بارش برف و باران در ۲۰ استان کشور
کد خبر: ۹۸۵۴۱
تاریخ انتشار: 2018 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه شماره 91 خود از ورود سامانه بارشی و بار‌ش‌های باران و برف در کشور خبرداد که  متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

با نزدیک شدن سامانه بارشی از سمت شمال غرب به سبب تشدید سرعت وزش باد  از اواخر پنجشنبه و روز جمعه  استانهای خوزستان و ایلام با خیزش گرد و خاک مواجه می‌شوند و به‌تدریج از پنجشنبه شب و جمعه، بارش در مناطق شمال غرب و شمال کشور به صورت خفیف و پراکنده آغاز می‌شود و تا آخر وقت بارش به مناطق غرب  و جنوب غرب گسترش می‌یابد.

در روز جمعه ناحیه بارش به مرکز کشور و ارتفاعات غربی و مرکزی البرز گسترش می‌یابد.

همچنین با کاهش دما به‌تدریج  در روز شنبه هم بارش در غرب دامنه‌های البرز و زاگرس غالباً به شکل برف به‌وقوع می‌پیوندد.

کاهش دما نیز از روز شنبه تا یکشنبه قابل توجه است و انتظار می‌رود صبح یکشنبه مناطق سردسیر در آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل کمینه دما به منفی 15 و منفی 20  درجه سلسیوس برسد.

همچنین کاهش قابل ملاحظه دما در سواحل دریای خزر از روز شنبه تا یکشنبه ایجاد می‌شود و در مناطق جلگه‌ای گیلان کمینه دما به حدود مفنی پنج درجه سلسیوس می‌رسد.

بر این اساس پیش بینی وضع هوا برای سه روز آینده به‌صورت زیر پیش‌بینی می‌شود:

پنجشنبه پنجم بهمن ماه : از بعد ازظهر باد و گرد و خاک در استان‌های خوزستان و ایلام و به‌تدریج اواخر وقت بارش باران در استان‌های لرستان، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، همدان، مرکزی، گیلان، غرب مازندران که در ارتفاعات مناطق یاد شده بارش به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود؛ بارش برف در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی هم به‌ وقوع می‌پیوندد.

جمعه ششم بهمن ماه: بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،  دامنه‌های شمالی البرز در گیلان و غرب مازندران و کردستان و بارش باران در کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، چهارمحال بختیاری، ارتفاعات خوزستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران که در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

 شنبه هفتم بهمن ماه: بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، چهارمحال بختیاری و بارش باران در گیلان، غرب و ارتفاعات مازندران، گلستان، ارتفاعات خوزستان، زنجان، قزوین، لرستان، البرز، تهران که در مناطق کوهستانی و سردسیر این استانها بارش به شکل برف خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که به‌تدریج در سایر مناطق استانهای یاد شده نیز بارش برف رخ دهد.

 کاهش دما در شمال غرب و غرب کشور بین جمعه تا شنبه و در مناطق شمال، مرکز و تهران بین شنبه تا یکشنبه قابل توجه است و هوای نسبی سرد تا سه‌شنبه هفته آینده تداوم می‌یابد به طوری که کمینه دما در روز یکشنبه در شمال غرب در برخی مناطق به حدود منفی 20 درجه سلسیوس می‌رسد و در سواحل شمالی کمینه دما در صبح دوشنبه بین منفی دو و منفی 6 درجه سلسیوس می‌رسد و مجدداً روند افزایش دما از روز چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود.

شایان ذکر است که از روز شنبه تا اواخر یکشنبه در برخی مناطق به‌خصوص جاده‌های کوهستانی شمال، شمال غرب و دامنه‌های البرز بارش برف همراه وزش باد موجب کولاک و کاهش دید می‌شود.

همچنین دریای خزر از اواخر جمعه تا یکشنبه مواج پیش‌بینی می‌شود و لازم است محدودیت در تردد شناورهای سبک و ماهی‌گیری در نظر گرفته شود.

با توجه به شرایط فوق انجام اقدامات زیر توصیه می‌شود:

ـ انتخاب زمان سفر مناسب برای کاهش یا اجتناب از مواجهه با مخاطرات ناشی از لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی غرب، شمال غرب و شمال کشور و همچنین مجهز کردن خودرو به تجهیزات زمستانی.  

ـ مصرف بهینه سوخت و انرژی به‌ویژه مصرف گاز برای اجتناب از افت فشار در شبکه گاز رسانی.

ـ جمع آوری محصولات باغی قابل برداشت برای اجتناب از خسارت یخ زدگی در مناطق شمالی کشور.

ـ مدیریت در مصرف سوخت و تنظیم دما در گلخانه‌ها و دامداری‌ها و کندوهای زنبور برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی.
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار