همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید
کد خبر: ۹۹۵۶۹
تاریخ انتشار: 2018 February 04    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
پیراهن مردانه یکی مهم‌ترین لباس‌های مردانه است که در استایل رسمی و نیمه رسمی نقش مهمی را ایفا می‌کند بنابراین هر مرد شیکپوشی باید اصول اولیه‌ای را درباره پیراهن مردانه و ویژگی‌ها خاص آن بداند تا بتواند بهترین پیراهن رسمی یا غیر رسمی را برای خود انتخاب کند.
همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید

پیراهن مردانه یکی مهم‌ترین لباس‌های مردانه است که در استایل رسمی و نیمه رسمی نقش مهمی را ایفا می‌کند بنابراین هر مرد شیکپوشی باید اصول اولیه‌ای را درباره پیراهن مردانه و ویژگی‌ها خاص آن بداند تا بتواند بهترین پیراهن رسمی یا غیر رسمی را برای خود انتخاب کند. پیراهن مردانه قبل از هر چیزی باید کاملا اندازه شما باشد، پس عوامل دیگری مثل استایل یقه، سردست، پشت و … در انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود. در مقالات قبلی به تعدادی از این فاکتورها اشاره شد و در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز همه چیزهایی را که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید به طور کامل‌تر خواهید خواند تا بتوانید انتخابی درست و استایلی عالی برای خودتان داشته باشید.

 
همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید 

آشنایی با پیراهن مردانه رسمی

پیراهن رسمی مردانه به پیراهنی گفته می‌شود که آستین‌های بلند، سردست و یقه مردانه دارد و با دکمه بسته می‌شود. این ساده‌ترن تعریف برای پیراهن مردانه است اما وقتی نوبت به تفاوت‌های پیراهن رسمی و اسپورت می‌رسد این تعاریف چندان ساده نیستند. به طور مثال دکمه‌های پیراهن رسمی از پایین به بالا بسته می‌شود در دکمه‌های سردست آن پس از پوشیده شده بسته می‌شود در حالی که در پیراهن غیررسمی دقیقا برعکس است. همه دکمه‌های پیراهن رسمی باید بسته شود و در صورت امکان باید با کراوات یا پاپیون همراه شود در صورتی که در پیراهن غیررسمی این کار ضرورتی ندارد. یقه و سردست  پیراهن مردانه رسمی انواع مختلفی دارد که در میزان رسمی و غیررسمی بودن پیراهن نقش مهمی دارند و در مقالات قبلی همه انواع آن‌ها با ویژگی‌های و کاربرد خاص هرکدام شرح داده شد. به طور کلی پیراهن‌های آستین کوتاه با کت پوشیده نمی‌شوند بنابراین در دسته پیراهن‌های رسمی مردانه قرار نمی‌گیرند.

همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید

جالب است بدانید که در نیم قرن اخیر  پیراهن‌های مردانه از نوعی لباس زیر به یکی از بخش‌های ضروری استایل مردانه تبدیل شده‌اند. در گذشته این پیراهن‌ها رنگبندی خاصی نداشتند و فقط به رنگ سفید ساده یافت می‌شدند اما امروزه تنوع رنگ و طرح پیراهن‌های رسمی بسیار بیشتر شده است. پیراهن سفید مردانه با سردست‌های تمیز در گذشته نماد سطح اجتماعی بالا بود چون پوشیدن چنین لباسی به این معنا بود که این شخص کارهای یدی و کارگری انجام نمی‌دهد و جزو قشر ثروتمند جامعه است. اما امروزه فرقی نمی‌کند چه شغل یا جاگاهی در اجتماع داشته باشید، در هر صورت به یک پیراهن رسمی نیاز دارید.

اندازه بودن پیراهن

همان طور که می‌دانید اندازه بودن لباس به خصوص لباس‌های مردانه با استایل رسمی اهمیت زیادی در شیکپوشی دارد اما متاسفانه بیشتر آقایان پیراهن‌هایی می‌پوشند که کاملا اندازه بدنشان نیست. اندازه بودن پیراهن مردانه به این معنا است که قسمت تنه، سینه، شکم، سرشانه‌ها، یقه، آستین‌ها، سردست و همه قسمت‌های پیراهن کاملا اندازه است و در هیچ قسمت گشاد یا تنگ یا بلند و کوتاه نیست. این اندازه بودن در واقع مرز تعیین کننده شیکپوشی شما است که باید آن را کاملا جدی بگیرید تا تیپی کامل و سطح بالا داشته باشید.

همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید

هر شخصی ویژگی‌های اندامی خاصی دارد و برای تولیدکنندگان عمده پوشاک ممکن نیست که بتوانند نیازهای همه اقشار جامعه را تحت پوشش قرار دهند بنابراین وقتی پیراهن آماده‌ای تهیه می‌کنید همیشه این احتمال وجود دارد که بخشی از آن کمی تنگ یا گشاد باشد در این شرایط است که لباس‌های سفارشی دست دوز می‌توانند به کمک شما بیایند. در هر حال پیراهن رسمی چه با کت پوشیده شود و چه بدون آن، باید در سرشانه‌ها کاملا فیت باشد و در بازوها احساس راحتی داشته باشید و بتوانید به سادگی آن‌ها را حرکت دهید. دکمه‌های پیراهن هم چه در قسمت جلو و یقه و چه در سرآستین‌ها باید به سادگی بسته شود و فاصله‌ای میان آن‌ها دیده نشود. استفاده از زیرپیراهن هم همراه با پیراهن توصیه می‌شود تا عرق و چربی بدن توسط پیراهن جذب نشود و نیاز به شستشوی کمتری داشته باشد.

رنگ و جنس پیراهن مردانه

رنگ پیراهن اولین چیزی است که توجه دیگران را جلب می‌کند و از این حیث اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند حامل پیامی مهم در مورد کسی باشد که آن را به تن کرده است، مثلا او یک فرد معاشرتی است و یا درونگرا است. اما نداشتن پیام بسیار بهتر است داشتن یک پیام نادرست یا نامناسب است اما اگر درک درستی از رنگ‌ها داشته باشید می‌توانید پیامی درست و کنترل شده را منتقل کنید. سفید بهترین و بدون ریسک‌ترین رنگ برای پیراهن است که همیشه مد روز و همه جا پذیرفته شده است و رسمی‌ترین رنگ به شمار می‌رود. رتبه دوم رسمی‌ترین رنگ متعلق به آبی است و پس از آن هم می‌توان از رنگ‌های خاکستری، مشکی و … هم استفاده کرد که برای انتخاب آن‌ها بهتر است هماهنگی رنگ آن با رنگ بقیه لباس‌ها و همین طور رنگ پوست، رنگ مو و رنگ چشم خود و تضاد بین آن‌ها را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که همیشه استایل شخصی شما بر قوانین مد و ترندهای فصل ارجحیت دارد.

همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید

در مورد طرح پیراهن، همیشه اولویت با طرح ساده است اما به جز آن می‌توانید از راه راه و چهارخانه ریز در رنگبندی نزدیک به هم نیز استفاده کنید. برای انتخاب جنس پیراهن دو گزینه وجود دارد، نخ و الیاف مصنوعی. هر یک از این الیاف مزایای خاص خود را دارن مثلا نخ قابلیت تنفس دارد اما الیاف مصنوعی ارزان‌تر است و چروک نمی‌شود. بنابراین بهترین انتخاب می‌تواند ترکیبی از این دو باشد و یا این که می‌توانید برای هر فصل انتخاب خاصی داشته باشید مثلا پیراهن نخی را در تابستان بپوشید و پیراهن الیاف مصنوعی را در فصل‌های سرد.

جیب و استایل پشت پیراهن

بیشتر پیراهن‌های مردانه روی سینه چپ خود جیب دارند که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند پس فلسفه وجودی آن چیست؟ جیب در پیراهن‌های مردانه برای ایجاد تنوع در مدل افزوده شده است و کاربرد و ضرورت خاصی ندارد پس اگر از این جیب استفاده نمی‌کنید بهتر است پیراهن‌های بدون جیب را که ساده‌تر و شیک‌تر هستند انتخاب کنید. اما اگر به جیب پیراهن علاقه دارید انواع تک جیب و مستطیلی بر انواع دو جیب با گوشه‌های گرد و زاویه‌دار ترجیح دارند.

همه چیزهایی که باید درباره پیراهن مردانه رسمی بدانید

پشت پیراهن‌های رسمی هم معمولا یک پیلی باکسی ساده در خود دارد که فلسفه آن به دهه‌های قبل و زمانی که پیراهن به عنوان لباس کار مورد استفاده قرار می‌گرفت بازمی‌گردد. کارگرانی که از محل کار بازمی‌گشتند باید پیراهن خود را جایی آویزان می کردند که تا صبح چروک نشود اما این پیراهن‌ها جایی برای آویزان کردن نداشتند به همین دلیل خیاط‌ها یک پیلی باکسی ساده پشت پیراهن تعبیه کردند تا به کمک آن بتوان پیراهن را آویزان کرد. به دلایلی این پیلی در سال‌ها بعد در پیراهن‌های رسمی هم مورد استفاده قرار گرفت اما اگر می‌خواهید پیراهنی شیک و رسمی برای خودتان انتخاب سراغ مدل‌های ساده و بدون پیلی بروید.

توصیه‌هایی برای تازه کارها

حال که همه نکات مربوط به انتخاب پیراهن مردانه رسمی را فراگرفتید وقت آن رسیده است که مجموعه پیراهن‌های خود را کامل کنید. پس از انتخاب اندازه‌ترین پیراهن و مناسب‌ترین و رسمی‌ترین مدل نوبت به انتخاب رنگ می رسد. اگر تازه کار هستید برای این که با مشکل هماهنگی رنگی مواجه نشوید و پس از پوشیدن لباس‌های خود اعتماد به نفس کافی داشته باشید همیشه رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید با همه کت‌ها و ژاکت‌های خود ست کنید. پس از آن به جزئیات لباس توجه کنید و همیشه ساده‌ترین پیراهن را از بهترین جنس انتخاب کنید.

 
مجله قرمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار