ایران جزء ۷ کانون مهم سالک دنیا
کد خبر: ۱۰۰۰
تاریخ انتشار: 2015 May 25    -    ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
مناطق مختلفی از ایران درگیر سالک هستند و سالانه حدود ۱۹ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر سید مهدی طبایی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: سالک یک بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می شود و در محل پوست تکثیر شده و ضایعات پوستی به شکل زخم  هم ایجاد می کند. این انگل در بدن برخی از موجودات زنده از جمله انسان به عنوان مهم ترین مخزن، سگ، موش صحرایی و برخی دیگر از جوندگان تکثیر می شود به طوری که وقتی یک پشه انسان آلوده ای را بگزد انگل را دریافت کرده و به انسان دیگر منتقل می کند. این بیماری در بسیاری از موارد مزمن می شود و ممکن است در طول یکسال ادامه داشته باشد.

وی افزود: مهم ترین و شایع ترین مشکل این بیماری در کشورمان لیشمانیوز پوستی است. البته انواع شدیدتری به شکل سیستمیک یا سالک جلدی مخاطی در دنیا وجود دارد که خوشبختانه این نوع  در ایران کمتر دیده می شود.

این متخصص پوست و مو در ادامه با اشاره به اینکه نوع پوستی لیشمانیا به ۲ دسته تقسیم می شود گفت: سالک پوستی به دو نوع سالک های شهری یا سالک خشک و سالک های روستایی یا سالک مرطوب تقسیم می شود و طول درمان آنها با یکدیگر متفاوت است.

شیوع سالک در بیش از ۸۰ کشور دنیا

طبایی افزود: سالک یک بیماری است که شیوع جهانی دارد به طوری که بیش از ۸۰ کشور دنیا درگیر سالک هستند و ایران نیز جزء ۷ کانون مهم سالک در دنیاست البته این بیماری در افغانستان، پاکستان، عراق و حتی بخش هایی از روسیه و سوریه و چین به عنوان کشورهایی که بیشتر درگیر هستند دیده می شود.

وی تصریح کرد: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سالانه یک و نیم تا ۲ میلیون نفر در جهان به سالک مبتلا می شوند که ۹۰ درصد این موارد در ۹ کشور دنیاست که ایران هم یکی از این ۹ کشور است. طبق آمارهای موجود در کشور ما حدود ۱۹ هزار ابتلا به سالک در سال وجود دارد.

طبایی با اشاره به اینکه گزارش هایی از سالک در بیماران تهرانی وجود دارد گفت: این بیماران اغلب مسافرت به مناطق پرخطر داشتند البته استان تهران هم به عنوان یکی از استان های درگیر با این بیماری است اما عمده ترین مناطقی درگیر با این بیماری استان های اصفهان ، کرمان ، فارس، یزد، ایلام و کرمانشاه هستند.

پیشگیری مهمترین فاکتور کنترل و ریشه کنی سالک


وی با بیان اینکه مهمترین فاکتور مبارزه با سالک پیشگیری است تصریح کرد: رعایت استانداردهای لازم برای دفع زباله و فاضلاب شهری و روستایی بسیار ضروری است زیرا با این کارامکان تکثیر مخزن این انگل و تجمع پشه خاکی وجود نخواهد داشت. نکته دیگر مدیریت  نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی و جلوگیری از تجمع آنها در مناطق مسکونی است . حتی در مناطق روستایی  شکاف دیوارها و جاهایی که می تواند محل تکثیر پشه خاکی باشد باید بهسازی شوند.

طبایی با اشاره به برخی اقدامات اولیه پیشگیرانه در منزل گفت: در مناطقی که شیوع سالک بالاست باید از پشه بند در هنگام خواب و  نصب توری برای پنجره  ها استفاده کرد البته جمع آوری سگ های ولگرد و جلوگیری از تکثیر موش های صحرایی نیز ضروری است.

سلول درمانی روش جدید درمان برای سالک

طبایی افزود: سالک روش های درمانی مختلفی دارد که مهمترین و اصلی ترین آن استفاده از آمپول گلونتانتیم است که می تواند هم داخل عضلانی وهم در داخل ضایعات تزریق شود تا بتواند به مرور باعث از بین رفتن انگل ها شود.

وی ادامه داد: کرایوتراپی یا سوزاندن زخم سالک به عنوان روش درمانی دیگر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد البته در سال های اخیرسلول درمانی نیز به عنوان روشی جدید معرفی شده است که همچنان در مرحله تحقیقات به سر می برد.

طبایی تصریح کرد: متاسفانه برای مبارزه با سالک هنوز واکسن موثری تهیه و تولید نشده است.

امکان درمان سالک در جهاد علوم پزشکی تهران

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه امکان تشخیص و درمان سالک در مجموعه جهاد علوم پزشکی تهران فراهم است گفت: امکان  تشخیص و درمان سالک در درمانگاه تخصصی پوست و مو  مرکز جامع ترمیم زخم این واحد وجود دارد و بیماران می توانند با مراجعه به این مراکز درمان سالک را آغاز کنند.

اخیرا وزیر بهداشت با هشدار نسبت به شیوع سالک در ۱۷ استان کشور اعلام کرده بود که بیماری سالک به دلیل افزایش کاشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر

برچسب ها: سالک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار