پسته کرمان برای بقا می‌جنگد
کد خبر: ۱۰۰۹۱
تاریخ انتشار: 2015 September 06    -    ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
در حالی پسته کرمان مهم‌ترین محصول صادراتی غیرنفتی کشور از سطح حدود 270 هزار هکتار از باغات استان کرمان این روزها در حال برداشت است که تولیدکنندگان همانند سال‌های گذشته نگران مشکلات و چالش‌های فروش آن هستند؛ هرچند صادرکنندگان پسته پیش‌بینی می‌کنند امسال وضعیت صادرات این محصول به دلیل رفع تحریم‌ها افزایش خواهد داشت.
 

استان کرمان بزرگ ترین تولیدکننده محصول پسته ایران است و 60 درصد پسته کشور در این استان تولید می شود، اما این محصول کشاورزی استراتژیک در چند سال گذشته با بحران کمبود آب و خشک شدن سالانه چند هزار هکتار از باغات پسته، نبود مدیریت صحیح بر روند خرید و قیمتگذاری، نگاه سیاسی به بازار این محصول، استفاده بی رویه از سموم و کود های بی کیفیت کشاورزی چینی در باغات پسته و مقاوم شدن آفات، کمبود نقدینگی و چالش های تحریم های بانکی برای صادارت پسته و برگشت ارز صادراتی آن به کشور درگیر بوده است.

بالا رفتن هزینه های تولید

در سال های گذشته مهم ترین چالش صنعت پسته کشور، بحران کم آبی و خشک شدن هزاران هکتار از باغات پسته کرمان بوده است. از سوی دیگر هزینه تولید پسته بسیار بالا رفته است و دیگر افزایش سطح باغات پسته به صرفه نیست؛ زیرا حفظ همین باغات کنونی و جلوگیری از خشک شدن آنها نیز برای باغداران بسختی میسر است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های پسته کرمان در گفت وگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این که کم آبی و سموم بی کیفیت چینی باعث خشک شدن باغات پسته شده است، می گوید: هزینه تولید پسته به دلیل بالا رفتن قیمت حامل های انرژی همچون برق و گازوئیل افزایش یافته است و باغداران پسته برای استخراج آب از عمق زمین و آبیاری باغات پسته باید هزینه زیادی بپردازند.

جلیل مظهری، از واردات سموم بی کیفیت چینی به کشور و استفاده آنها در باغات پسته انتقاد می کند و می افزاید: سال گذشته چینی ها حتی در بازار خرید پسته نیز وارد شدند و با توجه به امکانات مالی که داشتند پسته را به صورت مستقیم به قیمت های ارزان تر از باغداران خریدند و به کشور خودشان بردند.

وی با اشاره به مشکلات باغداران برای فروش محصول پسته خود به قیمت های واقعی می گوید: صادرکنندگان پسته می خواهند پسته را از باغداران ارزان بخرند، زیرا باغداران هنگام فصل برداشت بی پول هستند و امکان نگهداری آن را در باغ ها به دلیل نبود امنیت ندارند و انبار بهداشتی نیز برای نگهداری وجود ندارد؛ بنابراین مجبورند پسته را ارزان بفروشند تا بتوانند قرض هایشان را بپردازند.

به گفته وی، قبلا شرکت های تعاونی پسته سدی در برابر زیاده خواهی و ارزان خریدن پسته توسط صادرکنندگان بود، در حال حاضر این شرکت های تعاونی نیز مشکل نقدینگی دارند و چون در فصل برداشت، عرضه پسته بسیار زیاد است توان خرید نقدی تمامی محصول پسته را ندارند.

جلیل مظهری تصریح می کند: متاسفانه شرکت های تعاونی پسته که هزاران نفر از باغداران پسته سهامدار آنها هستند حمایت و تقویت نمی شوند و بانک ها به صادرکنندگان پسته بیشتر از شرکت های تعاونی پسته وام می پردازند.

کم لطفی سیستم بانکی

در حالی که رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های پسته کرمان از نبود حمایت دولت و ارائه تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی پسته انتقاد می کند، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران نیز معتقد است سیستم بانکی بموقع به صادرکنندگان پسته تسهیلات نمی پردازد تا بتوانند در فصل برداشت پسته را از باغداران بخرند و سپس صادر کنند.

سیدمحمود ابطحی با اشاره به کمبود نقدینگی در کشور برای خرید محصول پسته از باغداران در فصل برداشت می گوید: به دلیل عرضه فراوان پسته در ابتدای فصل برداشت اگر نقدینگی به بازار تزریق شود و بانک ها وام های کوتاه مدت بدهند قیمت خرید پسته پایین نمی آید.

وی می افزاید: انجمن پسته ایران رایزنی های متعددی با سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات انجام داده است، ولی به رغم قول مساعد آنها هنوز اقدامی نشده و سیستم بانکی دنبال وثیقه و کارکرد حساب برای اعطای تسهیلات است که باعث می شود پرداخت تسهیلات به کندی و بموقع صورت نگیرد.

ابطحی با بیان این که به دلیل صادر شدن 80 درصد پسته ایران به خارج از کشور قیمت پسته در بازارهای جهانی تعیین می شود، می گوید: در بازارهای جهانی قیمت پسته توسط آمریکا و با توجه به قیمت آجیل های دیگر و سطح عمده قیمت ها تعیین می شود و این قیمت به بازار داخلی ما برگشت می کند و قیمت فروش پسته در داخل کشور را رقم می زند.

وی معتقد است: قیمت پسته در کشور در مقایسه با آجیل های دیگر چندان گران نیست، در حالی که هزینه های تولید پسته هر روز در حال افزایش است.

امیدواری صادرکنندگان پسته

کشور ایران به عنوان دومین تولیدکننده و اولین صادرکننده پسته در جهان در حالی سالانه از صادرات این محصول بیش از یک میلیارد دلار درآمد ارزی به دست می آورد که یکی از چالش های اصلی صنعت پسته استان کرمان و به تبع آن پسته ایران مشکلات صادرات پسته ناشی از تحریم ها بوده است؛ تحریم هایی که سبب از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی اروپایی و بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان برای برگشت ارز صادرات پسته به کشور شده بود، اما امسال با تفاهم هسته ای و امیدواری به لغو تحریم ها، صادرکنندگان پسته امیدوارند صادرات پسته با مشکلات کمتری مواجه باشد.

سیدمحمود ابطحی، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران در گفت وگو با جام جم با اشاره به وضعیت تولید و صادرات پسته در سال گذشته می گوید: سال گذشته وضعیت صادارت پسته خوب بود و در طول چند سال گذشته بی سابقه، به گونه ای که از حدود 240 هزار تن پسته تولیدی در کشور، بیشتر آن صادر شد و فقط حدود 10 تا 15 هزار تن باقی مانده که باید صادر شود.

وی می افزاید: امسال نیز پیش بینی می شود حدود 210 هزار تن پسته از باغات پسته کشور برداشت شود که با میزان پسته ای که از سال گذشته باقی مانده به میزان سال گذشته خواهد بود.

وی با بیان این که اگر امسال میزان صادرات به میزان سال گذشته باشد مطلوب خواهد بود، می گوید: لغو تحریم ها در روان تر شدن صادرات و برگرداندن ارز به کشور تاثیرگذار است.

ابطحی تصریح می کند: پسته یک بازار سنتی قوی دارد و قدمت صادرات آن به صد سال قبل بازمی گردد که از آن موقع به طور منظم پسته کرمان به خارج از کشور صادر می شود. وی با اشاره به این که در حال حاضر عمده پسته ایران به کشورهای خاور دور همچون چین صادر می شود، می گوید: سال گذشته حدود 50 درصد از پسته ایران به چین صادر شد.

بازار اروپا در اختیار پسته ایران

پسته ایران همانند گذشته در بازارهای اروپایی جایگاه بالایی ندارد و پسته آمریکا تا حدودی جایگزین ایران شده است.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران به اتهام آلوده بودن پسته ایران به آفت افلاتوکسین در سال 1376 اشاره می کند که باعث شد از میزان صادرات سالانه 90 هزار تن پسته به اروپا در آن سال ها، در حال حاضر به 10 تا 12 هزار تن کاهش پیدا کند؛ با وجود این به گفته این فعال صنعت پسته کشور آمریکا هنوز نتوانسته جای خالی پسته ایران را در مجموع بازار پسته اروپا که حدود 40 هزار تن است، پر کند.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار