به گزارش «تابناک باتو»؛ رانندگی در اعماق آبهای دریای نروژ! ترافیک در خیابانها، به قدری زیاد است که تبدیل به معضلی عظیم شده است. حل ترافیک شهری، راههای متعددی دارد که یکی از آنها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و دیگری، تعبیه کردن مسیرهای متعدد برای حرکت خودروها از که بار ترافیکی روی مسیر اصلی را کاهش دهد.
از این رو، نروژ پروژهای در دست دارد تا مسیری در زیر دریا بسازد. اما آیا این کار، امکان پذیر خواهد بود؟
ساحل نروژ، در عین زیبایی، با بیش از هزار آبدره (فیورد) تقاطع دارد. فیوردها، شاخابههایی از دریا هستند که در خشکی پیشروی کرده باشند. این آبدرهها، حرکت در مسیر ساحلی کشور را دشوار میکنند. در حال حاضر، حرکت از بخش جنوبی شهر «کریستیان ساند» به «تروندهایم» در شمال، سفری 21 ساعته و طاقتفرسا به همراه دارد.
راهکاری برای حل ترافیک مسیرها
وزارت راههای عمومی نروژ (NPRA) پیشنهادی ارائه کرده است تا تردد خودروها و وسایل نقلیه را آسان کند. برنامهای برای ساخت بزرگترین تونل زیرآبی شناور که توانایی فرو رفتن در اعماق دریای نروژ را دارد. بنا به گزارشی از سایت «وایرد»، هزینهی ساخت این تونل شناور به صورت حدودی، 25 بیلیون دلار (حدود 19 میلیون یورو) است.
این تونل، بخشی از راهکارهای پیشنهادی برای مسیر E39 بزرگراه خط ساحلی است. در تصویر زیر، نمایی از این تونل شناور را مشاهده میکنید.
تونل زیرآبی شناور نروژ، شامل دو تیوب بتنی به طول 4000 فوت (1219.2 متر) خواهد بود که تا عمق 66 فوتی (20.11 متری) زیر سطح دریای نروژ فرو خواهد رفت.
تاکنون هیچ تونل شناوری مشابه این تونل زیر آب ساخته نشده است. تونلهای زیرآبی میتوانند در محل آبدرهها در سرتاسر شهر کریستیان ساند در جنوب نروژ تا تروندهایم در شمال قرار بگیرد. تجربهی رانندگی در تونل زیرآب، همانند رانندگی در تونلی عادی بر روی زمین است و هیچ تفاوتی ندارد. تنها حجم عظیمی آب اطراف شما را پوشانده است. این تونل، از هر سمت، وارد بستر سنگی زیر آبدرهها میشود.
تیوبهایی که در اعماق دریا قرار گرفتهاند، با اتصال به پلهایی که بر روی سطح دریا نصب خواهند شد، ثابت نگه داشته میشوند. فاصلهای گسترده میان پلهای روی دریا در نظر گرفته میشود تا کشتیها، امکان رد شدن داشته باشند.
راه دیگری که NPRA پیشنهاد داده است، ترکیب یک تونل زیرآبی با یک پل است که پیشتر، مشابه آن ساخته شده بود و پایتخت دانمارکی «کپنهاگ» را به پایتخت سوئدی «مالمو» متصل میکرد.
علاوه بر اینها، برنامه بر آن است که پلی با طول 12 هزار و 139 فوت (3699 متر) بسازد که سه برابر طول پل «گلدن گیت» سان فرانسیسکو خواهد بود و رکورد طولانیترین پل دنیا را خواهد شکست. برجهایی که در دو انتهای این پل بسیار طولانی قرار میگیرد، 1476 فوت (449.88 متر) طول خواهند داشت که 492 فوت (149.9 متر) بلندتر از برج ایفل خواهد بود.
کافه گردش