استاتین ها و عوارض جانبی آن‌ها
کد خبر: ۱۰۰۰۴
تاریخ انتشار: 2015 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
در میان انواع داروها، استاتین ها به طور گسترده در جهان مورد استفاده هستند. این داروها معمولاً به افرادی که دارای سطح بالای آل دی آل یا کلسترول بد هستند توصیه می‌شود زیرا کلسترول بالا منجر به تشکیل پلاک در شریان‌ها و باریک شدن عروق خونی می‌شود و جریان خون را محدود می‌کند. انسداد عروق نیز می‌تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات دیگر گردش خون شود.

استاتین ها ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تجویز شود. همچنین این داروها برای بهبود سلامت دیواره‌های داخل شریان‌ها کمک کننده است.

اما رایج‌ترین اثرات جانبی این داروها، درد عضلانی است. درد شدید عضلات و سایر علائم اغلب می‌تواند با کاهش دوز دارو کاهش یابد. با مصرف بیش از حد این داروها خطر کمتر ابتلا به دیابت هم وجود دارد. گرگرفتگی عارضه دیگر استاتین ها است. در حال حاضر شش نوع استاتین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است.

لووستاتین اثرات کمتری نسبت به سایر استاتین ها دارد ولی عوارض بالقوه آن عبارت‌اند از درد عضلانی، مشکلات گوارشی، افزایش خطر ابتلا به دیابت.

پراوستاتین نیز اثرات شبیه لووستاتین دارد. آتورواستاتین یکی از محبوب‌ترین استاتین ها است که در دوزهای متوسط و بالا تجویز می‌شود و در کاهش آل دی آل مؤثر است. فلوستاتین و سیمواستاتین نیز از دسته‌های دیگر هستند که به بیماران قلب و عروق در کاهش آل دی آل کمک می‌کنند.

سلامانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار