ناشران کتاب‌های کاغذی، QR code را جدی بگیرید
کد خبر: ۹۷۹۶۵
تاریخ انتشار: 2018 January 19    -    ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
ناشران ایرانی معمولا از وضعیت بد بازار کتاب ایران نالان هستند. این در شرایطی است که خود در برخی از جنبه‌های بازاریابی و خلاقیت در چاپ نسخه‌هایی با کیفیت ظاهری متفاوت و طراحی روجلدهای جذاب، کم‌کار هستند.
 پیشنهاد به ناشران کتاب‌های کاغذی در ایران
 
پیشنهاد به ناشران کتاب‌های کاغذی در ایران  به گزارش «تابناک باتو»؛ حدود یک ماه پیش، سرانجام تصمیم گرفتم که یک دیوان حافظ نفیس برای خودم بخرم. البته من معمولا میانه‌ای با کتاب‌های نفیس ندارم و بر این باورم که مهم این است که متن خوانایی خوبی داشته باشد و چه بهتر که با توضیحات و تفسیر هم همراه باشد. اما مگر می‌شود از وسوسه خواندن حافظ در کنار دیدن آثار زیبای استاد فرشچیان، به راحتی صرف‌نظر کرد؟!

راستش را بخواهید علیرغم این همه اپلیکیشن و کتاب‌ الکترونیک که به یاری آنها می‌شود مجموعه کاملی از آثار شعرا و نویسندگان ماضی را داشت، هنوز هم کتاب کاغذی چیز دیگری است.

ناشران ایرانی معمولا از وضعیت بد بازار کتاب ایران نالان هستند. این در شرایطی است که خود در برخی از جنبه‌های بازاریابی و خلاقیت در چاپ نسخه‌هایی با کیفیت ظاهری متفاوت و طراحی روجلدهای جذاب، کم‌کار هستند.

اما یکی از ابتکارهایی که ناشران ایرانی تقریبا به سادگی می‌توانند انجام دهند؛ بهره‌گیری از QR codeهاست.

با استفاده از QR code آنها می‌توانند صفحات کتاب را به صفحات اینترنتی مورد نظر خود، متصل کنند و خواننده کتاب را قادر کنند که به راحتی با موبایل یا تبلت خود ارزش افزوده‌ای را ملاحظه کند.

مثلا خواننده با QR codeهای چاپ شده در کتاب می‌تواند:

وارد وب‌سایت ناشر بشود. به کتابفروشی آنلاین شرکت انتشاراتی برود و کتاب‌های دیگر را از همان نویسنده یا مترجم سفارش بدهد
می‌تواند وارد سایت یا وبلاگ نویسنده یا مترجم شود.
اگر برای صرفه‌جویی نمایه یا فهرست مأخذهای کتاب حذف شده، می‌تواند به راحتی این صفحات را ببیند.
اگر از چاپ عکس‌های رنگی به خاطر گران شدن کتاب صرف‌نظر شده، ناشر می‌تواند آلبوم‌های مفصل عکس را با QR code به کتاب مربوط کند.
در مورد کتاب‌های ادبی و دیوان منظوم و منثور، ناشر می‌تواند هر قطعه ادبی را به صفحه‌ای حاوی فایل صوتی قرائت صحیح کتاب مربوط کند. تصور کنید که دیوان حافظ را باز کرده‌اید و نمی‌توانید یک شعر را درست بخوانید یا مطمئن نیستید که قرائت شما صحیح است یا نه. در این صورت می‌توانید به‌ راحتی با QR code کد، مشکل را برطرف کنید. به باور من به جای این همه هزینه در چاپ دیوان‌های چندزبانه و نفیس، همین گام پرمعنی می‌تواند بر جذابیت خرید کتاب بیفزاید.
من حدس می‌زنم که اگر ناشری درست و هوشمندانه از QR code استفاده کند می‌تواند خود را میان ناشران همکار بسیار ممتاز کند.
باز هم حدس می‌زنم اصلا خیلی‌ها علیرغم داشتن دیوان‌های شعر و کتب ادبی، اگر ببینند ناشری با QR code چنین ارزش افزوده‌‌ای ایجاد کرده؛ هزینه خرید مجدد کتاب‌های ادبی را نوین بدهند.
یک پزشک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار