عمق آب در محلی که سانچی غرق شد چقدر است؟
کد خبر: ۹۷۷۰۰
تاریخ انتشار: 2018 January 16    -    ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
سیروس کیا‌ن‌ارثی در تشریح آخرین جزئیات بررسی سانحه نفتکش سانچی بیان کرد: ساعت ۲۲ شب وقوع حادثه برخورد فله‌بر چینی با نفت‌کش سانچی، مالک کریستال به دفتر نمایندگی شرکت نفتکش در چین از تصادف و برخورد کشتی آن‌ها با سانچی خبر داد که نماینده ما نیز به سرعت خبر را برای ما مخابره کرد.

وی افزود: زمان وقوع حادثه، نفتکش در ۱۵۸ مایلی بندر شانگ‌های بود و همین فاصله طولانی امدادرسانی را سخت‌تر کرده بود، ضمن آنکه به محض برخورد دو کشتی، انفجار در سانچی رخ می‌دهد و شدت انفجار در فیلم‌هایی که شناور‌های صیادی به ما داده‌اند کاملاً مشخص است.

کیان‌ارثی گفت: در نفت‌کش سانچی یک میلیون بشکه سوخت وجود داشت که شامل ۱۱۱ هزار و ۹۱۰ تن میعانات گازی و همچنین ۱۹۶۰ تن سوخت خود کشتی بود، این کشتی محموله‌ای با خلوص بالا و درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه داشت که احتراق بالایی دارد.

مدیرعامل نفت‌کش افزود: بلافاصله پس از وقوع حادثه کمیته اضطراری تشکیل شد و در همان زمان به کاپیتان نفت‌کش دیگر خود که در همان اطراف در حال سیر بود و ۲ میلیون بشکه سوخت داشت، اعلام کردیم که نزدیک سانچی شود و در صورت توان امداد و نجات انجام شود، همچنین از بنادر و کشتی‌های نزدیک محل وقوع حادثه درخواست امداد کردیم، اما متأسفانه حجم آتش زیاد بود.

وی افزود: از بندر شانگ‌های تا محل وقوع حادثه با سریع‌ترین کشتی‌ها حدود ۱۵ ساعت زمان لازم است، در این حوادث هلی‌کوپتر و بالگرد‌های تجسس نیز به دلیل فاصله زیاد مسیر چندان مناسب عملیات نیستند، زیرا فقط برای ۱۳۰ مایل سوخت دارند و امکان سوخت‌گیری در دریا وجود ندارد.

کیان‌ارثی گفت: به هر حال فاصله زیاد بود و انفجار‌های شدید پس از برخورد رخ داده بود و دما نیز بسیار بالا بود و به همین دلیل خدمه نتوانستند خود را نجات دهند.

وی همچنین درباره سیستم‌های راداری نفتکش سانچی بیان کرد: با قطعیت نمی‌توان گفت که رادار سانچی کار نکرده است، زیرا این کشتی دو رادار اصلی دارد و البته این شرایط باید پس از رمزگشایی جعبه سیاه بررسی شود.

مدیرعامل نفت‌کش افزود: مدیریت سانچی با شرکت ملی نفت‌کش بود و خدمه کشتی ۳۰ نفر ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی بودند، مالکیت نفت‌کش نیز در اختیار شرکت «برایش شیپینگ» بود و تحت پرچم پاناما تردد می‌کرد، پاناما جزو کشور‌هایی است که بیشترین پرچم کشتی‌ها را دارد و این موارد مربوط به مسائل بازرگانی است.

کیان‌ارثی تأکید کرد: مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بود و طبق قراردادی که ما با توتال داریم هر ماه تعدادی نفت‌کش سوخت را به سمت کره جنوبی منتقل می‌کنند و بارنامه هم کاملاً مشخص است که از پارس جنوبی بارگیری شده و به کره جنوبی می‌رود.

وی درباره منطقه محل وقوع تصادم دو کشتی افزود: منطقه‌ای که سانحه سانچی در ابتدا آنجا رخ داد آبراهه‌ای پرتردد است و کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، تایوان، چین، ایران و همچنین کشتی‌های ماهیگیری چینی در آن منطقه تردد دارند.

مدیرعامل نفت‌کش افزود: شرایط نحوه استقرار کشتی در کف دریا پس از غرق شدن امروز بررسی خواهد شد همچنین بررسی منطقه از نظر آلودگی آب‌ها انجام می‌شود؛ عمق آب در محلی که سانچی غرق شد ۱۲۰ متر است و تا چند روز آینده موقعیت کشتی را در آب مشخص می‌کنیم.

وی افزود: خدمه کشتی فله‌بر چینی در زمان حادثه در انتهای کشتی بودند که حدود ۱۰۰ متر از محل برخورد دو کشتی فاصله داشته‌اند و توانسته‌اند خود را نجات دهند. 
فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار