سکه‌فروشی کمپین دولتی یوز تا ابد+عکس
کد خبر: ۹۷۴۸۳
تاریخ انتشار: 2018 January 14    -    ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
  آیا کمپینی با این زیرساخت‌ها و تبلیغات گسترده که توانست یک‌شبه، حمایت سازمان حفاظت محیط زیست را هم جلب کند، تنها به دنبال آن است که به نام حفاظت از یوزپلنگ چندصد میلیون تومانی، جمع کرده و بساطی برای دلالی طلا پهن کند؟

کمپینی که اوایل شهریور سال جاری و در آستانه روز ملی یوزپلنگ، با همکاری مشترک یک انجمن حیات وحشی و یکی از بازیگران سینما، در شبکه‌های مجازی اعلام وجود کرد، هدف خود را جمع‌آوری 800 میلیون تومان، اعانه مردمی به منظور خرید آغل‌های پارک ملی توران عنوان کرد تا با آزادسازی این زیستگاه از گله‌های دام، محدوده‌ای امن برای یوزپلنگ‌های منطقه فراهم آورد.

سکه‌فروشی کمپین دولتی یوز تا ابد

هر چند مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که آن زمان، هنوز از حمایت مالی سازمان ملل برخوردار بود و پروژه‌ای بین‌المللی به حساب می‌رفت، مشارکت پروژه را در تشکیل این کمپین تکذیب کرد اما فعالیت همزمان او به عنوان خزانه‌دار این انجمن حیات وحش باور بی‌ارتباط بودن وی با این کمپین را دشوار می‌ساخت.

این در حالی است که پیشتر، یکی از انجمن‌های محیط زیستی با نظارت این مدیر، مبلغ 850‌ هزار یورو از نهادهای بین‌المللی دریافت کرده بود تا آغل‌های پارک ملی توران را خریداری کند اما موفق نشده بود. هدفی که حالا دوباره برای محقق شدنش کمپینی تشکیل شده تا این بار به جای نهادهای بین‌المللی از مردم اعانه جمع کند. این موضوع سبب شد حساسیت‌ها نسبت به جمع‌آوری مجدد مبلغی برای آزادسازی پارک ملی توران از گله‌های دام بالا بگیرد و پرسش‌هایی مطرح شود که هرگز پاسخی به همراه نداشت. پرسش‌ها عموماً از این قرار بودند که مبلغ 85‌ هزار یورو کجاست و چرا تاکنون هزینه‌ نشده؟ این 800 میلیون تومان بر اساس کدام برآورد هزینه درخواست شده و در صورت تأمین تا چه زمانی به محقق شدن هدف کمپین خواهد انجامید؟ آیا این مبلغ صرفاً برای خرید آغل‌های پارک ملی توران درخواست شده یا پرداخت حقوق عرفی دامداران را هم شامل می‌شود؟

انباشته شدن این سوالات بی‌جواب از یک سو و سکوت مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی در ستاد و استان سمنان از سوی دیگر سبب شد وجاهت کمپین یوز تا ابد زیر سوال برود تا جایی که مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه‌ای با روزنامه قانون از جزئیات تشکیل این کمپین اظهار بی‌خبری کرده و تأکید کرد در صورتی که چنین برنامه‌هایی برای حفاظت از محیط زیست طراحی می‌شود می‌بایست ابتدا مکانیزمی برای دریافت و خرج مبالغ دریافتی تعیین شده باشد.

به فاصله چند ساعتی از اظهارات مدیرکل دفتر حیات وحش اما پورتال سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار مصاحبه‌ای با حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی این سازمان در کمال ناباوری اعلام کرد که کمپین یوز تا ابد با هماهنگی این معاونت تشکیل شده و به فعالیت ادامه می‌دهد. مدیرکل دفتر حیات وحش هم در یک نشست خبری، اظهارات روز گذشته خود را ناشی از ناآگاهی اعلام کرد و تایید کرد که کمپین با هماهنگی معاون کلانتری راه‌اندازی شده.

اظهارات ظهرابی و خودانکاری خرازیان مقدم که با هدف وجاهت بخشیدن به کمپین یوز تا ابد در رسانه‌ها منتشر شد بر خلاف برنامه‌ریزی، سبب ریزش طرفداران این کمپین در فضای مجازی شده و پرسشی جدید را پیش کشید: آیا سازمان حفاظت محیط زیست آنقدر از انجام وظایف خود عاجز مانده که با استفاده از شهرت یک بازیگر برای جمع‌آوری تنها 800 میلیون تومان اعانه مردمی، کمپینی تشکیل دهد؟

این پرسش‌ هم به پرسش‌های قبل اضافه شد و بی‌آنکه پاسخی به همراه داشته باشد با سکوت کامل مسئولان محیط زیست مواجه شد. تبلیغات برای جذب کمک‌های مردمی توسط کمپین یوز تا ابد به انحاء مختلف از رخنه در برخی نشریات گرفته تا تبدیل شدن به بهانه‌ای برای اکران فیلم و فروش بلیت کنسرت ادامه یافت و آخرین مبلغ جمع‌آوری‌شده در مهر حدود 600 میلیون تومان اعلام شد.

از آن زمان تاکنون تبلیغات برای این کمپین همچنان ادامه دارد بی‌آنکه مجموع کمک‌های دریافتی اعلام شده باشد و یا دستکم توضیحی درباره فعالیت‌های انجام‌شده کمپین منتشر شده باشد. این در حالی است که حادثه ماه گذشته حکایت از وضعیت اسفبار امنیت در زیستگاه‌های کشور دارد. توله یوزپلنگی که به صورت قاچاق از یکی از زیستگاه‌های سمنان به تهران منتقل شد و سرانجام به دنبال پیگیری‌های یکی از دوستداران حیات وحش، توسط خریدار به پارک پردیسان تهران تحویل داده شد تا این سوال مطرح شود که چرا سازمان حفاظت محیط زیست که مدعی است در حال حاضر کمتر از 50 یوز در کشور باقی مانده، به جای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خالی کردن تنها یک زیستگاه از حضور چند گله دام، با افزایش نیروهای محیط‌بان در سراسر زیستگاه‌های یوز در کشور، نسبت به برقراری حداقل امنیت در این زیستگاه‌ها اقدام نمی‌کند؟

حالا هم مدتی است کمپین یوز تا ابد پا را فراتر نهاده و با پیش‌فروش سکه و شمش طلای یوزنشان، به بهانه حفاظت از یوزپلنگ تا حدودی چهره اصلی خود را به جامعه نشان داده. اما آیا کمپینی با این زیرساخت‌ها و تبلیغات گسترده که توانست یک‌شبه، حمایت سازمان حفاظت محیط زیست را هم جلب کند، تنها به دنبال آن است که به نام حفاظت از یوزپلنگ چندصد میلیون تومانی، جمع کرده و بساطی برای دلالی طلا پهن کند؟

جاذبه‌های گردشگری منطقه توران، که پارک ملی توران بخشی از آن است، علاقه ویژه مدیران این انجمن حیات وحش به فعالیت‌های گردشگری و حتی ایجاد قرق اختصاص در این منطقه و پیشینه ارتباطات خانم بازیگر با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، موضوعاتی است که تسنیم طی گزارش‌های آتی به بررسی آنها خواهد پرداخت.
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار