کتاب‌های پیشنهادی «بیل گیتس» و «زاکربرگ»
کد خبر: ۹۷۴۴۰
تاریخ انتشار: 2018 January 13    -    ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
«بیل گیتس» و «مارک زاکربرگ»، از ثروتمندترین مردان جهان، لیست ۱۴ کتاب مورد علاقه خود را منتشر کردند.

«گاردین» نوشت: «بیل گیتس» بنیان‌گذار شرکت «مایکروسافت» و «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» که در فروم اقتصادی جهان «داووس» در سوئیس شرکت کردند، فهرستی از ۱۴ کتابی را که در سال ۲۰۱۷ خوانده و به نظرشان همه باید بخوانند، منتشر کردند.

این گردهمایی که از سال ۱۹۷۱ به صورت سالانه برگزار می‌شود، رهبران تجاری و چهره‌های موفق اقتصاد جهان را دور هم جمع می‌کند. دو نفر از همراهان همیشگی این رویداد، «گیتس» دومین و «زاکربرگ» چهارمین فرد ثروتمند جهان،‌ هستند که علاوه بر درخشش در حوزه فناوری و اقتصاد، ‌کتابخوان‌های قهاری هم محسوب می‌شوند و سالانه لیست کتاب‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند.

نکته جالب توجه در این لیست، تعداد بسیار پایین کتاب‌های نوشته‌شده توسط نویسندگان زن است.

«الیف شافاک‌» نویسنده مطرح ترکیه‌ای و خالق رمان «ملت عشق»، درباره پیشنهادهای این دو چهره سرشناس جهانی می‌گوید: این دو با فهرست کتابخوانی خود، پیامی بسیار مثبت و سازنده منتشر کردند.

«شافاک» اما در ادامه از حضور نداشتن نام نویسندگان زن در این لیست ابراز نگرانی کرده و می‌افزاید: نگرانی من این است که چرا در این لیست که از جهات دیگر به زیبایی تنوع را رعایت کرده، نویسندگان زن وجود ندارند؟ صمیمانه امیدوارم آن‌ها در سال جدید بیشتر آثار نویسندگان زن را بخوانند.

کتاب مشترکی هر دو این چهره‌ها درباره آن صحبت کرده و مطالعه آن را به همه توصیه کرده‌اند، «زوایای بهتر طبیعت ما: چرا خشونت رو به کاهش است؟» نام دارد که توسط «استیون پینکر» ـ استاد روانشناسی دانشگاه «هاروارد» ـ به نگارش درآمده است.

موضوع جالب این کتاب، درباره کاهش پیدا کردن خشونت در جهان است و به همین خاطر به فهرست پرفروش‌ترین‌های سایت «آمازون» راه پیدا کرده است. «گیتس» در توییتر خود این کتاب را این‌گونه توصیف کرده است: «الهام‌بخش‌ترین کتابی که تاکنون خوانده‌ام».

او در این‌باره گفته است: «پینکر» نشان می‌دهد که جهان چطور رو به بهتر شدن جلو می‌رود. به نظر احمقانه می‌آید اما حقیقت دارد. الان صلح‌آمیزترین دوران تاریخ بشر است. این مهم است چون وقتی شما فکر می‌کنید دنیا رو به بهبودی است، می‌خواهید این پیشرفت را به انسان‌ها و مکان‌های بیشتری گسترش دهید. این به این معنا نیست که شما مسائل مهم نادیده می‌گیرید، بلکه این است که شما باور دارید این‌ها قابل حل هستند.

مرد شماره یک «فیس‌بوک » هم این کتاب را در باشگاه کتابخوانی خود معرفی کرد و موجب صدرنشینی آن در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها شد. «زاکربرگ» درباره این اثر گفته است: این کتابی است به‌موقع، درباره این‌که چرا و چطور خشونت به طور مدام رو به کاهش می‌رود و ما چگونه می‌توانیم این روند را ادامه دهیم.

فهرست ۱۴ کتاب منتخب «مارک زاکربرگ» و «بیل گیتس» به شرح زیر است:

۱. «کمپانی خلاقیت» نوشته «اد کتمول»

۲. «ژن: تاریخ دقیق» نوشته «سیدارها موخرجی»

۳. «زوایای بهتر طبیعت ما» نوشته «استیون پینکر»

۴. «رهبر یک روزه دارودسته خلافکارها» نوشته «سودهیر ونکاتش»

۵. «انسان دانا: تاریخ مختصر بشریت» نوشته «یووال نوا هاراری»

۶. «کفش‌باز» نوشته «فیل نایت»

۷. «ساختار انقلاب علمی» نوشته «توماس اس. کان»

۸. «تئوری ریسمان» نوشته «دیوید فاستر والاس»

۹. «علت شکست ملت‌ها» نوشته «دارون آکمپلو» و «جیمز رابینسون»

۱۰. «مساله سه‌جسمی» نوشته «سیکشین لیو»

۱۱. «نظم جهانی» نوشته «هنری کیسینجر»

۱۲. «آیین عقلانی» نوشته «مایکل سوک ـ یونگ چیو»

۱۳. «حصار: کابل‌های فرسوده بین آمریکایی‌ها و آینده انرژی ما» نوشته «گرچن بک»

۱۴. «هفت حوا» نوشته «نسل استفنسون»

 
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار