرا افراد از آن استفاده مي‌کنند، بستگي به شرايط مختلف دارد. به مرور و در زمان‌هاي مختلف انواع روش هاي ارتباطي مثل راديو، تلويزيون، ماهواره و شبکه‌هاي اجتماعي به وجود آمده‌اند که مديريت استفاده از آنها به نوعي به خود ما برمي‌گردد.آموزش استفاده از شبکه هاي اجتماعي بايد از درون خانواده و از طرف والدين شروع شود.در حال حاضر کودکان از سنين 2 تا 2/5 سالگي استفاده از اينترنت، موبايل و تبلت را شروع مي‌کنند که لازم است از طريق والدين، مديريت و زمانبندي شود.

اگر مديريت استفاده از اين شبکه‌ها وجود نداشته و به حالت عادت و اعتياد درآيد، باعث بروز مشکلاتي از جمله اضطراب و فشارهاي رواني مي شود که در حال حاضر برخي از  کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جامعه ما به آن مبتلا هستند.والدين در گام اول مديريت قرار دارند،هنگامي که فرزندان از موبايل،‌ تبلت و شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي کنند، والدين محتواي برنامه ها را چک کرده و زمان را مديريت کنند.

همه محتواهاي اين شبکه ها بد نيست و بازي‌هاي مناسبي نيز  وجود دارد، ولي بايد به محتواي بازي ها دقت کرد تا خشن يا انحرافي نباشند. سختگيري والدين در منع استفاده از اين شبکه ها، فرزندان به خصوص نوجوانان را حريص تر کرده و ممکن است در خفا به محتواهاي نامناسب روي آورند.بهتر است والدين با فرزندان خود رابطه دوستانه داشته باشند،والدين در درجه اول بايد بتوانند رابطه دوستانه با کودک و نوجوان خود برقرار کرده تا با هماهنگي همديگر زمان را مديريت کنند. آنها بايد نوجوانان را با خطرات شبکه هاي اجتماعي مختلف آشنا کنند، در غير اين صورت فرزندان، دچار مشکلات روانشناختي مي‌شوند.شبکه‌هاي اجتماعي جذابيت خاصي دارند و وقتي افراد شروع به استفاده مي کنند مجبور به ادامه دادن و صرف زمان زيادي مي شوند که از درس، مشق و کار خود دور شده و حتي گاهي از خواب شبانه خود مي‌زنند تا وارد اين شبکه‌ها شوند.

والدين بايد شب ها نيز بر فرزندان خود نظارت داشته باشندوموبايل و تبلت دور از محل خواب آنها باشد تا وسوسه نشوند استفاده کنند. با اين کار، بعد از گذشت چند روز عادت استفاده کردن از بين مي رود.در صورت استفاده مداوم از اين شبکه ها، فرد دچار اعتياد به آن مي شود که اين اعتياد از بزرگ ترين و تهديدآميزترين اعتيادها بوده و حتي خطرناک تر از مواد مخدر است.  اين اعتياد انحرافات و آسيب‌هاي اجتماعي متعددي را دامن مي زند که بايد اين خطرات را  به فرزندانمان آموزش دهيم.

همچنين شايسته است از طرف مدارس،‌نهادهاي اجتماعي و رسانه‌ها آموزش‌هاي لازم داده شود.اين وضعيت در بزرگسالان هم وجود دارد،خيلي از افراد به طور مداوم در حال چک کردن شبکه‌هاي اجتماعي هستند که اين موضوع به خيلي از اختلافات خانوادگي دامن زده است. وقتي زوجين مدت مديدي را در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گذرانند  ارتباط بين آنها، کاهش مي يابد که باعث بروز مشکلات بسياري مي شود.اين مشکلات، در خانواده رخوت به وجود مي‌آورد و به جاي اينکه افراد با يکديگر صحبت کنند، نياز خود را با ديگران در ميان مي‌گذارند که همين موضوع باعث بروز مشکلات بيشتري مي شود.بنابراين مديريت زمان و محتوا اهميت دارد.

شبکه‌هاي اجتماعي تخصصي نيز وجود دارد که استفاده از  آنها را هم بايد محدود کرد، چرا که مي‌توانند آسيب‌رسان باشند.  بايد زمان‌هاي خاصي از آنها استفاده کرد، به عنوان مثال بعد از 30 تا 40  دقيقه استفاده و چک کردن مطالب، شبکه اينترنتي قطع شود.در گذر زمان شبکه‌هاي اجتماعي جابه جا مي‌شوند،در سال‌هاي اخير چندين شبکه اجتماعي مختلف به وجود آمده که بعد از مدتي قديمي  شده و اين فرآيند همچنان ادامه پيدا خواهد کرد. ممکن است در يک سال آينده شبکه‌هاي ديگري وارد شوند.بايد آموزش مديريت زمان و محتوا را در تمام سنين و قشرهاي مختلف جامعه شروع کرد که مي‌تواند بر عهده والدين، نهادهاي آموزشي مثل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌هاي گروهي باشد.جلوگيري و بستن شبکه‌هاي اجتماعي راه مناسبي نيست و  بايد آموزش‌هاي دروني و نهادينه را در اقشار مختلف ايجاد کنيم که به بهبود سلامت جامعه کمک مي‌کند.
رسالت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار