زنان ناشناخته‌ای که در غواصی پیشگام بودند+عکس
کد خبر: ۹۹۱۴۸
تاریخ انتشار: 2018 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
از آنجا که تکنولوژی غواصی دائما در حال تحول است و مرز ممکن‌ها روز به روز فراتر می‌رود، به راحتی می‌توان پیشگامان غواصی را فراموش کرد که روزی راه را برای بسیاری از چیزهایی که اکنون می‌دانیم هموار کردند. از زنان مصممی که در زمان ممنوعیت غواصی زنان این کار را انجام دادند تا غواصانی که اولین بار به کاوش در غار‌ها پرداختند، بهتر است از قهرمانان فراموش شده و ستایش نشده غواصی یادی کنیم و با زنان شروع می‌کنیم:

دونا توبیاس (Donna Tobias)

دونا با ۱۶۴ سانتیمتر قد یکی از اولین غواصان زن نیروی دریایی بود. در سال ۱۹۷۴ زنان آمریکایی اجازه شرکت در مدارس غواصی را نداشتند، ام ادونا با وجود این چالش‌ها سعی کرد این نابرابری جنسیتی را زیر پا بگذارد. او سرانجام در ژانویه ۱۹۷۵ مجوز دگرفت و پس از یک دوره خسته کننده ۱۰ هفته‌ای اولین غواص زن دریاهای عمیق نیروی دریایی شد. او نقش مهمی هم در تحقیقات فیزیولوژیکی داشت و به آزمایش سیستم غواصی نیروی دریایی کمک کرد و به عنوان آموزشیار فرار زیردریایی هم خدمت کرد. او در حرفه‌ای که تا آن زمان تحت تسلط مردان بود پیشگام شد.
 
زنان ناشناخته‌ای که در غواصی پیشگام بودند 
 


پنه لوپه پاول (Penelope Powell)

اولین غواصی غار انگلستان در غار ووکی در سامرست انجام شد و یکی از کسانی که این ماموریت پیشگامانه را انجام داد پنه لوپه پاول بود. او و غواص همراهش «گراهام بلکمب» در چهاردهم جولای ۱۹۳۵ لباس‌های استاندارد آن زمان را پوشیدند و زیر آب رفتند. امروزه حتی تصور غواصی با آن لباس‌های سخت و سنگین و تجهیزات کم و شلنگ سنگینی که باید با خود می کشیدند تا بتوانند نفس بکشند، دشوار است. او یکی از اعضای گروه اصلی اکتشاف غار بود که غواصی و کاوش در غارهای بریتانیایی را آغاز کرد.
 
زنان ناشناخته‌ای که در غواصی پیشگام بودند 
 


لوته هس (Lottie Hass)
 
لوته هس در سال ۱۹۲۸ متولد شد و غواص و فیلمساز زیر آبی اتریشی بود. هرچند امروزه اغلب او را فقط به عنوان همسر فیلمبردار مشهور زیر آب «هانس هس» می‌شناسند، اما در نوع خود یکی از پیشگامان غواصی بود. در دورانی که تصور می‌شد زنان به سختی می‌توانند غواصی کنند و مطمئنا برای شرکت در اکتشافات مناسب نیستند، او خلاف آن را ثابت کرد. زمانی که هانس او را به عنوان منشی استخدام کرده بود، خودش مخفیانه غواصی و عکاسی زیر آب را یاد گرفت و در نهایت هانس را متقاعد کرد در یکی از سفرهایش او را با خود ببرد. او خیلی زود یکی از کاوشگران اصلی تیم هانس و اولین زنی شد که صخره‌های مرجانی دریای سرخ را کاوش کرده است. او موانعی که بر سر راه غواصی زنان بود را کنار زد و به دنیا نشان داد که دنیای زیر آب فقط برای مردان نیست.

زنان ناشناخته‌ای که در غواصی پیشگام بودند
 

 
آملیا برنس فرنیس (Amelia Behrens-Furniss)

آملیا برنس فرنیس فوق العاده بود. به فهرست طولانی دستاوردهای او به عنوان بازیگر و کسی که در دهه ۱۹۲۰ روی بال‌های هواپیمای در حال پرواز راه می‌رفت و نمایش اجرا می‌کرد باید یکی از پیشگامان رشته غواصی را هم اضافه کنیم. او برای پدرش کار می‌کرد و غواصی را از او یاد گرفت. آملیا او در آن زمان چندین رکورد جهانی عمق در زمان به دست آورد و شجاعتش مشهور بود. باوجود اینکه مجبور بود تجهیزاتی بپوشد که بیش از ۱۸۰ کیلوگرم وزن داشت، هرگز اجازه ندارد این مشکلات مانع پیشرفتش شود و ۵۰ متر در یک لوله ۶۰ سانتیمتری غواصی کرد تا ابزارهایی که افتاده بود را بردارد. امروزه خانواده اش به نام او از زنان جوانی که آموزش غواصی را شروع می‌کنند حمایت مالی می‌کنند. او هنوز هم به جامعه غواصی خدمت می‌کند.
 
 زنان ناشناخته‌ای که در غواصی پیشگام بودند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار