برندگان سیمرغ جشنواره فیلم فجر
کد خبر: ۱۰۰۳۰۸
تاریخ انتشار: 2018 February 11    -    ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز خواهد شد.
 
این در حالی است که چند ساعت قبل از آغاز مراسم شاهد ازدحام جمعیت و شلوغی صف مخاطبان بودیم.

در این مراسم، هنرمندانی از جمله ابراهیم حاتمی کیا، رسول صدرعاملی، محمدرضا فروتن، رضا عطاران، هادی مقدم دوست، علیرضا رضاداد، رضا عطاران، سیدغلامرضا موسوی، میثم معراجی، سعید آقاخانی، سیامک انصاری، مهران احمدی محمدحسین قاسمی و سیروس الوند حضور یافته اند.
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
سالن برگزاری مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

در این مراسم همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی حضور دارند.
 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
 حضور هنرمندان در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
 
ازدحام جمعیت به گونه ای است که خبرنگاران نیز برای جایگاه درنظر گرفته شده با مشکل مواجه شدند و حتی ورود برخی خبرنگاران منجر به درگیری فیزیکی شد.

مراسم با حدود نیم ساعت تاخیر و با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
 امير جديدي يكي از نامزدهاي بهترين بازيگر نقش اول مرد، مشغول آماده شدن براي مراسم؛ او براي فيلم هاي تنگه ابوقريب و عرق سرد نامزد است  
 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
حضور هدى زين العابدين يكي از نامزدهاى نقش مكمل زن،امشب در جشنواره فيلم فجر؛ او براي فيلم عرق سرد نامزد است
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
 
حضور هومن سیدی كارگردان فيلم "مغزهاى كوچك زنگ زده" در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
 
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
 حضور فرهاد اصلانی به همراه هومن سیدی و پیمان معادی در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور؛ از مهمانان ویژه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر وارد سالن اصلی برج میلاد شد.

 
19:07: درحالی که مراسم آغاز شده است ازدحام جمعیت پشت در سالن زیاد است و بسیاری از خبرنگاران و کسانی که بلیط جشنواره را دارند، موفق به حضور درسالن نشدند|در این بین بازار سیاه بلیط فروشی هم به راه افتاده بود.
 
19:11: در بیرون از سالن برگزاری جشنواره، زد و خوردی بین نیروهای انتظامی و مردم رخ داده است. در این بین شیشه های درها شکسته شد و مردم وارد سالن شده اند. 
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
حضور سحر دولتشاهی و باران کوثری در مراسم سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
حضور سارا بهرامی نامزد بهترین نقش اول زن در مراسم اختتامیه سى و ششمين جشنواره فيلم فجر 
 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
 سیامک انصاری و پیمان معادی در یک قاب
 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
حضور امين حيايى در مراسم اختتاميه سي و ششمين جشنواره فيلم فجر
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
 
حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه همسرش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
حضور بهاره رهنما در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
حضور لیندا کیانی در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

19:15:  اولین کسی که بعد از رضا رشیدپور مجری مراسم به روی سن دعوت شد، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره سی‌و‌ششم است.

 19:19: مهمان بعدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پیام رئیس‌جمهور را برای حاضران قرائت می‌کند.
 
 پیام رئیس جمهور به اختتامیه جشنواره فجر که توسط وزیر ارشاد خوانده شد:
 
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه­های توسعه می­شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست­اندرکاران سینمای ما را بر آن می­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می­کند. سینما امکان نقد و گفت­و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه­های متنوع جامعه فراهم می­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان­های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج­ها، شادی­ها و امیدهای خود می­گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت­های مردمی­اش باشد. سینما می­تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام­ها و مواریث و دست­آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت­ها و ظرفیت­های ملّی و بین­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالن­های نمایش تعریف نمی­شود، بلکه وب‌سایت­ها، شبکه­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می­شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­قریحه و اندیشمند از گسترة ایران­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین­مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت­آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه­های تنظیم­کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه­حل­های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
حضور غزل شاکری در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
 
 
19:35: اقدام عجیب رشیدپور: فیلم‌های محبوبتان را تشویق کنید ببینیم کدام فیلم بیشتر طرفدار دارد! نکته جالب استقبال بیشتر از «لاتاری» و فراتر از آن «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بود.
 
19:37: هنوز خبری از اهدای جوایز نیست و بعد از دبیر جشنواره و وزیر ارشاد نوبت به سخنرانی محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی رسیده است.
 
19:52: جایزه زودهنگام پژمان جمشیدی

وقتی رشیدپور در اختتامیه جشنواره فیلم فجر از پژمان جمشیدی، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نام برد مردم او را مداوم تشویق کردند. مجری در واکنش گفت: پژمان جمشیدی تو همین الان جایزه‌ات را گرفتی. جمشیدی بسیار صبوری و کنایه‌ها را تحمل کرده است.
 
بالاخره نوبت به اهدای جوایز رسید. هیئت داوران به روی سن می‌آیند.
 
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم کوتاه» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: فیلم «حیوان»، بهمن ارگ و بهرام ارگ
 
بهترین جلو‌ه‌های ویژه بصری:
 
بمب (محمد لطفعلی)
به وقت شام (سیدهادی اسلامی)
تنگه ابوقریب (محمد برادران، محسن خیرآبادی، حسن ایزدی، جواد مطوری)
چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی)
سرو زیر آب (محمد خاکزاد)
لاتاری (سینا قویدل)
ماهورا (سینا قویدل) 
 
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

بمب (عباس شوقی)
به وقت شام (محسن روزبهانی)
تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی): او دهمین باری است که این جایزه را از آن خود می‌کند
سرو زیر آب (محسن روزبهانی)
ماهورا (حمید رسولیان)
 
بهترین چهره‌پردازی:
 
تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
چهارراه استانبول (عباس عباسی)
دارکوب (فاطمه و زهرا کمالی)
شعله‌ور (مهرداد میرکیانی)
کامیون (بابک اسکندری) 
 
 بهترین طراحی صحنه:
 
بمب (محسن شاه ابراهیمی)
تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی)
دارکوب (آیدین ظریف)
سرو زیر آب (عباس بلوندی)
سوتفاهم (کیوان مقدم)
 
 بهترین طراحی لباس:
 
بمب (سارا خالدی زاده)
خجالت نکش (رعنا امینی)
سوتفاهم (سارا سمیعی)
شعله‌ور (سوسن نوروزی)
مغزهای کوچک زنگ‌زده (مارال جیرانی)
 
 بهترین صداگذاری:
 
امپراتور جهنم (بهمن بنی اردلان)
به وقت شام (سیدعلیرضا علویان)
تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی)
شعله‌ور (امین شریفی، بابک شکیبا)
مغزهای کوچک زنگ‌زده (علیرضا علویان)
 
بهترین صدابرداری:

بمب (ایرج شهزادی)
به وقت شام (ظاهر پیشوایی)
تنگه ابوقریب (رشید دانشمند)
سوتفاهم (مهران ملکوتی)
مغزهای کوچک زنگ زده (مهران ملکوتی) 
 
 بهترین موسیقی:

به وقت شام (کارن همایونفر)
بمب (النی کاریندرو)
تنگه ابوقریب (حامد ثابت)
دارکوب (بهزاد عبدی)
شعله‌ور (سهراب پورناظری)
عرق سرد (کارن همایونفر)
 
بهترین فیلمبرداری:

بمب (محمود کلاری)
تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه)
سرو زیر آب (علیرضا زرین‌دست)
مغزهای کوچک زنگ‌زده (پیمان شادمانفر)
عرق سرد (فرشاد محمدی) 
 
بهترین فیلم هنر و تجربه:
 
مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
بهترین فیلم اول جشنواره فیلم فجر :
 
خجالت نکش (رضا مقصودی)
 
20:46: رشیدپور از دبیر جشنواره دعوت کرد تا برای خسته‌نباشید گفتن به اعضای هیئت داوران به روی صحنه بیاید! در ادامه نوبت به اهدای یک جایزه متفاوت دیگر رسیده است. خانواده شهید معز غلامی با ذکر صلواتی از سوی حاضران به روی صحنه آمدند تا این جایزه را اهدا کنند. «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب» یا «سرو زیر آب»؟ این جایزه به کدام فیلم خواهد رسید؟ هیچ‌کدام! این جایزه متعلق به «نور الحلی» خبرنگار و شخصیت اصلی مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» است.
 
 20:56: نیمی از مراسم گذشته و سالار عقیلی برای اجرای چند قطعه موسیقی به روی صحنه آمده است. بعد از اجرای «ایران» و چند قطعه دیگر نوبت به جوایز بازیگری، فیلمنامه و کارگردانی خواهد رسید.
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
20:18: مژده رشیدپور به نامزدها، از حالا به بعد در برخی رشته‌های دو سیمرغ مشترک خواهیم داشت، آن هم به دلیل تعدد نامزدهای شایسته! به نظر می‌رسد هیات داوران قصد دارند همه را تا جای ممکن راضی نگه دارند! 
 
بهترین بازیگر مکمل زن:

سحر دولتشاهی (عرق سرد) (برنده)
سحر دولتشاهی (چهارراه استانبول) (برنده)

لیلی رشیدی (عرق سرد)
نگار عابدی (دارکوب)
هدی زین‌العابدین (عرق سرد) 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
بهترین بازیگر مکمل مرد:

پژمان جمشیدی (سوتفاهم)
جمشید هاشم‌پور (دارکوب) (برنده)
سیامک انصاری (بمب)
فرهاد اصلانی (مغزهای کوچک زنگ‌زده)
مسعود کرامتی (چهارراه استانبول)
نوید پورفرج (مغزهای کوچک زنگ‌زده) 
 
 لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
 
دختر جمشید هاشم‌پور سیمرغ بلورین را به نیابت پدر، از جشنواره فیلم فجر36 گرفت 
 
 بهترین بازیگر نقش اول زن:
 
سارا بهرامی (دارکوب) (برنده)
باران کوثری (عرق سرد)
شبنم مقدمی (خجالت نکش)
ماهور الوند (چهارراه استانبول)
مهناز افشار (دارکوب)
هانیه توسلی (سوتفاهم)
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
بهترین بازیگر نقش اول مرد:
 
امیر جدیدی (تنگه ابوقریب) و (عرق سرد) (سیمرغ بلورین) (برنده)
امیر جدیدی (عرق سرد)
امین حیایی (شعله‌ور) (دیپلم افتخار) (برنده)
بابک حمیدیان (سرو زیر آب)
رضا عطاران (مصادره)
سعید آقاخانی (کامیون)
نوید محمدزاده (مغزهای کوچک زنگ‌زده) 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر 
 
بهترین فیلمنامه:

بمب (پیمان معادی)
سرو زیر آب (محمدعلی و حامد باشه آهنگر)
شعله‌ور (حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست)
کامیون (کامبوزیا پرتوی) (برنده)
مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)  (برنده)
 
جایزه ویژه هیات داوران:
 
بمب: یک عاشقانه (پیمان معادی) (برنده)
 
بهترین کارگردانی:
 
به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا) (برنده)
تنگه ابوقریب (بهرام توکلی) (برنده)
دارکوب (بهروز شعیبی)
سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)
کامیون (کامبوزیا پرتوی)
مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) 
 
صحبت‌های آتشین ابراهیم حاتمی‌کیا پس از دریافت سیمرغ:

من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست.
 
باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از سبکه سه شکایت به خدا می‌برم.
 
حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است.
 
من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار می‌کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم. 
 
 بهترین فیلم:
 
بمب
به وقت شام
تنگه ابوقریب (برنده)
دارکوب
سرو زیر آب
کامیون
مغزهای کوچک زنگ‌زده
 
بهترین فیلم از نگاه ملی : 
 
«سرو زیر آب» (برنده)
 
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:
 
«مغزهای کوچک زنگ‌زده» (برنده)
 
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار