طعمه مسموم، جان پلنگ پریشان را گرفت؟ +عکس
کد خبر: ۹۷۴۱۶
تاریخ انتشار: 2018 January 13    -    ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
 هفته گذشته لاشه یک پلنگ در ارتفاعات دهستان فامور واقع در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان کشف و توسط مسئولان محیط زیست فارس به منظور تشخیص علت مرگ مورد بررسی قرار گرفت.

لیلا جولایی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این باره به تسنیم می‌گوید: عکس منتشر شده از لاشه مربوط به سه ماه پیش است و خبر مشاهده این لاشه را به تازگی به ما اطلاع دادند. متاسفانه گذشت زمان سبب شده در حال حاضر به جز جمجمه و ستون مهره‌ها چیز دیگری از لاشه باقی نماند تا بتوان علت مرگ حیوان را مشخص کرد. با این حال بررسی باقی‌مانده‌های لاشه به منظور اطلاع از جزئیات مانند سن حیوان ادامه دارد.

 
 
گفتنی است، یکی از فعالان محیط زیست طی روزهای گذشته تصویر فوق را از لاشه این پلنگ که به گفته وی سه ماه قبل توسط بومیان منطقه در حاشیه دریاچه پریشان گرفته شده در فضای مجازی منتشر کرد و با توجه به نزدیک بودن محل مشاهده لاشه به جوامع انسانی، محتمل‌ترین علت مرگ حیوان را به‌کارگیری طعمه مسموم توسط بومیان دانست. احتمالی که پنهان نگه داشتن این تصویر به مدت سه ماه آن را تقویت می‌کند.

این در حالی است که علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا از صدور 62 فقره چک خسارت پلنگ به دامداران شش استان کشور خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کرمان، ایلام، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و سمنان، چک های صادر شده از سوی شرکت بیمه ما تا پایان ماه جاری به دامداران زیان دیده تحویل داده می شود.

وی با اشاره به اینکه تلفات گسترده پلنگ در کشور به کاهش جمعیت این گونه منجر شده عموماً ناشی از شکارچیان متخلف و دامداران است خاطرنشان کرد: ما به دامداران امید می‌دهیم که اگر پلنگ ایرانی به دامشان خسارت بزند، بیمه پول آن‌ها را می‌دهد و بعضی شرکت‌های بیمه، داوطلبانه و بدون اینکه سازمان محیط‌ زیست حق بیمه‌ای پرداخت کند، پیش‌قدم شده‌اند.

به گزارش تسنیم، بر اساس تفاهم نامه‌ای که سال گذشته میان سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه ما منعقد شد، این بیمه به صورت داوطلبانه و در راستای مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی خود، مسئولیت خسارت زیان دیدگان پلنگ را برعهده گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار