زنان، بعد از زایمان باهوش‌تر می شوند
کد خبر: ۱۰۰۰۸۴
تاریخ انتشار: 2018 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
 بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه ریچموند،‌هورمون‌هایی که در دوران بارداری و حتی بعد از تولد نوزاد ترشح می‌شود، باعث تغییرات طولانی مدتی در مغز موش‌های مونث می‌شود که توانمندی آنها را در یادگیری وظایف جدید افزایش می‌دهد.
 
اگر چه این تحقیق محدود به حیوانات آزمایشگاهی بوده است ولی محققان معتقدند که نتایج آن به انسان هم قابل تعمیم است و هوش و توانایی‌های ذهنی زن‌ها هم بعد از مادر شدن افزایش می‌یابد. دکتر کنیزلی،‌استاد دانشگاه ریچموند و سرپرست این تحقیق در این‌باره می‌گوید:<انسان هم پستاندار است و سوابق هورمونی پستانداران معمولا مشابه بوده و علایق و رفتارهای دوران بارداری و پس از زایمان اغلب پستانداران مشابه هم است. همچنین تغییرات پاسخ‌های مغزی انسان و موش در این مورد بسیار شبیه همدیگر است.

به این ترتیب، اگر چه دردهای زایمانی و سختی‌های آن برای مدت کوتاهی در همان دوران زایمان، ذهن مادر را از کار می‌اندازد ولی بعد از آن به طرز معجزه آسایی هوش و قابلیت‌های ذهنی مادر افزایش می‌یابد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از زنان تازه بعد از بچه‌دار شدن می‌توانند علی‌رغم مشغله زیادکاری و ذهنی، به دانشگاه بروند و به خوبی تحصیل کنند.

دانشمندان دانشگاه ریچموند معتقدند، مادر شدن باعث ایجاد تغییراتی در شکل و اندازه نواحی خاصی از مغز می‌شود که تا ده‌ها سال‌ باقی می‌ماند. این محققان می‌گویند، مغز مادر به سرعت برای برآمدن از عهده وظایف مادر شدن و بچه‌داری تغییر می‌کند و این ‌تغییرات به حدی است که حتی حواس مادر تقویت می‌شود و او می‌تواند صداها و بوهای ضعیف فرزند خود را بشنوند و او را بشناسد. اما اینکه هورمون‌های دوران بارداری باعث ایجاد چنین تغییراتی می‌شوند یا مسئولیت مادر شدن، مسئله‌ای است که شاید کمی مورد اختلا‌ف صاحب‌نظران باشد. محققان دانشگاه ریچموند بر این باورند که هم تغییرات هورمونی و هم مسئولیت مادر شدن علت افزایش کارایی ذهنی و افزایش هوش و ذکاوت مادران است.

مادرها صبورترند
افزایش هوش و ذکاوت زنان در اثر مادر شدن تنها فواید روانی و ذهنی مادر شدن نیست.چرا که محققان این دانشگاه در تحقیقی دیگر ثابت کردند که یک مادر در برابر فشارها و استر‌س‌های روانی آرام‌تر و منطقی‌تر است. این دانشمندان معتقدند، ترشح هورمون‌های دوران بارداری که باعث می‌شود مغز مادر با شرایط جدید بچه‌دار شدن تطابق پیدا کند، باعث افزایش صبر و تحمل وی می‌شود.
 
منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار