حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
کد خبر: ۹۸۴۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 23    -    ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
روانشناسان بر این باورند که هدیه می‌تواند گویای خیلی چیزها درباره اهداکننده و دریافت کننده هدیه باشد. می‌گویند، هدیه بازتاب دهنده دنیای درون اهدا کننده است؛ حال باید دید در دنیای دیپلماسی حیوانات هم چنین چیزی صادق است؟
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند  به گزارش «تابناک باتو»؛ این روزها حیوانات هم سیاسی شده‌اند و به ابزاری در دنیای دیپلماسی تبدیل شده‌اند؛ شاید خیلی‌ چیزها از «دیپلماسی پاندا» شنیده باشید اما امروزه دیپلماسی حیوانات به پاندا محدود نمی‌شود.
 
شاید آن روزی که قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌ جمهور ترکمنستان یک سگ را به پوتین هدیه داد، این نوع هدیه دادن از سوی مقامات سیاسی حداقل برای ما ایرانی‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسید اما واقعیت این است که در عرصه دیپلماسی، هدیه دادن حیوانات امری متدوال و در برخی کشورها محبوب هم هست.

سابقه حضور حیوانات در مراسمات سیاسی به روم باستان بر می‌گردد؛ جایی که حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر وارد زمین گلادیاتورها می‌شدند و پادشاهان از دیدن مبارزه آن‌ها لذت می‌بردند.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
این علاقه به حیوانات در بین سیاستمداران تا حدی بود که امپراتور تراژان از فرمانروایان معروف رومی (که به عقیدهٔ برخی از مورخان بزرگترین قیصر روم به شمار می‌رفت) مجموعه‌ای 11،000تایی از حیوانات وحشی و خانگی را در اختیار داشت.

* شتر گاو پلنگ‌‌ها، سابقه‌دار عرصه سیاست


زرافه‌ها سهم بسزایی از دیپلماسی حیوانات را برعهده دارند چرا که اولین زرافه توسط جولیوس سزار، 46 سال قبل از میلاد مسیح به اروپا آورده شد که هدیه‌ای از جانب کلئوپاترا ملکه آن دوران مصر باستان بود.

همچنین فرمانروای مصر در سال 1478میلادی برای آن که بتواند روابط خود با لورنزو مدیچی جهت مقابله با ترک‌های عثمانی را گسترش دهد یک زرافه به فلورانس ایتالیا فرستاد. جالب است که این زرافه اجازه حضور آزادانه در خیابان‌ها را داشت و مردم فلورانس از پنجره‌های طبقه دوم به این حیوان غذا می‌دادند و از زیبایی و زیبایی آن لذت می‌بردند.

سلطان محمد علی، حاکم مصر هم به تبعیت از گذشتگان خود یک زرافه را در سال 1826 میلادی به شارل دهم پادشاه فرانسه هدیه داد. این هدیه باعث شد تا در آن زمان چیزی نزدیک به 100 هزار نفر یعنی، یک هشتم جمعیت آن زمان پاریس برای دیدن این زرافه جمع شوند.
برای مصری‌ها، دیپلماسی حیوانات با زرافه معنا پیدا می‌کند.

* دیپلماسی پاندا در چین


باید چین را سردمدار دیپلماسی حیوانات در دوران معاصر دانست. از سال 1950 به بعد چین تعداد زیادی خرس پاندا را به دیگر کشورهای جهان فرستاد؛ از کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی گرفته تا دولت نیکسون در آمریکا و مرکل در آلمان. چین با هدیه کردن یا قرض دادن این پانداها به دولت‌ها، به دنبال دوستی با آنها و توجه مردم جهان به این حیوان خاص است.

پاندا هدیه دادن در چین رسمی است که از قرن هفتم میلادی و از دوران امپراتوری «تنگ‌ها» برای آن‌ها به جا مانده است. آن زمان امپراتریس چین دو پاندا به نشانه دوستی به ژاپن فرستاد تا به این بهانه ژاپنی‌ها خاطره جنگ‌های گذشته را فراموش کنند.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
چینی‌ها همچنین برای ارتباط مردم دو سوی تنگه تایوان و بازگشت صلح آمیز این جزیره تحت حاکمیت چین از دیپلماسی پاندا استفاده کردند. چین آن زمان دو پاندا به تایوانی‌ها هدیه داد تا ثابت کند که مردم چین و تایوان از یک نژاد، یک زبان و یک فرهنگ هستند.

چشم بادامی‌ها فرستادن پاندا با مقاصد سیاسی در دوران معاصر را هم از سال 1972 با شیب بیشتری آغاز کردند؛ زمانی که ریچارد نیکسون به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکایی وارد پکن شد، مائو به نشانه دوستی دو قلاده خرس پاندا به او هدیه داد.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
سال 1972 زمانی که چین و ژاپن روابطشان بعد از سال‌ها جنگ، عادی شد دوباره نوبت به نقش‌آفرینی پانداها رسید؛ دولت چین در همان زمان یک‌جفت پاندا به نام‌های «ران‌ران» و «کان کان» به ژاپن هدیه داد و پولی هم از بابت آن‌ها دریافت نکرد.
تاکنون دهها پاندا از سوی چین به کشورهای دیگر هدیه داده شده اما در سال‌های اخیر آن‌ها این سیاه‌وسفیدهای دوست داشتنی را اجاره می‌دهند.
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
* تنبل‌های برزیلی

برزیلی‌ها هم برای اینکه از قافله هدایای خاص دیپلماتیک عقب نمانند، در سال 1968 هدیه‌ای ویژه به ملکه الیزابت دوم دادند: دو عدد «تنبل». تنبل‌ها که بومی مناطق جنگلی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هستند، مستقیما به باغ وحش لندن اهدا شدند، جایی که چند تن از دیگر "هدایای زنده" ملکه الیزابت نگهداری می‌شوند: یک جگوار (پلنگ خالدار آمریکایی)، یک فیل و دو سگ آبی.

* هدیه بلغاری‌ها به روس‌ها


در سال 2010 بویکو باریسوف، نخست وزیر بلغارستان یک قلاده سگ به پوتین، رییس جمهور روسیه اهدا کرد. بعد از مدتی، نخست وزیر ژاپن شینزو آبه نیز سگ دیگری را به پوتین هدیه داد.

* دوست مشترک ترک‌ها و ترکمن‌ها


عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه در سال 1392 در صفحه توییترش عکس هدیه قربان قلی بردی محمد اف همتای ترکمنستانی اش که یک اسب بود را به اشتراک گذاشت.
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند

با توافق دو رییس جمهور نام این اسب آرکاداش به معنای «دوست» انتخاب شد.

* دیپلماسی سگی ژاپن


مقامات ژاپنی که سال 2012 یک سگ آکیتای ماده را به پوتین هدیه داده بودند در سال 2015 نیز یک سگ نر از همین نژاد را به رئیس جمهور روسیه هدیه دادند.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
* هدیه‌ای که سرنوشتش به دیگ غذا ختم شد

مقامات کشور مالی در اوایل سال 1392 برای تشکر از فرانسوا اولاند، رییس جمهور پیشین فرانسه، در مقابله با گروههای افراطی، یک شتر به او هدیه دادند.


اولاند به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی شتر اهدایی را به فرانسه نبرد و به یک خانواده در مالی سپرد اما اعضای این خانواده ترجیح دادند شتر را ذبح کرده و از گوشت آن غذایی محلی به نام تاجین تهیه کنند.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
* پیشکش قرقیزها به پوتین

رئیس جمهور قرقیزستان سال گذشته پس از پایان یکی از دیدارهای رسمی‌اش با پوتین یک اسب نراصیل را به رسم مهمان نوازی قرقیزها به پوتین هدیه کرد.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند

* هدیه پوتین به ترامپ
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در سال گذشته یک اسب سفید از برترین نژاد اسب روس را به وی اهدا کرد.

ترامپ نیز در همان زمان تصمیم گرفت 30 درصد از سهم یکی از مهم ترین هتل های خود در نیویورک را به ولادیمیر پوتین تقدیم کند، هتلی که قیمت آن 300 میلیون دلار برآورد شد.
همچنین قیمت اسب روس که از نژادی اصیل و بسیار کمیاب بود، 10 میلیون دلار تخمین زده شد.

* هدیه‌ای که پوتین را خیلی خوشحال کرد
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
اوایل پاییز امسال قربانقلی بردی محمداف در حاشیه دیدار روسای جمهور روسیه و ترکمنستان در چارچوب نشست کشورهای مشترک المنافع در شهر سوچی روسیه، هدیه ای جالب به ولادیمیر پوتین اعطا کرد.

رئیس ‌جمهور ترکمنستان درباره هدیه‌اش این گونه توضیح داد: ما یک دوست مشترک داریم و این یک سگ از تنها نژاد آلابای اصیل در جهان است و من امروز این سگ را به پوتین هدیه می‌دهم.

* اسب‌هایی که به پادشاه بحرین هبه شد


اسب نر 3 ساله تربیت شده در اسطبل های سلطنتی انگلیس که از نژاد عرب بحرینی است هدیه‌‌ای بود که ملکه انگلیس 4 ماه پیش به پادشاه بحرین داد.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
*دیپلماسی کوآلا

استرالیا در سال 1393 در یک حرکت هوشمندانه و پیش از نشست رهبران جهان برای حضور در مراسم سران گروه 20، کوآلا یکی از مشهورترین نمادهای خودشان را مهمان مراسم کردند تا به نوعی دیپلماسی کوآلای خود را کلید زده باشند.
 
حیواناتی که ابزار دیپلماسی شدند
 
روانشناسان بر این باورند که هدیه می‌تواند گویای خیلی چیزها درباره اهداکننده و دریافت کننده هدیه باشد. می‌گویند، هدیه بازتاب دهنده دنیای درون اهدا کننده است؛ حال باید دید در دنیای دیپلماسی حیوانات هم چنین چیزی صادق است؟
فارس 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
3
0
سگ هم نشدیم یکی از دیدنمون خوشحال بشه و بوسمون کنه..مرگ بر این زندگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار