با این کارها مغزتان را پاکسازی کنید
کد خبر: ۱۰۰۲۸
تاریخ انتشار: 2015 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
روش پاکسازی مواد زائد از مغزتان

مواد زائد و مضر برای مغز باعث بیماری‌های مختلف از جمله آلزامیر و پارکینسون می‌شود اما با یک راهکار ساده می‌توانید مغزتان را از شر آنها خلاص کنید.

پاکسازی مواد زائد یکی از علت‌هاي بنیادی مهم نیاز به خواب است اما براي براي اين كار دانشمندان يك توصيه مهم برايتان دارند؛خوابيدن به پهلو.

تحقيقي كه نشريه علوم اعصاب، آن را منتشر كرده نشان مي‌دهد كه خوابيدن به پهلو باعث مي‌شود كه مغز از شر مواد زائد و مضر خلاص شود و اين مسئله مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي عصب‌شناختي مختلف از جمله آلزايمر و پاركينسون را كاهش دهد. اين مسئله به خاطر اين است كه با خوابيدن به پهلو كه در پزشكي به وضعيت لترال مشهور است باعث باز شدن گذرگاهی در مغز به نام مسیر گلیمفاتیک مي‌شود که دفع مواد زائد و دیگر مواد شیمیایی را مهیا می‌کند. بر اساس تحقيق صورت گرفته مسير گلیمفاتیک در در وضعيت به پهلو در زمان خواب بيشترين راندمان را براي دفع مواد زائد مغزي دارد.



محققان علوم اعصاب براي خوابيدن به پهلو اين روش را با استفاده از بالشت‌هاي طبي پيشنهاد كرده‌اند كه در بهبود دردهاي كمر هم بسيار موثر است

در اين تحقيق محققان از ام‌آرآي براي بررسي مسير گلیمفاتیک در چند سال تحقيق خود استفاده كرده‌اند تا بهترين وضعيت خواب را ثابت كنند. amyloid β و پروتئين تائو از جمله مواد مضري هستند كه كاهش آنها در مغز با خوابيدن به پهلو مشخص شده است.

سيستم پاكسازي مواد زائد مغز يكي از هيجان انگيز ترين مواردي است كه بدن در زمان خواب از آن استفاده مي‌كند و به همين خاطر خواب مناسب و كافي يكي از مهمترين موارد سلامتي به حساب مي‌آيد.

خواب کافی در هنگام شب موجب تقویت سیستم پاک سازی مغز می شود. محققان فهميده‌اند که سیستم پاک سازی مغز در زمان خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد. سلول های مغز در طول خواب منقبض می شوند تا شکاف میان نورون ها بازشده و با جاری شدن مایعاتی، مغز تمیز مي‌شود.

خوابيدن به پهلو يا همان وضعيت لترال مهمترين حالتي است كه در ميان انسان و بيشتر حيوانات ديده مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه انسانها سالها به صورت ناخودآگاه از اين وضعيت خواب براي پاكسازي مغز و زائدات متابوليك آن در زمان بيداري استفاده كرده‌اند. بسياري از بيماري‌هاي مغزي مرتبط با اختلات خواب هستند و محققان در تحقيق صورت گرفته به اين نتيجه رسيده‌اند كه همين مسئله به عنوان نمونه باعث از دست دادن حافظه در بيماري آلزايمر مي‌شود. علاوه بر خواب مناسب حالا هميشه بايد به ياد داشته باشيد كه وضعيت لترال بهترين روش براي داشتن خوابي مفيد است.

خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار