مجازات توهین به کادر درمانی چیست؟
کد خبر: ۱۰۱۷۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 February 26    -    ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

کادر پرستاری به عنوان پیشقراول خط مقدم درمان، همواره مورد خشونت کلامی و فیزیکی از سوی بیماران و همراهان بیماران قرار دارد و این در حالی است که تبعات آن، نظام سلامت را تهدید می‌کند.

شلوغ بودن اورژانس بیمارستان‌ها به عنوان اولین محل مراجعه بیماران و همراهان آن‌ها به مراکز درمانی، باعث می‌شود که شرایط کار در این بخش‌ها با سایر بخش‌های بیمارستانی تفاوت داشته باشد. در واقع، خدمت در بخش اورژانس بیمارستان، همواره با حاشیه‌های زیادی همراه است که از جمله آنها، می‌توان به کتک کاری و ضرب و شتم بین مردم عادی و کادر بیمارستانی اشاره کرد.

در این بین، کادر پرستاری و تیم پزشکی، بیش از سایر پرسنل اورژانس در معرض انواع خشونت‌ها و تهدید‌های بیماران و همراهان آنان قرار دارند و این وضعیت باعث شده گزارش‌های متعددی از گوشه و کنار کشور در خصوص ضرب و شتم پرستاران به گوش برسد. بطوریکه در یک ماه اخیر، ۱۵ مورد خشونت فیزیکی علیه پرستاران رخ داده است.

ضرب و شتم پرستار بهبهانی

یک پرستار بهبهانی در حین انجام وظیفه قربانی خشونت یکی از همراهان بیمار شد.

به دنبال اعزام بیمار به اورژانس بیمارستان، با توجه به شرایط عمومی بیمارکه بدو ورود به اورژانس علائم حیاتی نداشته به اتاق CPR انتقال داده شد.

در اسرع وقت پرستار، طب اورژانس و پزشک اورژانس به اتاق CPR بر بالین بیمار حاضر شدند و اقدامات درمانی را بدون هیچ گونه فوت وقت شروع نمودند و احیای بیمار یک ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید، اما متاسفانه بیمار فوت شد.

همراهان بیمار پس از شنیدن خبر فوت بیمار شروع به فحاشی و تند خویی و تخریب اورژانس بیمارستان کردند. در همین حین یکی از همراهان به طرف پزشک اورژانس حمله ور شده و پرستار ناصر هادی جهت آرام کردن همراه و جدا کردن وی از پزشک وارد صحنه شده که با وارد کردن ضربه به سر و گوش پرستار باعث آسیب دیدن پرستار شد.

ضرب و شتم پرستار در اردبیل

به دنبال اعزام بیمار خانم توسط عوامل ۱۱۵ به اورژانس اردبیل، با توجه به شرایط عمومی بیمار وی به ایستگاه رزیدنت‌ها توسط بیمار بر خوشامدگو هدایت می‌گردد و به محض رسیدن به ایستگاه با توجه به تنگی نفس و طبق دستور دستیار داخلی با بیمار بر به اطاق CPR منتقل می‌گردد و همراه (فرزند بیمار) نیز به اطاق مراجعه می‌نماید.

در اسرع وقت دو نفر پرستار (خانم) CPR بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و اقدامات درمانی را بدون هیچ گونه فوت وقت شروع می‌کنند. با حضور به موقع رزیدنت دستور تزریق آمپول لازیکس داده می‌شود و در همان لحظه پرستار تریاژ فقط به خاطر کمک بر بالین بیمار حاضر می‌شود و با توجه به فعالیت پرسنل پرستاری نفر اول و دوم (خانم) بر بالین بیمار بلافاصله آمپول لازیکس رو آماده نموده و در حال تزریق دارو بودند که همراه با مداخله اجازه تزریق را نمی‌دهند و با پرستار خانم با تند خویی و عصبانیت برخورد نمود. در همین حین پرستار تریاژ که قصد آرام کردن همراه را داشتند مورد هجوم و ضرب و شتم از جانب وی قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود.

صورت خونین پرستار ارومیه‌ای با مشت‌های یک رهگذر

یکی از پرستاران اورژانس ۱۱۵ کشورمان در شهر ارومیه در حین انجام وظیفه قربانی خشونت یکی از رهگذران شد.

به دنبال اعزام بیمار آقا که «اوردوز» کرده بود و پس از احیا به بیمارستان طالقانی ارومیه که بیمارستان مسمومیت است، منتقل می‌شود. در راه انتقال یک خودرو به آژیر و هشدار آمبولانس توجه نکرده و آمبولانس مجبور به سبقت از خودرو می‌شود که در حیاط بیماراستان راننده این خودرو با نیرو‌های اورژانس درگیر و به پرستاران اورژانس فحاشی کرده و یکی از پرستاران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد که در اثر آن، بینی پرستار آسیب شدیدی می‌بیند.

مجازات توهین به کادر درمانی

بر اساس قانون مجازات اسلامی چنانکه هر کس اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی در حین انجام وظیفه توهین کنند مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی می‌شوند.

مصادیق توهین عبارتند از: بکاربردن الفاظ رکیک و اهانت آمیز و تحقیر کننده، فحاشی و انجام هرگونه اقدامات عملی (ضربه) که دلالت بر توهین و تحقیر داشته باشند.

ضروری است پرسنل درمانی در صورت وقوع جرایم ذکر شده با اطلاع مسئول ما فوق صورتجلسه حادثه را تنظیم واز مامورین انتظامی و امنیتی در خواست کمک نمایند.

همچنین در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) در خصوص تمرد نسبت به مامورین دولت آمده است:

- هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و مجازات آن بشرح ذیل است:

۱ - هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از ۶ ماه تا دو سال

۲ - هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال

۳ - در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال

تبصره - اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد

سهم پرستاران از خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند

محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با انتقاد از ضرب و شتم و تعدی به پرستاران در حین خدمت، گفت: طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی مبنی بر حمله همراهان بیمار به پرستاران در حین ارائه خدمت داشتیم. فقط در یک ماه گذشته در اردبیل و ارومیه و در بیمارستان ۵ آذر گرگان بر اثر تعرض همراه بیمار به پرستاران در حین خدمت بینی سه همکار پرستار دچار شکستگی شده است.

وی ادامه داد: با وجود کار سخت و زیان آور، مواجهه با بیماران بد حال، حجم سنگین کار، کمبود کادر پرستاری، حقوق پایین، بی عدالتی و تبعیض از یک طرف و عدم وجود امنیت جانی در حین ارائه خدمت از سوی دیگر آیا انگیزه‌ای وجود خواهد داشت که خانواده‌ها فرزندانشان را برای انتخاب پرستاری ترغیب نمایند.

شریفی مقدم در ادامه با اشاره به تبعات منفی شرایط حاکم بر حرفه پرستاری از مقامات مسئول در این موضوع خواستار نظارت و رسیدگی شد و اذعان داشت: مجموعه شرایط سخت و نداشتن امنیت در حین کار باعث کاهش انگیزه، نارضایتی، ترک شغل، تغییر شغل و مهاجرت شده است. از تمامی رؤسای بیمارستان ها، دانشگاه ها، مسئولین وزارت بهداشت، مسئولین نظامی، قضائی، امنیتی و سیاسی تقاضا داریم شرایطی را فراهم نمایند تا پرستاران بتوانند با آرامش به مردم ارائه خدمت نمایند. البته در این زمینه نامه‌ای هم به دادستان کل کشور نوشتیم و طی جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد موضوع مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی ضمن ابراز تاسف از عدم امنیت پرستاران در حین خدمت خواستار تسریع در رسیدگی به این قبیل حوادث شد و افزود: به رغم اینکه پرستاران بیشترین خدمات سلامت را به مردم ارائه می‌دهند، اما بیشترین سهم از ضرب و شتم، کتک کاری، تعرض‌ها و توهین‌ها را تحمل می‌کنند.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
1
قوانین در کشور ما همیشه ناعادلانه و یک سویه بوده نمونش رو در زیر ببینید:
-مجازات بد رفتاری کادر درمانی با بیماران: هیچی
-مجازات اشتباه و سهل انگاری کادر درمانی: هیچی
-مجازات بد رفتاری با کادر درمانی: 6 ماه تا 5 سال زندان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
1
مجازات توهین و ضرب و شتم بیمار توسط کادر درمانی چیست؟؟؟
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
1
فرقی نداره . توی دعوا هر کسی که مقصر باشه مجازات میشه . حالا چه کادر درمانی باشه و چه بیمار یا همراه باشه . در صورت اثبات با فرد خاطی برخورد میشه . ولی اگه شما صفحه های حوادث رو بخونی متوجه میشی که بیشتر این کادر درمانی هستن که مورد ظلم و خشونت مراجعه کننده ها قرار میگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار