کشف آثار ۲ هزارساله در عربستان+عکس
کد خبر: ۱۰۰۷۳۲
تاریخ انتشار: 2018 February 16    -    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
باستان‌شناسان در بیابان‌های مرکزی عربستان سعودی حکاکی‌هایی با نقش شتر در اندازه واقعی کشف کردند. قدمت برخی از این نقش‌برجسته‌ها که بر روی تخته‌سنگ حکاکی شده به دو هزار سال می‌رسد.

گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی و سعودی در منطقه‌ای در استان جوف واقع در شمال غربی عربستان که آن را «سایت شترها» نام نهاده‌اند، به نقش‌هایی برخورد کردند که هم از لحاظ اندازه و هم از نظر کیفیت بی‌سابقه ارزیابی می‌شوند. آنها می‌گویند این نخستین بار است که نقش‌های حجاری شده باستانی از حیواناتی نظیر شتر و اسب در ابعاد واقعی دیده می‌شود.

از سوی دیگر نقش شتر در دیگر هنرهای باستانی منطقه عربستان بسیار دیده شده است، اما این نخستین بار است که صورت حجاری آن مشاهده می‌شود. پژوهشگران ه نخستین نشانه‌ها از وجود این سایت باستانی را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ یافته‌اند، احتمال می‌دهند که ساکنان این منطقه پیرو آئین به خصوصی بوده و نقش‌برجسته‌ها را برای گونه‌‌ای پرستش ایجاد کرده‌اند. آنها همچنین احتمال می‌دهند که این پرستش در خفا صورت می‌گرفته است، زیرا مکانی که نقش‌برجسته‌ها در آن یافتن شده، در یک نقطه پرت و دور افتاده واقع شده است.

باستان‌شناسان می‌گویند احتمالا عرب‌ها سنت نقش‌برجسته را از نبطی‌ها و پارت‌ها گرفته‌اند. قومی باستانی نبطیان در حدود دو هزار سال پیش در مناطقی از اردن و فلسطین فعلی ساکن بوده‌ و در آن زمان نفوذ زیادی در سرزمین‌های اطراف خود اشته‌اند. یکی دیگر از فرضیه‌های دانشمندان آن است که جمعی از نبطیان در اطراف جوف فعلی ساکن بوده و این نقوش را بر سر راه کاروان‌های خود بر سنگ‌ها حک کرده‌اند. 
 
عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار