زشت ترین مطالعه در جهان پزشکی
کد خبر: ۹۷۷۶۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 17    -    ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
بومنت برای پایان دادن به این مناقشات از مارتین به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می کند. وی تکه های گوشت را به درون شکم مارتین می فرستاد و پس از مدتی آن را بیرون می کشید تا ببیند که چه تغییری کرده است. دکتر همه ی این آزمایش ها را به دقت ثبت و ضبط می کرد و در نهایت موفق شد...
 زشت ترین مطالعه داستان پزشکی
 
زشت ترین مطالعه داستان پزشکی اختصاصی «تابناک باتو»؛ تاریخچه ی پزشکی به هیچ وجه زیبا نیست. پر از حوادث دلخراش، رفتارهای غیر انسانی و شکست های متعدد اخلاقیات است. شاید داستان فردی که می خواهیم برای شما از او بگوییم از تمامی این زشتی ها بدتر باشد؛ اما به هر حال شیوه های بالینی پزشکی را تغییر داده است. داستان پزشکی به نام ویلیام بومنت، کسی که سیستم گوارش بدن را از طریق حفره ای روی شکم شخصی به نام الکسیس مارتین مطالعه کرد.

بنا بر این گزارش، در سال ۱۸۲۲ و زمانی که مارتین روی یک قایق سفر می کرد و کالاها را از بندری به بندر دیگر منتقل می کرد، هدف اشتباه گلوله ی یک تفنگ شکاری شد و حفره ای زیر دنده های سمت چپ بدن او به وجود آمد. صحنه ی بدی است. حفره ای که در زیر آن دنده های شکسته و شش های آسیب دیده و جهش خون نمایان بود. زخم آنقدر بد بود که صبحانه ی او از درون این حفره به بیرون می ریخت.
 
زشت ترین مطالعه داستان پزشکی 
همکارانش زخمش را می پوشانند و دکتر بومنت را به صحنه فرا می خوانند. وی به بالین مارتین می آید اما پیش بینی م یکند که این فرد بیش از ۳۶ ساعت دوام نخواهد آورد. با کمال ناباوری مارتین زنده می ماند و پس از ده ماه زخم بهبود می یابد.

با وجود جراحی های چندباره زخم اما کاملا بسته نمی شود. به همین دلیل مارتین برای غذا خوردن با مشکل مواجه می شود.

اما برای دکتر بومنت این دریچه ای برای درک هرچه بهتر سیستم گوارش انسان بود. در آن زمان دو دیدگاه درباره ی عملکرد گوارش انسان وجود داشت؛ مکانیکی و شیمیایی.

زشت ترین مطالعه داستان پزشکی 
بومنت برای پایان دادن به این مناقشات از مارتین به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می کند. وی تکه های گوشت را به درون شکم مارتین می فرستاد و پس از مدتی آن را بیرون می کشید تا ببیند که چه تغییری کرده است. دکتر همه ی این آزمایش ها را به دقت ثبت و ضبط می کرد و در نهایت موفق شد تا اثبات کند که هضم غذا عملی شیمیایی است و نه مکانیکی. یعنی اسید معده کار هضم را بر عهده دارد و نه برخوردهای متعدد غذا با قسمت های مختلف معده.

با اینکه ویزیت بیمار و یادداشت مشاهدات امروزه امری طبیعی است، در زمان بومن و مارتین غیر معمولی قلمداد می شد. شاید حتی دکترها بدون این که به بیمار نگاه بیندازند، بیماری او را تشخیص می دادند! پس از این موفقیت بود که شیوه ی آزمایش و مشاهده در پزشکی مرسوم شد. اطلاعات بالینی جمع آوری شده و نتیجه گیری حاصل می شود.
 
زشت ترین مطالعه داستان پزشکی 
این داستان اما شیرین و گل و بلبل نیست. معلوم نیست که مارتین تا چه مدت به بومنت برای انجام آزمایشات زمان داده است. بومنت او را سال ها در خانه اش نگه داشته، او را پوشانده و خوراک به او خورانده است. حتی از رفتن مارتین برای ملاقات با همسر و بچه هایش نیز جلوگیری می کرد. به هر حال با وجود تلاش های بومنت برای جلوگیری از جدایی مارتین، وی در سال ۱۸۳۴ موفق به رهایی از آزمایشات بومنت می شود.

دکتر در سال ۱۸۵۳ از دنیا می رود و عجیب اینکه مارتین ۲۷ سال بیشتر از این پزشک زندگی کرد و تا زمان مرگش یعنی ۸۳ سالگی به شغل سابقش یعنی همان جابجایی کالا با قایق می پردازد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
1
7
واقعا چی به چی بود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
3
11
چرا زشت؟
طرف را با آن وضعیت نامناسب معالجه کرده
تا ۸۳ سال هم عمر کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
2
7
کارنه هم می گرفته؟
بهنام
|
United States
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
1
شما درک درستی از تحقیقات ندارید. خیلی از مواقع (خصوصا مطالعات پایلوت را ) ما آزمایشات تحقیقاتی را بی سرو صدا روی جسم و جان خودمان انجام میدهیم ! و این کار بالاترین ارزش را در گشایش رمز و رازهای علم دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
2
4
نمرده یعنی حتما درمانش کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
2
کجاش زشت بوده.طرف خوب شده اونم اون زمان که انتی بیوتیک هم نبوده.جای اینکه بمیره .تازه به کشف چیزهای زیادی درپزشکی کمک کرده.مثلایارومیمردخوب بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار