شامپوی جادویی و ستاره‌های سینمایی
کد خبر: ۱۰۱۳۸۲
تاریخ انتشار: 2018 February 23    -    ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟ با توجه به این حجم از تبلیغات و گارانتی بی قید و شرط شرکت سازنده اتفاقا داخلی به کمک این شامپو می‌توانیم مو‌هایی بلند، پرپشت و زیبا داشته باشیم؟ باید گفت: هنگام تولد مو‌ها تحت تاثیر هورمون جنسی مادر قرار دارند و حالت آن‌ها قبل از سه ماهگی بسیار شبیه حالت موی مادر است، اما سه چهار ماه بعد از تولد که بتدریج اثر هورمون‌های جنسی در بدن نوزاد از بین می‌رود، مو‌های اولیه می‌ریزد. این ریزش موی شدید، اما طبیعی فقط در مورد ساقه موهاست. مو‌های واقعی از سه ماهگی به بعد می‌روید و ویژگی‌های آن‌ها به ژن‌های ارث برده شده از مادر و پدر بستگی دارد. به طور معمول این مو‌ها تا زمان بلوغ تغییر چندانی نمی‌کنند؛ اما در زمان بلوغ، هورمون جنسی بویژه آندروژن که مقدار آن در بدن خانم‌ها کم و در بدن آقایان زیاد است، تاثیر مستقیمی روی چربی پوست سر و مو‌ها می‌گذارد؛ بنابراین در پسر‌ها که آندروژن بیشتر است، مو‌ها چرب‌تر است. بعد از بلوغ نیز عامل ژنتیک تحت تاثیر هورمون‌ها فعال می‌شود و در ضخامت، رنگ و میزان چربی مو اثر می‌گذارد. با این حساب حجم مو‌ها و چرخه رشد آن‌ها جنبه ژنتیک دارد و فردی که به صورت مادرزادی مو‌های نازک و کم پشتی دارد نمی‌تواند به کمک جادوی محصولات مختلف مثل شامپو و محلول و قطره جادویی صاحب مو‌های پرپشت و ضخیم شود. پس گول حضور چهره‌های مطرح در تبلیغات را نخورید. در عین حال فراموش نکنید مو‌های سر چرخه رشد شش تا دو ساله دارند که در این مدت ۱۲ تا هشت میلی متر در ماه رشد می‌کنند و در نهایت از ریشه مو جدا می‌شوند و می‌ریزند و وقتی چرخه رشد جدیدی شروع شود، یک موی جدید به وجود می‌آید. همچنین طول دوره رشد تعیین کننده بلندی موی شماست پس بر خلاف باور‌های شایع کوتاه کردن مو‌ها هیچ ربطی به افزایش رشدشان ندارد.

مو‌های چرب بیشتر می‌ریزند

آیا واقعا مو‌های چرب بیشتر می‌ریزند؟ مو‌های چرب پس از حمام رفتن و شست وشو تا چند ساعت وضعیت عادی دارند، ولی مدتی پس از آن مو‌ها به هم می‌چسبند و حالت مات و کدر پیدا می‌کند. همین چربی هم روی ریزش مو تاثیرگذار است و باعث افزایش این مشکل می‌شود. البته چربی موی سر درمان اساسی ندارد، ولی در صورتی که مو‌های شما چرب است، بهتر است از شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب استفاده کنید البته بر‌خلاف باور عموم حمام رفتن زیاد نه تنها باعث بهبود چربی مو‌ها نمی‌شود، بلکه بر شدت چربی می‌افزاید. در مقابل مو‌های خشک حالت مات و بدون درخشندگی دارند و هنگام برس زدن خوب حالت نمی‌گیرند و به اصطلاح وز می‌شوند. مهم‌ترین اصل در نگهداری از مو‌های خشک شست‌وشو با شامپو‌های ملایم و استفاده از نرم کننده پس از شامپو زدن، چرب کردن روزانه مو‌ها با استفاده از لوسیون‌های نرم‌کننده یا روغن‌های گیاهی و عدم استفاده از سشوار است.

هر چه مو بلندتر، ریزش بیشتر؟!

بیشتر افراد به طور طبیعی روزانه تا ۱۲۰ تار موی خود را از دست می‌دهند. البته افرادی که مو‌های کوتاهی دارند کمتر متوجه ریزش موهایشان می‌شوند، زیرا مو‌ها برای مدت زیادی روی سر آن‌ها نمی‌مانند و قبل از این که بریزند کوتاه می‌شوند. افرادی که مو‌های بلندی دارند هنگام شستن موهایشان بیشتر از افراد موکوتاه ریزش مو را تجربه می‌کنند. اگر هنگام شامپو کردن موهایتان کمی بریزد، کاملا طبیعی است و نباید نگران شوید. در صورتی که مو‌های شما به طور قابل ملاحظه‌ای نازک و کم حجم شده است، باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

از طرفی دو سه بار شانه زدن مو در روز برای مو‌ها مناسب است و بیش از آن نه‌تن‌ها به افزایش جریان خون کمکی نمی‌کند، بلکه در برخی موارد موجب کشیده شدن مو‌ها شده و در دراز‌مدت آسیب‌هایی، چون موخوره، کم پشتی و شکستگی در تار‌های مو به همراه دارد. فراموش نکنید شانه زدن مو‌های خیس موجب تشدید ریزش مو‌ها می‌شود.

ویتامین رشد مو؟!


اگر موضوع ژنتیک را کنار بگذاریم، تغذیه مناسب یکی از راز‌های داشتن مو‌های سالم و زیبا محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال ویتامین A. به چرب شدن مو‌های خشک کمک می‌کند، ویتامین B۵ مهم‌ترین و موثرترین ویتامین در زیبایی و سلامت موهاست، ویتامین B۶ چربی اضافه مو را می‌گیرد و مانع ریزش مو می‌شود و پروتئین‌ها هم به مو‌ها استحکام می‌بخشد. در این بین تصور نکنید شامپو‌هایی که با عناوین تبلیغاتی در بازار به فروش می‌رسند، شامپو‌های معجزه آسایی هستند. تنها نکته‌ای که در انتخاب شامپو‌ها باید دقت کنید pH آن است که باید خنثی یا کمی اسیدی باشد. البته توصیه می‌شود بعد از شامپوکردن مو‌ها از نرم‌کننده استفاده کنید، چون باعث خوش حالت شدن مو‌های آسیب‌دیده می‌شود. 
جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار