طولانی‌ترین غار آبی ایران کجاست؟ +تصاویر
کد خبر: ۹۷۷۷۸
تاریخ انتشار: 2018 January 17    -    ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
در دامنه کوه شاهو، غاری قرار گرفته که یکی از جاذبه‌های طبیعی و مناطق گردشگری استان کرمانشاه است. این غار با نام «قوری قلعه» یا «قوری قلا» شناخته می‌شود.

بنابر این گزارش، غار قوری قلعه با ۱۲ کیلومتر طول و عمق ۳۱۴۰ متری یکی از ۷ اثر طبیعی ملی ایران است و با پیشینه ۶۵ میلیون سال بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه و آسیا به حساب می‌آید. این غار طولانی‌ترین غار آبی در ایران است.

 

شایان ذکر است افرادی که علاقمند بازدید از غار قوری قلعه هستند می‌توانند پس از گذر از شهر روانسر و طی کردن ۲۵ کیلومتر از جاده روانسر-پاوه به روستایی با نام قوری قلعه برسند. این روستا یکی از روستا‌های هدف گردشگری کشور به حساب می‌آید. از قلعه‌های اطراف آن می‌توان به قلعه‌ای که شبیه قوری است، اشاره کرد. نام روستا و قار قوری قلعه از شکل همین قلعه الهام گرفته شده است البته برخی از افراد معتقدند که دژ بزرگ و مستحکمی در دوره ساسانیان بنا شد که کردزبانان منطقه ساخت آن را با نام «گورا قلا» می‌شناختند. هم‌اکنون آثار وجود این دژ دیده می‌شود.

ژرفای حوضچه‌های غار قوری قلعه به ۱۴ متر می‌رسد و دمای درون این غار ۷ تا ۱۱ درجه است. از تالار‌های غار قوری قلعه می‌توان به تالار‌های مریم، کوهان شتر، مسیر برزخ و عروس اشاره کرد. این غار زیستگاه خفاش موش‌گوشی است

یادآور می‌شود بازدید‌های کنترل نشده آسیب فراوانی به غار زده است و شکستگی استلاگمیت‌ها (مخروط‌های آهکی کف غار) را به دنبال داشته است.

 
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار