اسب‌سواران امدادگر از راه رسیدند +عکس
کد خبر: ۱۰۰۸۵۳
تاریخ انتشار: 2018 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
نخستین تیم امدادونجات سواره توسط خانه هلال شهر صفائیه با هدف حرکت در مسیر برنامه مدیریت بحران جامعه‌محور تشکیل شد.

امدادگران جمعیت هلال‌احمر که چند سالی است راه‌های مختلف امدادرسانی را امتحان می‌کنند و از تمام شیوه‌های نوین امدادی برای خدمت‌رسانی بهره‌مند می‌شوند، در شهر صفائیه مرکز بخش فردوس رفسنجان یک رژه متفاوت امدادی را به نمایش گذاشتند.

تیم امداد و نجات سواره با اسب نخستین مانور خود را در شهر صفائیه رفسنجان برگزار کرد. این تیم با ٣٠ عضو از بهمن‌ماه امسال در رفسنجان تشکیل شده است.
 


ابراهیم بابایی، رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان رفسنجان با تأکید بر ضرورت استفاده از شیوه نوین امدادی عنوان کرد: «تیم امدادونجات سواره با اسب نخستین‌بار توسط خانه هلال شهر صفائیه و جمعیت این شهرستان با هدف حرکت در مسیر برنامه‌های مدیریت بحران جامعه‌محور تشکیل شده و اصل شکل‌گیری چنین تیمی برای تکمیل برنامه‌های مدیریت بحران جامعه‌محور انجام می‌شود.

بابایی درخصوص تشکیل نخستین تیم امدادونجات سواره با اسب کشور در شهر صفائیه مرکز بخش فردوس نیز، گفت: با تشکیل این تیم آمادگی مردم برای مواجهه با شرایط اضطراری بالاتر می‌رود، ٣٠ نفر عضو تیم سواره با اسب هستند که آموزش‌های لازم برای کمک در شرایط اضطراری را به‌طور کامل می‌بینند.»

امداد متناسب با اقلیم

بابایی با اشاره به این‌که شهرستان رفسنجان بیشترین خانه‌های هلال را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: «تیم امدادونجات سواره با اسب با توجه به شرایط اقلیمی در جا‌هایی که دسترسی به مناطق کوهستانی توسط خودرو‌های امدادونجات به تأخیر بیفتد، با اسب خود را به محل می‌رسانند.»

عملیات امدادونجات به‌عنوان بخش عمده مرحله مقابله شامل جست‌وجو، نجات، ارایه کمک‌های اولیه، انتقال مجروحان تا نزدیکترین و اولین مرکزدرمانی، تغذیه اضطراری، تأمین سرپناه اضطراری، تخلیه جمعیت‌ها، تأمین امکانات اولیه و دریافت و توزیع کمک‌های مردمی و اقلام اهدایی سازمان‌های غیردولتی داخلی، خارجی و بین‌المللی است. این فعالیت‌ها با توجه به این‌که شناخت وضع ایجادشده پس از حادثه به منظور طراحی صحیح الگوی تجهیزاتی و گروه‌های امدادونجات ضروری است؛ همخوان‌سازی شرایط اقلیمی با ظرفیت امدادی می‌تواند کمک شایانی به کاهش خسارت داشته باشد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، این موضوع در سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در چند سال اخیر به‌عنوان یک برنامه دنبال می‌شود. در این سازمان تیم‌های مختلف امدادی فعال هستند تا در شرایط مختلف بتوانند خدمات امدادی خود را ارایه دهند. تیم‌‎های واکنش سریع برای اقدام به‌موقع و امدادرسانی؛ تیم‌های امدادونجات کوهستان برای کمک‌رسانی در کوه‌ها؛ تیم‌های آنست (بازتوانی سگ‌های زنده‌یاب)، تیم امدادونجات ساحلی، تیم تخصصی امداد بیمارستانی، تیم‌های نجات در آوار، نجات در سیلاب؛ نجات در ارتفاع؛ نجات در حوادث صنعتی و کارگاهی و نجات در حوادث شیمیایی ازجمله این تیم‌های تخصصی هستند. هرکدام از این تیم‌ها در شرایط و بحران خاصی وظیفه امدادرسانی را برعهده گرفتند، اما روز گذشته یک تیم دیگر نیز، به مجموعه امدادونجات کشور اضافه شد؛ «تیم امدادونجات سواره با اسب». 
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار