کاخ سلیمانیه، میراثی ناشناخته در البرز
کد خبر: ۱۰۱۳۵
تاریخ انتشار: 2015 September 06    -    ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز گفت: فرایند تبدیل کاخ سلیمانیه به موزه، زمان بر است.

مهناز طاهری ، اظهارکرد: کاخ سلیمانیه که به شماره 370 به ثبت ملی رسیده، در محدوده دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کرج واقع شده است.

وی افزود: کاخ سلیمانیه تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.

طاهری گفت: این بنا توسط معمار دربار قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدر اصفهانی در دو طبقه ساخته شده است.

وی به علت نام گذاری این کاخ به سلیمانیه اشاره کرد و افزود: فتحعلی شاه به دلیل تولد سی و چهارمین پسرخود(سلیمان میرزا) این کاخ را با عنوان سلیمانیه نامگذاری کرده است.

این مسئول اظهارکرد: در تالار اصلی کاخ در دیوار غربی و شرقی بنا دو تابلو نقاشی رنگ روغن بسیار نفیسی به تصویر کشیده شده است که در دیوار شرقی تصاویر آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار به همراه سران ایل قاجار و در تابلوی غربی تصاویر فتحعلی‌شاه نشسته بر تخت به همراه فرزندانش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اهمیت و شاخصه اصلی کاخ سلیمانیه وجود همین دیوارنگاره‌ها است که آن را در بین سایر کاخ‌های دوره قاجار منحصر بفرد کرده است.

طاهری با اشاره به این که عملیات مرمت و بازسازی این کاخ در حال انجام است، گفت: به دلیل عملیات مرمت درحال حاضر امکان بازدید از این بنا برای عموم مردم وجود ندارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: البته بازدید از این کاخ در ایام خاصی از سال آزاد است، به طوری که درطول تعطیلات نوروز عده زیادی ازاین مجموعه تاریخی بازدید کردند.

طاهری گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است ویترین‌هایی دراین مجموعه نصب و در آنها مجموعه‌ای از آثار تاریخی استان به نمایش گذاشته شود.

معاون میراث فرهنگی استان البرز یادآور شد: بحث تبدیل این کاخ به موزه به خاطرمسائل حفاظتی و برخی نکات فنی کمی زمان بر بوده و نباید درخصوص این موضوع عجله‌ای و سریع تصمیم گرفت.

وی با بیان این که عملیات مرمت نقاشی‌های این کاخ توسط متخصصان این رشته ‌انجام می‌شود، گفت: کسانی که وظیفه مرمت نقاشی‌های این کاخ را به عهده گرفته‌اند، به طور تخصصی دررشته مرمت آثار نقاشی تحصیل کرده و به این کار تسلط کامل دارند.

طاهری اضافه کرد: ازآنجایی که نقاشی‌های دیواری این کاخ بسیار منحصر بفرد هستند، مجموعه میراث ازکسانی برای مرمت آنها استفاده می‌کند که به ریزه‌کاری‌ها و فنون مرمت نقاشی‌های قدیمی کاملا مسلط باشند.

این مسئول با بیان این که بسیاری از شهروندان البرزی از وجود این کاخ در کرج خبر ندارند، گفت: کرج به واسطه موقعیت جغرافیایی و مهاجرپذیری بالا اقوامی ازسراسرایران را درخود جای داده، ولی متاسفانه تعداد کمی از آنها از وجود کاخ سلیمانیه در دل این شهر خبر دارند.

معاون میراث فرهنگی استان البرز در پایان اظهار کرد: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید بیش از گذشته نسبت به معرفی این مجموعه تاریخی که بخشی از شناسنامه کرج محسوب می‌شود، اقدام کنند تا شاهد حضور بازدیدکنندگان از این مجموعه باشیم.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار