شیردهی، مانعی برای حمله های ام اسی
کد خبر: ۱۰۰۲۱
تاریخ انتشار: 2015 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
مادرانی که به مدت حداقل دو ماه نوزاد خود را شیر می دهند، می توانند مطمئن باشند که تا شش ماه حمله ام اسی نخواهند داشت.

تا سال 1950 میلادی به زنان مبتلا به ام اس توصیه می شد که باردار نشوند؛ چرا که علایم بیماری شدیدتر می شود. تحقیقات بیشتر نشان داد که این باور به طور کلی غلط است و بارداری سبب کاهش علایم ام اس؛ به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری می شود.
تحقیقات جدید نشان می دهد که شیردهی، حتی به مدت کوتاه نیز سبب تاخیر در عود بیماری می شود. دلیل کاهش علایم در دوران بارداری افزایش سطح کورتیکواستروئیدها و پروتئین هایی است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. پس از زایمان به مرور زمان بدن به حالت عادی باز می گردد.

این مطالعه خط بطلانی بر این باور است که تغذیا با شیر مادر در مادران مبتلا به ام اس سبب شدت بیماری می شود.

مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد.

سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند. لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شوند.

در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.

زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.
شایع ترین علایم بیماری خستگی شدید، تاری دید و دوبینی، ضعف عضلانی و از دست دادن کنترل عضلات، عدم تعادل، بی حسی، درد چشم و خواب رفتن مداوم دست و پا هستند. در صورت پیشرفت بیماری، علایمی مانند اختلال در کنترل ادرار، گرفتگی عضلات (اسپاسم)، مشکلات جنسی، اختلال در بلع غذا، اختلال در صحبت کردن و مشکلات شناختی نیز مشاهده می شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار