‍ علت تلفات کبوتران اسلام آبادغرب مشخص شد
کد خبر: ۱۰۰۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 February 18    -    ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه علت مرگ کبوتران وحشی اسلام آباد غرب را ابتلا به بیماری نیوکاسل فرم کبوتری اعلام کرد.

نادر پرور با اعلام این خبر اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده، سازمان دامپزشکی کشور طی انجام آزمایشات تکمیلی علت مرگ و میر در کبوتران وحشی را ابتلا به بیماری نیوکاسل اعلام کرد.

پرور عامل تلفات را پارامیکسو ویروس تیپ یک با واگیری بالا خواند و افزود: بیماری ویروسی نیوکاسل فرم کبوتری ۷۰ درصد گله‌های وحشی کبوتر را درگیر کرده و باعث تلفات ۴۰ تا ۵۰ درصدی می‌شود و تا حدود ۳ هفته در گله‌های وحشی کبوتر موجب تلفات می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به حساسیت بالای کبوتر به این نوع ویروس ادامه داد و گفت: امکان ابتلای سایر پرندگان به این ویروس به شکل خفیف و با حدت کم وجود دارد.

این مقام مسئول علائم بیماری نیوکاسل فرم کبوتری را اسهال سبز رنگ، مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی نام برد و خاطر نشان کرد: این بیماری صرفا مختص پرندگان به ویژه کبوتر است و به هیچ وجه قابل سرایت به انسان نیست، مردم نگران نباشند.

وی در ادامه گفت: منطقه به شکل کامل و به طور مستر توسط اکیپ‌های دامپزشکی پایش و هرگونه تلفات احتمالی با همکاری اداره محیط زیست به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

پرور به پرورش دهندگان طیور بومی توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلای طیور بومی به این ویروس حتی المقدور آن‌ها در مکان‌های بسته نگه داشته و از تماس آن‌ها با پرنگان وحشی خودداری شود و هرگونه تلفات پرندگان را از طریق پل ارتباطی تلفنی ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ به کارشناسان اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.
 
مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
نیوکاسل در هوای سرد حتی در بدن پرندگان غیر فعاله
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار