ژله و پاستیل اثری بر استحکام استخوان‎ها دارد؟
کد خبر: ۹۸۲۶۵
تاریخ انتشار: 2018 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
دکتر حسن فرهاد غیبی، با بیان این مطلب اظهار کرد: در تهیه‎ی انواع ژله‎های خوراکی از ژلاتین یا پکتین استفاده می‎شود که این اطلاعات باید بر روی بسته‎‌ی ژله درج شده باشد. برخی ژله‎ها نیز بر پایه‎ی پکتین هستند که این ماده به صورت فیبر محلول پلی ساکاریدی در دیواره‎ی سلولی برخی میو‎ها مانند سیب، به، هویج، مرکبات و میوه‎های نرم وجود دارند. پکتین میزان جذب پایینی داشته و در انتهای روده هضم می‎شود. ژلاتین و پکتین تنها به افزایش حرکات روده و پیشگیری از یبوست کمک می‎کنند و ژلاتین در این خصوص تاثیر بیشتری دارد.

وی افزود: ژلاتین ماده‎ای بی‎رنگ، شفاف، بی‌مزه و بدون بو است که از استخوان‎های اسفنجی و پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند و در برخی موارد شتر تهیه می‎شود که 80 درصد از آن را پروتئین و اسید آمینه‎ها تشکیل می‎دهند. تمامی ژله‎هایی که به صورت مزه‎دار و رنگ‎دار در بازار موجود هستند، به روش صنعتی و با استفاده از اسانس‌ها و رنگ‎های خوراکی تغییر داده شده‎اند و همین مواد افزودنی ممکن است سبب بروز برخی مشکلات در مصرف کنندگان شود و این در حالی ست که خود ژلاتین هیچ ضرری برای مصرف کننده ندارد.

وی در ادامه با اشاره به ترکیبات تشکیل دهنده‎ی پاستیل گفت: ژلاتین یا پکتین، شکر، رنگ‎های خوراکی و شربت گلوکز از ترکیبات سازنده‎ی پاستیل هستند. پاستیل و ژله در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‎های قلبی، عروقی و دیابت با دقت بیشتری مصرف شوند.

این متخصص تغذیه با بیان این که در شیرین‌ کردن این محصولات از قندهای مصنوعی استفاده می‎شود، عنوان کرد: در برخی موارد میزان شیرینی پاستیل‎ها حدود 200 الی 600 برابر قند معمولی است و ذائقه‎ی فرد را تغییر داده و سبب می‎شود تا افراد شیرینی‎های معمولی را نپسندند و به سمت خوردنی‎های بسیار شیرین بروند.

وی با تاکید بر این که از پاستیل‎های فله‎ای، خارجی و بسته‎بندی نشده استفاده نکنید، اظهار کرد: میزان رنگ‏های مجاز خوراکی مورد استفاده در کشور ما حدود شش رنگ و در سایر کشورها بیشتر است، از این رو در تهیه‎ی پاستیل‎های خارجی ممکن است از رنگ‎هایی استفاده شود که در کشور ما مورد تایید نیست. همچنین در تهیه‎ی برخی پاستیل‎ها از ژلاتین حیوانات حرام گوشت یا حیواناتی که ذبح حلال ندارند، استفاده می‎شود که خوردن آن مورد تایید نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نرم بودن بافت پاستیل، بهتر است از دادن آن به خردسالان خودداری شود؛ چرا که در بسیاری از موارد خفگی خردسالان با آن گزارش شده است. همچنین مصرف کنندگان از پاستیل‎های ایرانی بسته‎بندی شده استفاده کرده و به علامت سیب یا نشان استاندارد سازمان غذا و دارو بر روی بسته توجه کنند.

 
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار