گل هایی گران تر از قیمت یک خانه
کد خبر: ۱۰۰۰۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
لاله ی کذایی عشق لاله در اصل لاله های به اصطلاح شکسته هستند. لاله های شکسته به جای یک رنگ خاص ترکیبی از چند رنگ مختلف داشتند. علت آن هم با اینکه تا قرن ها بعد مشخص نشد، نتیجه ی ارتباط لاله با نوعی ویروس خاکی بود و همین عامل قیمت نجومی لاله ی شکسته در بازارهای آن زمان نیز شده بود.
گل هایی گران تر از قیمت یک خانه 
 
گل هایی گران تر از قیمت یک خانه  اختصاصی «تابناک باتو»؛ اگر بنا بود پس انداز زیادی که بعد از مدت ها و به سختی جمع کرده اید، خرج کنید، کدام کار را انجام می دهید؟ خانه می خریدید یا آن را صرف خرید پیاز گل لاله می کنید؟

پاسخ یک هلندی به این پرسش، آن هم در دهه ی ۳۰ قرن هفدهم میلادی ممکن است شما را شگفت زده کند. عشق لاله لقب این علاقه است و شاید این داستان کمی مسخره به نظر برسد.

در قرن شانزده میلادی، لاله در میان با ارزش ترین کالاها در امپراتوری عثمانی بود. این گل در اصل در ترکیه، ایران و دیگر کشورهای اسلامی یافت می شد و معمولا درون باغچه های سلطنتی پرورش می یافت. این گل در سال ۱۵۹۳ به اروپا معرفی شد.

در آنجا کلکسیونرها ارزش لاله را بر حسب نوع و رنگ آن تعیین می کردند. شهرت این گل تازه به قدری بالا گرفت که پیازه های آن جزو علایق ثروتمندان شده بود.

لاله ی کذایی عشق لاله در اصل لاله های به اصطلاح شکسته هستند. لاله های شکسته به جای یک رنگ خاص ترکیبی از چند رنگ مختلف داشتند. علت آن هم با اینکه تا قرن ها بعد مشخص نشد، نتیجه ی ارتباط لاله با نوعی ویروس خاکی بود و  همین عامل قیمت نجومی لاله ی شکسته در بازارهای آن زمان نیز شده بود.
 
گل هایی گران تر از قیمت یک خانه 

بنا بر این گزارش، در هلند به این دوران «دوران طلایی هلند» می گویند. رشد مبادلات جهانی، هلندی ها را به یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا تبدیل کرده بود و طبقه ی متوسط دائما در حال افزایش بود. در آن دوره، همه در هلند در مورد لاله صحبت میکردند، با اینکه نمی دانستند که لاله به یک دردسر تبدیل خواهد شد.

حباب ارزشی، به موقعیتی گفته می شود که در آن قیمت چیزی به بالاتر از ارزش اساسی اش صعود میکند، آنهم تنها به دلیل حواشی و نه خود کالا. تاریخ ثابت کرده است که حباب باعث سقوطی محض در قیمت کالا در آینده ای نزدیک خواهد شد.

عشق لاله تمامی این مراحل را پیمود

در سال ۱۶۳۷ قیمت یک دسته لاله برابر با قیمت خورد و خوراک و مسکن یک خانواده ی هلندی برای نیمی از عمر بود.

سپس، سرمایه گذاران متوجه هزینه ی بالایی که صرف لاله کرده بودند شده و تصمیم به فروش گرفتند و این حجم بالای عرضه باعث فروپاشی قیمت ها شد و ثروتمندان در فقر مالی فرو رفتند.

شاید حباب لاله بزرگترین حباب تاریخ نبوده و تنها قشر اندک و ثروتمندان هلند را درگیر خود کرده باشد اما به یاد داشته باشید که اگر قصد خرید لاله را دارید، دست کم برای این منظور خانه ی خود را به حراج نگذارید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
13
خیلی الکن نوشته شده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
9
خیلی سخت توضیح دادید. رابطه بین حباب ارزشی و عشق لاله چی بود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار